Arctic Gold har idag lämnat förslag till Kautokeino kommun avseende satsning i uppstartsskedet

Arctic Gold och kommunen har en längre tid fört konstruktiva diskussioner och idag har bolaget lämnat sitt förslag till Kautokeino kommun angående satsning i uppstartskedet. Bolaget vill med detta visa hur ett samarbete kan ske för båda parters bästa. Bolaget erbjuder sig att satsa drygt 20 mkr i uppstartsskedet av gruvprojektet i Bidjovagge för att stärka kommunens Strukturfond, Näringsfond, ett utvecklingsprojekt samt för en satsning på samisk kultur.

Arctic Gold och representanter från de politiska partierna i Kautokeino kommunstyrelse har idag diskuterat ett samarbete i ett antal viktiga frågor. Partnerna har fört en positiv dialog under en tid för att identifiera viktiga frågor som kommunen och bolaget bör samarbeta om för att erhålla bästa resultat vid en eventuell gruvdrift i Bidjovagge. Vid dagens möte lämnade bolaget sitt slutliga förslag till kommunledningen. Detta kommer att behandlas av Kautokeino kommunstyrelse den 16 december tillsammans med vår ansökan om att fastlägga ett Planprogram för konsekvensutredningarna. Förslaget skall innan dess godkännas av Arctic Golds styrelse.

Därutöver förbinder sig bolaget att i möjligaste mån rekrytera lokal arbetskraft, öppna ett platskontor med lokal representant samt förhandla om ett särskilt avtal för renovering av vägen till gruvområdet. Överenskommelsen är villkorad av att aktuella myndigheter ger de tillstånd som behövs, att gruvprojektet kan finansieras, att bolaget beslutar om igångsättning av projektet samt att det sker inom ramen för gällande rätt och myndighetsbeslut.

2013-12-06

För ytterligare information, vänligen kontakta bolagets VD, tillika Qualified Person och Europageolog:
Lars-Åke Claesson
Verkställande Direktör
Arctic Gold AB
claesson@arcticgold.se
www.arcticgold.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Arctic Gold Pressrelease 2013-12-06.pdf

Om Arctic Gold
Arctic Golds affärsidé är att bedriva prospekteringsarbete för att hitta och påvisa kommersiellt utvinningsbara guld och basmetallfyndigheter i Norden. Strategin är att i första hand bedriva prospekteringsarbete och antingen avyttra projekt inom några år eller etablera gruvdrift i egen regi eller i samarbete med andra bolag. Arctic Gold fokuserar på Bidjovagge- projektet i Nordnorge och nuvarande guld- och basmetallstillstånd i Västerbotten och Norrbotten. Arctic Golds aktie är listad på NASDAQ OMX First North med kortnamnet ARCT. Certified Adviser är Redeye. Mer information om bolaget finns på www.arcticgold.se

arcticgold_press_131206.pdf