AKVA group ASA: 3Q 2013 finansiell rapportering

Sterkt vekst i ordreinntak og ordrebok

AKVA group hadde en ordreinngang på 271 MNOK i tredjekvartal 2013. Dette utgjør en vekst på 82 prosent sammenlignet med tredjekvartal 2012, og gjør at en avslutter kvartalet med en ordrebok på 299 MNOK. Den gode ordreinngangen fortsetter inn i fjerdekvartal.

Finansielt har dette vært et heller rolig kvartal med en omsetning på 180 MNOK (202 MNOK) og en EBITDA på 8 MNOK (13 MNOK).

"Vi har hatt et heller rolig kvartal finansielt. Dette skyldes en normal mellomsesongeffekt i det nordiske markedet, samtidig som aktiviteten i Chile har gått ned. Framtidsutsiktene er imidlertid positive med en sterk ordreinngang i alle våre produktsegment og markeder utenom Chile. Den gode markedsaktiviteten fortsetter inn i fjerdekvartal og er forventet å bidra til forbedrede finansielle resultater i de neste kvartalene. Vi fortsetter å fokusere på driften av det nordiske- og eksport segmentet, samtidig som vi kontrollerer og reduserer vår eksponering i det Chilenske markedet», sier konsernsjef i AKVA group ASA Trond Williksen.

Det har vært god markedsaktivitet i dette kvartalet, noe som har resultert i god ordreinngang. Finansielt har imidlertid dette vært et rolig kvartal da det nordiske området har vært i en mellomsesong med lav produksjon og prosjektaktivitet, samtidig som våre kunder i Chile fortsetter å ha biologiske, operasjonelle og finansielle utfordringer. Dette reduserer aktiviteten vår i dette markedet. Vesentlige justeringer av vår virksomhet i Chile har blitt gjennomført for å opprettholde en lønnsom forretning der. Både Skottland og Tyrkia leverer bra i tredjekvartal med forbedret omsetning og marginer. Eksport har hatt gode leveranser i fremvoksende markeder i kvartalet med store prosjekt i Russland og Saudi Arabia. Eksport signerte en tredje kontrakt med Russian Sea i oktober med en kontraktsverdi på 50 MNOK. Denne kontrakten skal leveres i første og andre kvartal 2014.

Software fortsetter å levere stabil topplinje og solide marginer, og vi fortsetter å investere i utvikling av nye produktmoduler for lansering i 2013. Disse produktmodulene styrker de finansielle resultatene til Software segmentet ytterliggere. Våre tre software selskaper; AKVA group Software AS (Norge), Wise Ehf (Island) og Wise Dynamics Inc (Canada) fortsetter alle å bidra med positive marginer.

Det landbaserte teknologisegmentet opplevde vekst i omsetningen i den danske virksomheten. Plastsveis AS er inkludert fra begynnelsen av andre kvartal og bidrar også til økt omsetning. Marginene er imidlertid påvirket av en for lav omsetning og forsinkelser i signering av nye kontrakter til slutten av kvartalet. God ordreinngang i slutten av kvartalet er forventet å resultere i forbedrede finansielle resultater fremover. Det landbaserte teknologisegmentet er styrket vesentlig gjennom kjøpet av Plastsveis AS i førstekvartal 2013.

God aktivitet i markedet har resultert i en god ordreinngang i tredjekvartal med en 82 prosent økning sammenlignet med samme periode i fjor. Ordreinngangen i kvartalet var på 271 MNOK (149 MNOK) og ordrereserven ved slutten av første kvartal var 299 MNOK (200 MNOK).

Balansen fortsetter å være solid med god utvikling i alle våre balanse-KPI-er; netto rentebærende gjeld, arbeidskapital og egenkapital. Totale eiendeler og total egenkapital var henholdsvis 681.0 MNOK og 341.8 MNOK ved slutten av tredje kvartal. Dette resulterte i en egenkapital prosent på 50.2% vs 51.9% ved utgangen av tredje kvartal 2012.

Vi opprettholder vår positive utsikt i det nordiske markedet for de kommende kvartalene. Høye laksepriser driver etterspørselen etter teknologi og service. Siste kvartals økning i ordreboken og fortsatt god aktivitet i markedet inn i fjerdekvartal underbygger vår forventning. I Chile er industrien og investeringer påvirket av finansiell, operasjonell og biologisk usikkerhet. Vi følger det chilenske markedet nøye og justerer vår virksomhet i henhold til utviklingen. Vi har positive forventninger til de neste kvartalene i Skottland og Canada. Resultatene fra eksport markedet er forventet å være gode i de neste kvartalene på grunn av leveranser av store prosjekt, inkludert den nylig signerte tredje kontrakten med Russian Sea. En lovende prospektmasse underbygger også våre positive utsikter i disse markedene. Det landbaserte teknologiområdet er forventet å ha positiv utvikling i de neste kvartalene på grunn av økning i ordreboken i tredjekvartal. Det pågående arbeidet med å bygge service- og ettersalgsmarkedet som en hovedkomponent i alle segment fortsetter å gi positiv avkastning.

Om AKVA group
AKVA group er en teknologi- og service partner til akvakulturindustrien i hele verden. Selskapet har mer enn 596 ansatte, kontorer i 8 land og en omsetning på 832 MNOK i 2012. Vi er et børsnotert selskap og opererer i en av verdens raskest voksende industrier. AKVA group leverer alt fra enkle komponenter til komplette løsninger for både sjø og landbasert oppdrett. AKVA group er anerkjent som pioner og teknologileder gjennom mer enn 30 år og hovedkontoret ligger på Bryne i Norge.

Datert: 30. oktober 2013
AKVA group ASA