Ixonos alentaa vuoden 2013 liikevaihto- ja kannattavuusennustetta, ja aikoo toteuttaa uusia kustannussäästöjä

Helsinki, Suomi, 2013-09-16 18:52 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ixonos Oyj          Pörssitiedote          16.09.2013 klo 19:45

IXONOS ALENTAA VUODEN 2013 LIIKEVAIHTO- JA KANNATTAVUUSENNUSTETTA, JA AIKOO TOTEUTTAA UUSIA KUSTANNUSSÄÄSTÖJÄ, MUKAAN LUKIEN YHTEISTOIMINTANEUVOTTELUT SUOMESSA

Ixonos ennustaa vuoden 2013 liikevaihdon jäävän alle aiemmin arvioidun 40-50 MEUR tason. Yhtiö arvioi uudessa ennusteessaan vuoden 2013 liikevaihdon olevan 35 - 38 MEUR. Liikevaihdon laskusta johtuen koko vuoden käyttökatteen arvioidaan jäävän negatiiviseksi.

Uusi ohjeistus: Yhtiö arvioi vuoden 2013 liikevaihdon olevan 35 - 38 MEUR. Koko vuoden käyttökatteen arvioidaan olevan negatiivinen. Aikaisempi ohjeistus: Yhtiö arvioi vuoden 2013 liikevaihdon olevan 40 - 50 MEUR. Koko vuoden käyttökatteen arvioidaan olevan positiivisen ja toisen vuosipuoliskon liiketuloksen odotetaan olevan ensimmäistä parempi.

Syynä vuosiohjeistuksen muutokseen ovat aasialaisen operaattorin kanssa vuonna 2012 solmitun projektin viivästyminen ja kääntyminen tappiolliseksi, joidenkin merkittävien asiakkuuksien viimeaikaiset strategiamuutokset, sekä markkinatilanteen ja kysynnän heikentyminen. Yhtiö tulee kirjaamaan Q3 tuloslaskelmaansa merkittävän tappiovarauksen aasialaisoperaattorin projektista johtuen.   Ixonos suunnittelee toteuttavansa joukon globaaleja säästötoimenpiteitä syksyn 2013 aikana, ja osana tätä käynnistää Suomen henkilöstöään koskevat yhteistoimintaneuvottelut tuotannollisista ja taloudellisista syistä johtuen.

Yhteistoimintaneuvotteluiden ja muiden säästötoimenpiteiden tavoitteena on sopeuttaa yhtiön kulurakenne vastaamaan liikevaihdon ennustettua tasoa riittävällä varmuusmarginaalilla, sekä luomaan pohja kannattavalle liiketoiminnalle vuoden 2014 aikana. Yhteistoimintaneuvotteluiden piiriin kuuluu koko Suomen henkilöstö, ja suunnitellut toimenpiteet pitävät sisällään sekä irtisanomiset että toistaiseksi voimassaolevat lomautukset, koskien yhteensä enimmillään 100 henkilöä. Lisäksi tullaan neuvottelemaan määräaikaisista lomautuksista koko henkilöstön osalta.

Ixonos käynnistää kustannusten sopeuttamistoimet välittömästi, vahvistaa strategisten fokus-segmenttien asiakasmyyntiä sekä valmistautuu käyttöpääoman ja kassatilanteen vahvistamiseen syksyn aikana.

IXONOS OYJ

Esa Harju, toimitusjohtaja