LUNDIN PETROLEUMS INVESTERINGSBUDGET FÖR 2014 UPPGÅR TILL 2,1 MILJARDER USD

Stockholm, 2014-01-08 08:06 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Lundin Petroleum AB (Lundin Petroleum) har beslutat om en investeringsbudget för 2014 om 2,1 miljarder USD.

Investeringsbudgeten för utbyggnadsprojekt 2014 uppgår till 1,4 miljarder USD, vilket motsvarar en ökning om cirka 25 procent jämfört med den förväntade utbyggnadsbudgeten för 2013. 2014 års budget för prospekteringsaktiviteter uppgår till 380 miljoner USD, vilket är omkring samma nivå som den förväntade prospekteringsbudgeten för 2013. Investeringsbudgeten för utvärderingsaktiviteter 2014 uppgår till 300 miljoner USD.

Utbyggnadsprojekt
75 procent av 2014 års utbyggnadsbudget, motsvarande 1,1 miljarder USD, är hänförlig till pågående utbyggnadsprojekt i Norge och majoriteten av den resterande delen kan hänföras till utbyggnaden av Bertamfältet i Malaysia.

1. Utbygganden av Edvard Griegfältet (I.a. 50%, Lundin Petroleum är operatör) påbörjades under 2012 och har under 2013 fortlöpt enligt plan och med kostnaderna inom budget. Nettoutgiften för 2014 budgeteras till omkring 700 miljoner USD, vilket kommer att innefatta färdigställande och installation av jacketstruktur, fortsatt konstruktion av processdäck, konstruktion och installation av olje- och gaspipeline samt för-borrande av vissa utbyggnadsborrningar. Edvard Griegfältet förväntas produktionsstartas under det fjärde kvartalet 2015 med en förväntad platåproduktion om cirka 50 000 fat oljeekvivalenter per dag (boepd), netto till Lundin Petroleum.

2. Brynhildfältet (I.a. 90%, Lundin Petroleum är operatör) beräknas produktionsstartas under andra kvartalet 2014 till en platånivå, netto till Lundin Petroleum, om 10 800 fat oljeekvivalenter per dag (boepd). Installationen på havsbotten har slutförts, den första av fyra utbyggnadsborrningar har med framgång slutförts, modifieringen och livstidsförlängningen av FPSO:n Haewene Brim har i stort slutförts och FPSO:n har återvänt till sin position till havs vid Piercefältet i Storbritannien, där Shell är operatör. Utbyggnadsutgifter budgeteras till cirka 265 miljoner USD, netto under 2014, vilket inkluderar genomförandet av tre återstående utbyggnadsborrningar samt vissa kopplingskostnader till FPSO:n. Utbyggnadsborrningarna vid Brynhild har gått något långsammare än planerat, huvudsakligen på grund av dåliga väderförhållanden, vilket i sin tur har lett till en ökning av projektkostnaderna.

3. Bøylafältet (I.a 15%, Lundin Petroleum är icke-operatör), planeras att produktionsstartas under det första kvartalet 2015 till en platånivå, netto till Lundin Petroleum, om cirka 3 000 boepd. Till följd av förväntad försenad ankomst av riggen Transocean Winner som kommer att borra utbyggnadsborrningarna har datum för planerad produktionsstart försenats med ett kvartal från det fjärde kvartalet 2014, som tidigare var förväntat. 2014 års utbyggnadsutgift budgeteras till cirka 80 miljoner USD, netto, vilket innefattar genomförandet av tre utbyggnadsborrningar samt installation av en flödeslinje till Kneler A-manifolden på Alvheimfältet.

4. Nettoutgiften för 2014 för Alvheim- och Volundfälten (I.a. 15% respektive I.a. 35%), där Lundin Petroleum är icke-operatör, budgeteras till cirka 25 miljoner USD, vilket kommer att innefatta genomförandet av en kompletterande utbyggnadsborrning (en så kallad infill well) på Alvheim under 2014, long-lead items för ytterligare två infill wells på Alvheim under 2015 samt long-lead items för eventuellt två infill wells på Volund under 2015.

5. Oljefältet Bertam (I.a. 75%) i Malaysia förväntas att under 2015 nå en platåproduktion om 11 000 bopd, netto. Nettoutgiften för 2014 budgeteras till drygt 325 miljoner USD. Utbyggnadsaktiviteten under 2014 innefattar färdigställandet och installationen av plattformen, genomförandet av utbyggnadsborrningar samt slutförandet av modifieringsarbetet på FPSO:n Ikdam som kommer att ta emot olja från Bertamfältet.

Prospekteringsaktiviteter
Prospekteringsbudgeten för 2014 uppgår till 380 miljoner USD med ett betydande fokus på Norge som bidrar med cirka 75 procent av detta belopp. Prospekteringsprogrammet innefattar 19 prospekteringsborrningar i Norge, Malaysia, Indonesien, Frankrike och Nederländerna med sikte på totalt 620 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) obekräftade prospekteringsresurser, netto.

