Deltaq a/s iværksætter plan for re-kapitalisering

Ishøj, Danmark, 2013-11-06 17:58 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Til NASDAQ OMX Copenhagen og pressen

6. november 2013

Fondsbørsmeddelelse nr. 10-13

Deltaq a/s iværksætter plan for re-kapitalisering

Resumé

Deltaq har et uafdækket finansieringsbehov, og selskabet planlægger derfor en rettet emission med et samlet bruttoprovenu på op til i alt DKK 10.144.000.

Deltaq har modtaget forhåndstilsagn om tegning af 288.625 nye aktier til en kurs på DKK 32 per aktie, svarende til gennemsnitskursen for handler over NASDAQ OMX Copenhagen i selskabets aktier i perioden siden offentliggørelsen af halvårsrapport 2013.

Selskabet har modtaget tilsagn om kortfristet lån på i alt DKK 5.660.000, som vil kunne indgå i finansieringen af selskabets drift frem til gennemførelsen af emissionen.

Deltaq indkalder til ekstraordinær generalforsamling med henblik på vedtagelse af de for re-kapitaliseringen nødvendige beslutninger, herunder reduktion af selskabets aktiekapital og bemyndigelse af bestyrelsen til at forhøje selskabets aktiekapital. Emissionens gennemførelse er blandt andet betinget af vedtagelse af de nævnte forslag på generalforsamlingen.

Med henblik på fremadrettet at reducere selskabets administrationsomkostninger har Deltaq indledt forhandlinger om overtagelse af Deltaq Management a/s.

Baggrund

Deltaq har et uafdækket finansieringsbehov. I halvårsrapporten for 2013 af 27. august 2013 meddelte Deltaq, at bestyrelsen vil afsøge muligheden for at foretage en rettet emission til markedskurs i løbet af efteråret 2013 for at søge at imødegå dette udækkede finansieringsbehov.

Deltaq har nu modtaget og accepteret bindende forhåndstilsagn fra en gruppe investorer om tegning af 286.625 nye aktier i selskabet (svarende til 9,08 % af selskabets eksisterende aktier) til en kurs på DKK 32 per aktie. Tegningskursen svarer til gennemsnitskursen for handler over NASDAQ OMX Copenhagen i Deltaqs aktier i perioden siden offentliggørelsen af halvårsrapport 2013 den 27. august 2013 til 5. november 2013. Bestyrelsen vurderer, at denne kurs mindst svarer til markedskursen. Selskabet forventer at modtage yderligere tilsagn om tegning af op til 28.375 nye aktier i selskabet, hvorved den samlede emission vil omfatte i alt 9,98 % af selskabets eksisterende aktier og indbringe selskabet et bruttoprovenu på i alt DKK 10.144.000.

Hvis emissionen gennemføres vil den indbringe selskabet et bruttoprovenu på DKK 10.144.000. Bestyrelsen vurderer, at dette provenu er tilstrækkeligt til at afdække det i halvårsrapporten beskrevne uafdækkede finansieringsbehov. Selv efter gennemførelse af emissionen vil selskabet dog have begrænsede kapitalressourcer, og bestyrelsen kan ikke udelukke, at der afhængig af udviklingen i selskabets finansielle stilling kan opstå behov for at rejse yderligere kapital.

Fra visse af tilsagnsgiverne har Deltaq modtaget og accepteret tilsagn om kortfristede lån på i alt DKK 5.660.000 (bridgelån), som vil kunne indgå i finansieringen af selskabets drift frem til gennemførelsen af emissionen. Bestyrelsen har bemyndiget formandsskabet og den administrerende direktør til at indhente yderligere låntilsagn for op til DKK 3.000.000. Lånene vil forfalde til betaling den 31. januar 2014, men vil kunne anvendes som indbetaling for de nye aktier ved emissionens gennemførelse.

Investorerne i den planlagte rettede emission omfatter en begrænset kreds af personer, heriblandt enkelte større aktionærer og bestyrelsesmedlemmer i Deltaq, som ønsker at støtte op om emissionen. Disse bestyrelsesmedlemmer har afgivet tilsagn om tegning af nye aktier for i alt DKK 660.000.

Gennemførelse af emissionen forudsætter, at generalforsamlingen bemyndiger bestyrelsen til at udstede nye aktier samt beslutter en kapitalnedsættelse ved reduktion af aktiernes nominelle størrelse fra DKK 100 til DKK 10. Derfor vil selskabet en af de nærmeste dage indkalde til en ekstraordinær generalforsamling med henblik på vedtagelse af de nævnte beslutninger. Udover vedtagelse af disse beslutninger på generalforsamlingen forudsætter emissionen, at bestyrelsen træffer endelig beslutning om udstedelse af de nye aktier på de nævnte vilkår. Forudsat de fornødne beslutninger vedtages og kapitalnedsættelsen gennemføres, er det selskabets forventning, at emissionen endeligt vil kunne gennemføres omkring årsskiftet.

Hvis emissionen ikke kan gennemføres på ovennævnte vilkår, vil selskabet være nødsaget til at foretage øjeblikkelige tiltag for at søge at opnå anden finansiering. Der er ingen sikkerhed for, at selskabet vil være i stand til at opnå sådan anden finansiering.

Som led i bestræbelserne på at reducere omkostninger har Deltaq indledt forhandlinger med henblik på at sammenlægge Deltaq Management a/s med Deltaq. Deltaq vil offentliggøre nærmere oplysninger herom, hvis der indgås endelig aftale om en sådan sammenlægning.

Yderligere oplysninger:

Flemming Lindeløv, bestyrelsesformand, Deltaq a/s