EXINI: Delårsrapport januari - september 2013

• Resultatet efter finansiella poster uppgick till -6 999 (-6 819) TSEK

Viktiga händelser under kvartalet

• EXINI ingick nytt avtal med FUJIFILM RI PHARMA
    Det femåriga avtalet ger FUJIFILM RI Pharma exklusivitet för EXINI heart på den japanska marknaden. Samtidigt förlängs det befintliga avtalet gällande EXINI boneBSI med fem år. Licensavtalen ger EXINI 28,4 MSEK i intäkter samt en bonus utan övre beloppsgräns. Vi räknar med att utvecklingen av EXINI heart blir densamma som den har blivit för EXINI boneBSI. I så fall kan bonusen bli cirka 20 MSEK under avtalsperioden.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• EXINI slöt avtal med läkemedelsbolag
    EXINI Diagnostics ingick i ett nytt samarbete med ett läkemedelsbolag för att kliniskt utvärdera en cancerbehandling. Avtalet påvisar den kommersiella potentialen av samarbeten gällande utveckling och utvärdering av läkemedel. För BSI innebär detta ännu ett bevis på dess värde.

VD KOMMENTAR

Fokus för oss under kvartalet har varit arbetet med att få de nya avtalen på plats med FUJIFILM RI PHARMA samt att lägga en plan för det långsiktiga samarbetet. Det förtroende vi har fått av FUJIFILM, med ett avtal som ger dem exklusiv rätt till EXINI heart i Japan de kommande fem åren, är ett resultat av det framgångrika samarbetet vi har sedan tidigare gällande EXINI boneBSI (Bonenavi). Glädjande är att även detta avtal förlängdes med fem år. De nya avtalen ger en stabil inkomst för framtiden på 28,4 MSEK, plus en bonus, som kan innebära ytterligare 20 MSEK under avtalsperioden om Heartnavi utvecklas på samma sätt som Bonenavi. Större delen av den ekonomiska effekten av affären, exklusive eventuell bonus, kommer under 2014. Vi har tidigare kommunicerat att detta skulle ske under 2013, men en viss fördröjning i att få avtalet på plats har gjort att FUJIFILMs lansering sker först under nästa år.

Den uppgraderade varianten av EXINI bone (Bonenavi 2.0) på den japanska marknaden är nu ute på sin första lanseringsrunda. Detta efter ett årslångt utvecklingsarbete, som vi har genomfört tillsammans med flertalet välrenommerade japanska sjukhus. Uppgraderingen kommer att ha stor betydelse för våra framtida möjligheter till ytterligare inkomster från Japan. Produkten innehåller en mängd nyheter samt en ny komplett uppsättning databaser som ökar precisionen i diagnostiken ytterligare.

Det är också spännande med de nya kontakterna inom läkemedelsindustrin.  Active Biotech var det första samarbetet och detta kommer nu följas av flera. Många av dessa bolag gör en noggrann test av vår produkt vilket i ett senare steg leder till presentationer på vetenskapliga konferenser. Dessa är mycket viktiga för oss, och vår erfarenhet så långt är, att de förutom inkomster och ett marknadsföringsfönster även leder till viktiga relationer med kliniker inom urologi och onkologi. Genom dessa relationer får vi uppslag till produktutveckling utifrån klinikernas framtida behov att mäta effekterna vid behandling. Genom vår flexibilitet och snabbhet kan vi anpassa oss till dessa behov på ett sätt som stora bolag inte har möjlighet till.

Som en del av vår satsning i Tyskland ställde vi för första gången ut med egen monter på den viktigaste tyska urologiska kongressen, DGU (Deutsche Gesellschaft für Urologie). Under kongressen genomförde vi ett mycket uppskattat eget seminarium för tongivande läkare inom urologi/onkologi/nuklearmedicin. Vi förväntar oss nu att dessa läkare ska kunna bli den referensplattform vi behöver.

Marknaden av läkemedel för avancerad prostatacancer har på senare tid vuxit kraftigt. Både av nya läkemedel som ligger i utvecklingsfas och av de som redan har lanserats. För EXINI är denna utveckling mycket positiv, då våra produkter hjälper läkarna att snabbt och säkert mäta resultatet av behandlingarna. Dessutom är det viktigt för sjukhusens ekonomi, då dessa behandlingar är väldigt dyra. Vi bedömer därför att behovet av effektiva biomarkörer kommer att öka i takt med att fler cancerpatienter behandlas. Effektiva biomarkörer kommer dessutom att bidra till effektivare och snabbare utveckling av nya läkemedel, där nu EXINI har en perfekt position. Det är väldigt spännande att bidra i kampen mot cancer.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka medicinska bilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 500 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

EXINI_Q3_131111_final.pdf