1. Norge
De budgeterade prospekteringsutgifterna uppgår för 2014 till cirka 285 miljoner USD, netto. Totalt sju prospekteringsborrningar kommer att genomföras i Norge under 2014 med sikte på sikte på 390 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) obekräftade prospekteringsresurser, netto. 2014 års prospekteringsprogram har strukturer i samtliga tre områden på den norska kontinentalsockeln som målsättning, nämligen Nordsjön, Norska havet och Barents hav. Programmet för Nordsjön består av två borrningar på Utsira High i PL625 (I.a. 40 %, Kopervik) och PL359 (I.a. 40 %, Luno II Norra) respektive samt en borrning i PL631 (I.a. 60 %, Vollgrav) i norra Nordsjön. Två borrningar där Lundin Petroleum är operatör kommer att genomföras i Norska havet i PL555 (I.a. 60 %, Storm) och PL584 (I.a. 60 %, Lindarormen). Prospekteringsprogrammet för Barents hav består av en borrning i PL659 (I.a. 20 %, Langlitiden) med Lundin Petroleum som icke-operatör och en borrning med Lundin Petroleum som operatör i PL609 (I.a. 40 %, Alta ). Riggar har säkrats för samtliga sju borrningar.

2. Malaysia
Den budgeterade prospekteringsutgiften 2014 uppgår till cirka 40 miljoner USD, netto, vilket innefattar genomförandet av tre prospekteringsborrningar med Lundin Petroleum som operatör. Två prospekteringsborrningar kommer att genomföras offshore östra Malaysia i regionen Sabah i SB 307/308 (I.a. 42.5%, Kitabu och Malagan). En prospekteringsborrning kommer att genomföras offshore Malaysiska halvön i PM307 (I.a. 75%, Rengas). De tre prospekteringsborrningarna har omkring 100 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) obekräftade prospekteringsresurser, netto, som målsättning.

3. Indonesien
Den budgeterade prospekteringsutgiften 2014 uppgår till cirka 45 miljoner USD, netto. Två prospekteringsborrningar kommer att genomföras i Baronang (l.a.90%, Balqis och Boni) och en borrning kommer att genomföras i Gurita (I.a. 90%, Gobi-1, tidigare Gloria A). Dessa tre borrningar har totalt sikte på 115 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) obekräftade prospekteringsresurser, netto. Jackup-riggen Hakuryu-11 har kontrakterats för att genomföra samtliga tre borrningar.

4. Frankrike/Nederländerna
En borrning med Lundin Petroleum som operatör planeras att genomföras i Frankrike under 2014 i Est Champagne (I.a. 100%, Hoplite-1) och fem borrningar med Lundin Petroleum som icke-operatör planeras att genomföras i Nederländerna under 2014 med en total budgeterad utgift som uppgår till cirka 10 miljoner USD, netto till Lundin Petroleum.

Utvärderingsaktiviter
Utvärderingsbudgeten för 2014 uppgår till omkring 300 miljoner USD och cirka 90 procent av utgifterna är hänförliga till utvärderingsborrningar i Norge. Utvärderingsprogrammet innefattar fem utvärderingsborrningar i Norge samt en utvärderingsborrning offshore Malaysiska halvön.

1. Norge
Budgeten för utvärderingsaktiviteter under 2014 uppgår till 280 miljoner USD, netto. Fyra utvärderingsborrningar planeras att genomföras i Utsira High-området där två borrningar planeras att genomföras på Johan Sverdrupfältet (PL501, I.a. 40% och PL265, I.a. 10%), en på Edvard Grieg-fältet (PL338, I.a. 50%) samt en på Luno II-fyndigheten (PL359, I.a. 40%). Den nyligen aviserade fyndigheten Gohta (PL492, I.a. 40%) i Barents hav kommer också att utvärderas genom en borrning under 2014. Riggar har säkrats för samtliga fem utvärderingsborrningar.

2. Malaysia
Budgeten för utvärderingsaktiviteter under 2014 uppgår till cirka 20 miljoner USD, netto, vilket innefattar en utvärderingsborrning som kommer att genomföras på 2012 års gasfyndighet Tembakau i PM 307 (I.a. 75%).

Ashley Heppenstall, Koncernchef och VD kommenterar:
"Lundin Petroleum fortsätter att vara ett mycket aktivt prospekteringsbolag och jag kan med nöje meddela 2014 års prospekteringsprogram som innefattar 19 borrningar, vilka tillsammans ger bolaget exponering mot över 600 MMboe obekräftade prospekteringsresurser. Vårt utvärderingsprogram för 2014 kan också få en betydande inverkan på vår reservbas då ett framgångsrikt resultat från de sex utvärderingsborrningarna har potential att fördubbla bolagets nuvarande 2P-reservbas. Vi förblir på väg att mer än fördubbla 2013 års produktion på mindre än två år från och med nu, med ny produktion från Brynhild, Boyla, Bertam och Edvard Grieg. 2014 års budget kommer att finansieras via operativt kassaflöde och banklån."

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass främst i Europa och Sydostasien. Bolaget är noterat vid NASDAQ OMX, Stockholm (ticker "LUPE") och vid Torontobörsen (TSX) (ticker "LUP"). Lundin Petroleum har 202 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) bevisade och sannolika reserver.

