Översvämningar i ryska Fjärran Östern och aktuell status för pågående investeringsprojekt

Mot bakgrund av de omfattande översvämningarna i ryska Fjärran Östern offentliggör Alliance Oil idag en uppdatering kring företagets downstreamverksamhet och pågående investeringsprojekt. Försäljningsvolymer och marginaler har i vissa områden påverkats av distributionsbegränsningar, men den totala efterfrågan på oljeprodukter har varit fortsatt stabil i regionen. Försäljnings- och raffineringsvolymer har överlag varit fortsatt historiskt höga. Tidsschemat för anslutning av Khabarovskaffinaderiet till ESPO-pipelinen (East Siberian Pacific Ocean) har justerats, och de första leveranserna av råolja genom pipelinen beräknas nu ske under andra halvåret 2014. Planen för det tekniska färdigställandet och initiala tester av Khabarovskraffinaderiets nya hydroprocessanläggning har uppdaterats för att återspegla aktuell status.

Sedan slutet av augusti 2013 har översvämningar skapat stora utmaningar för regionerna i ryska Fjärran Östern. Vattennivåerna i floderna Amur och Zeya steg som mest cirka 10 meter över normal nivå. Alliance Oils verksamhet i regionerna Amur och Khabarovsk, och i mindre omfattning i Primorregionen, är fortsatt påverkad.

Trots utmaningar har professionell planering och samordning mellan bolagets personal och ansvariga myndigheter minskat de potentiella effekterna av översvämningen. Exponering av bolagets huvudtillgångar, inklusive Khabarovskraffinaderiet, har reducerats väsentligt. Inga olyckor med föroreningar eller oljeläckage har rapporterats.

I Khabarovsk- och Komsomolsk områdena har leveransförseningar resulterat i lägre försäljning av oljeprodukter, även om volymerna överlag har varit fortsatt historiskt höga. Alliance Oil fortsätter att stödja återhämtningen i de påverkade regionerna genom välgörenhetsprojekt tillsammans med lokala myndigheter och genom att erbjuda oljeprodukter till rabatterade priser. Bolagets nuvarande prismodell återspeglar därför inte den senaste tidens prisökningar på inhemsk rysk råolja, vilket påverkat verksamhetens utfall under innevarande kvartal i enlighet med tidigare lämnad information.

Tidsschemat för anslutning av Khabarovskraffinaderiet till ESPO-pipelinen har justerats, och de första leveranserna av råolja genom pipelinen beräknas nu ske under andra halvåret 2014. Den anslutande rörledningen byggs huvudsakligen i tunnlar genom staden Khabarovsk, och arbetet beräknas vara fortsatt utsatt för följdverkningar från översvämningarna.

Planen för att modernisera Khabarovskraffinaderiet och lanseringen av den nya hydroprocessanläggningen har setts över. Det tekniska färdigställandet och tester av hydrotreatern och svavelproduktionsanläggningen beräknas till slutet av 2013. Tester och driftsättning av hydrocrackern och väteproduktionsanläggningen planeras till första halvåret 2014. Det slutgiltiga testschemat kommer att vara avhängigt vinterväderleken.

Hydroprocessanläggningen beräknas att kunna tas i produktion efter att tester genomförts och alla nödvändiga tillstånd från myndigheter erhållits.

Operativ uppdatering för september 2013 och tredje kvartalet kommer att publiceras den 10 oktober 2013. Kvartalsrapporten för tredje kvartalet 2013 publiceras den 21 november 2013.

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08

Eric Forss, Styrelseordförande, Alliance Oil Company Ltd., tel. (08) 611 49 90

Besök även: www.allianceoilco.com

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt olje- och gasföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag omfattande olje- och gasreserver och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.

AOIL_2013_09_23_swe.pdf