Arctic Gold fick avslag på planprogrammet av Kautokeino kommun

Vid dagens möte avslog kommunstyrelsen i Kautokeino Arctic Gold's ansökan om att fastlägga planprogrammet. Därmed finns det ingen politisk majoritet i nuvarande kommunstyrelse för kunskap om vad en gruvdrift i Bidjovagge skulle kunna medföra för samhället och miljön.

Arctic Gold's styrelse skall fatta beslut den 17 dec 2013 vilken verksamhet bolaget skall fortsätta med.

-Vi är självklart mycket ledsna att allt arbete givit negativt resultat och att vi inte kan se framåt mot ett intressant gruvprojekt, säger Lars-Åke Claesson, VD.

2013-12-16

För ytterligare information, vänligen kontakta bolagets VD, Qualified Person och Europageolog:
Lars-Åke Claesson, VD
Arctic Gold AB
+46 18 156423
+46 70 6733294
claesson@arcticgold.se
www.arcticgold.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Arctic Gold Pressrelease 2013-12-16.pdf

Om Arctic Gold
Arctic Golds affärsidé är att bedriva prospekteringsarbete för att hitta och påvisa kommersiellt utvinningsbara guld och basmetallfyndigheter i Norden. Strategin är att i första hand bedriva prospekteringsarbete och antingen avyttra projekt inom några år eller etablera gruvdrift i egen regi eller i samarbete med andra bolag. Arctic Gold fokuserar på Bidjovagge- projektet i Nordnorge och nuvarande guld- och basmetallstillstånd i Västerbotten och Norrbotten. Arctic Golds aktie är listad på NASDAQ OMX First North med kortnamnet ARCT. Certified Adviser är Redeye. Mer information om bolaget finns på www.arcticgold.se