Delårsrapport januari - september

Kista, 2013-10-29 09:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --       Medcore AB (Publ)

Org.nr 556470-2065

MedCore AB (publ)

Delårsrapport

Januari – september 2013

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 17,7 (19,9) Mkr  -11%
  • EBITDA -3,9 (-0,2) Mkr.
  • EBITDA exklusive nedskrivning av lager -0,9 Mkr (-0,2)

Januari – september 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 55,0 (62,4) Mkr  -12%
  • EBITDA -7,8 (-2,9) Mkr.
  • EBITDA exklusive nedskrivning av lager -4,8 (-2,9) Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -12,8 (-7,2) Mkr.
  • Resultat efter skatt exklusive nedskrivning av lager -9,8 (-7,2) Mkr.

Händelser efter perioden

Styrelsen har beslutat om en extra bolagsstämma. Kallelse går ut 30 oktober.

VD ord, kvartalsrapport

Tredje kvartalet 2013

Stabil orderingång samt minskade kostnader, främst i slutet av kvartalet, antyder ett positivt trendbrott för MedCore. September isolerat uppvisar ett nollresultat före avskrivningar och en extra nedskrivning av lagervärdet. Försäljningen i början av fjärde kvartalet visar dessutom en ökning, vilket förstärker bilden av att bolaget är på rätt väg.

Agenturer

Som distributör i Norden är MedCore beroende av starka och innovativa partners som svarar mot kundens krav på kvalitet, innovation till ett rimligt pris. Det är glädjande att addera BIO2 och CME-Medical till MedCore. BIO2 är en unik och patenterad, central venkateter kombinerad med ett filter som förhindrar lungemboli, blodpropp i lungan. CME-Medical tillhandahåller bland annat ambulatoriska nutritionspumpar, där MedCore historiskt har en stark ställning.

Anestesi/intensivvård

Affärsområdet AN/IVA har utvecklats till det till omsättning största affärsområdet i bolaget. Tillväxten i Sverige låg på knappt 10% , där MedCores marknadsledande ställning inom temperaturreglering stod för en stor del. På de norska och danska marknaderna har MedCore låg marknadsandel och därigenom stor potential. I maj stärktes säljorganisationerna i Danmark och Norge, vilket borgar för ökad närvaro och på sikt framgångar i dessa båda länder.

Diabetes

MedCore bibehåller en dominerande position i Sverige inom pen-kanyler från Artsana. Antalet diabetespatienter ökar men trots att priserna sjunker har MedCore tack vare nära samarbete med Artsana  lyckats öka våra marginaler. Under hösten väntas en mängd upphandlingar inom säkerhetsprodukter för provtagning och kanyler. Här kommer MedCore kunna erbjuda ett brett sortiment från Sol-Millenium och Artsana.

Kirurgi

Kirurgi ett affärsområde med hög tillväxtpotential. Volymerna är ännu låga men tilldelningsbeslut i offentliga upphandlingar med för MedCore positiv utgång, ökar chanserna till lönsam tillväxt under hösten. Ryggkirurgi från Alphatec, öppen övre och nedre gastrokirurgi från Stapleline samt titthålskirurgi från Purple Surgical är de produktområden som förväntas öka under hösten.

Thorax

Sommarens flytt av lager och kundservicefunktion är nu genomförd. Hjärtklaffarna och slang-set för oxygeneratorer från Sorin var de sista produkterna att flytta från lagret i Danmark till ett gemensamt lager i Stockholm. Kommande upphandlingar inom hjärtklaffar samt slang-set i Danmark under hösten öppnar för nya möjligheter. Marginalförbättringar har genomförts inom thorax.

Tack vare åtgärder som vidtagits för att minska kostnader i kombination med nya innovativa produkter, förväntas förbättra resultatet succesivt. Därmed skapas förutsättningarna för att öka försäljningen med god lönsamhet under kommande år.

Per Wallén

Verkställande Direktör                                                                                                                                                                                              MedCores aktie är listad på NASDAQ OMX First North med kortnamnet MCOR. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information om bolaget finns på www.medcore.se

Frågor om rapporten ställs till VD Per Wallen telefon: + 46 73 310 32 97 eller CFO Peter Müller +46 72 500 16 66

Delårsrapport Q3 2013.pdf