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Maria Hamilton
Informationschef
E-mail: maria.hamilton@lundin.ch
Teitur Poulsen
VP Corporate Planning & Investor Relations
Tel: + 41 22 595 10 00
Robert Eriksson
Manager, Media Communications
Tel: 0701-112615

Denna information har offentliggjorts i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden (SFS 2007:528) och/eller lagen om handel med finansiella instrument (SFS 1991:980).

Framåtriktade uttalanden
Vissa uttalanden samt viss informationen i detta meddelande utgör "framåtriktad information" (enligt tillämplig värdepapperslagstiftning). Sådana uttalanden och information (tillsammans, "framåtriktade uttalanden") avser framtida händelser, inklusive bolagets framtida resultat, affärsutsikter och affärsmöjligheter. Framåtriktade uttalanden inkluderar, men är inte begränsade till, uttalanden avseende uppskattningar av reserver och/eller resurser, framtida produktionsnivåer, framtida investeringar och fördelningen av dessa på prospekterings- och utbyggnadsaktiviteter, framtida borrningar samt andra prospekterings- och utbyggnadsaktiviteter. Slutlig utvinning av reserver och resurser baseras på prognoser om framtida resultat, uppskattningar av kvantiteter som ännu inte kan fastställas samt antaganden av företagsledningen.

Samtliga uttalanden, förutom uttalanden avseende historiska fakta, kan vara framåtriktade uttalanden. Uttalanden om bevisade och sannolika reserver och resursestimat kan också anses utgöra framåtriktade uttalanden och återspeglar slutsatser som baseras på vissa antaganden om att reserverna och resurserna är möjliga att utnyttja ekonomiskt. Samtliga uttalanden som uttrycker eller involverar diskussioner avseende förutsägelser, förväntningar, övertygelser, planer, prognoser, mål, antaganden eller framtida händelser eller prestationer (ofta, men inte alltid, med ord eller fraser som "söka", "antecipera", "planera", "fortsätta", "uppskatta", "förvänta", "kan komma att", "kommer att", "projektera", "förutse", "potentiell", "målsättning", "avse", "kan", "skulle kunna", "bör", "tror" och liknande uttryck) utgör inte uttalanden avseende historiska fakta och kan vara "framåtriktade uttalanden". Framåtriktade uttalanden inbegriper kända och okända risker, osäkerheter och andra faktorer som kan förorsaka att faktiska resultat och händelser skiljer sig väsentligt från dem som förutses i sådana framåtriktade uttalanden. Ingen garanti kan lämnas att dessa förväntningar och antaganden kommer att visa sig vara korrekta och sådana framåtriktade uttalanden bör inte förlitas på. Dessa uttalanden är gällande endast vid tidpunkten för informationen och bolaget har inte för avsikt, och åtar sig inte, att uppdatera dessa framåtriktade uttalanden, utöver vad som krävs enligt tillämplig lagstiftning. Dessa framåtriktade uttalanden innefattar risker och osäkerheter som rör bland annat operativa risker (inklusive risker relaterade till prospektering och utbyggnad), produktionskostnader, tillgång till borrutrustning, tillit till nyckelpersoner, reservestimat, hälsa, säkerhet och miljöfrågor, legala risker och förändringar i regelverk, konkurrens, geopolitiska risker och finansiella risker. Dessa risker och osäkerhetsfaktorer beskrivs mer i detalj under rubriken "Risker och riskhantering" samt på andra ställen i bolagets årsredovisning. Läsaren uppmärksammas på att ovanstående lista över riskfaktorer inte ska uppfattas som uttömmande. Faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från dem som uttrycks eller antyds i sådana framåtriktade uttalanden. Framåtriktade uttalanden är uttryckligen föremål för förbehåll enligt detta varnande uttalande.

Reserver och resurser
Om inte annat anges är Lundin Petroleums reserv- och resursestimat per den 31 december 2012 och har förberetts och reviderats i enlighet med National Instrument 51-101 Standards of Disclosure for Oil and Gas Activities ("NI 51-101") och Canadian Oil and Gas Evaluation Handbook ("COGE Handbook"). Om inte annat anges avser alla häri redovisade reservestimat "bevisade reserver" och "sannolika reserver" sammanlagt, tillsammans även kallade "2P reserver". För ytterligare information avseende klassificeringen av reserver och resurser
, se Reserver, resurser och produktion i bolagets årsredovisning.

Betingade resurser
Betingade resurser är uppskattade kvantiteter av petroleum, från och med en viss dag, som kan potentiellt utvinnas från kända ansamlingar genom att använda etablerad teknik eller teknik som är under utveckling, men som inte är att anse som kommersiellt utvinningsbara till följd av en eller flera betingelser. Betingelser kan inkludera faktorer såsom ekonomiska, legala, miljö-, politiska och regulatoriska frågor eller avsaknad av efterfrågan. Det är inte säkert att det kommer att vara kommersiellt möjligt för bolaget att producera någon del av de betingade resurserna.

Prospekteringsresurser
Prospekteringsbara resurser är uppskattade kvantiteter av petroleum, från och med en viss dag, som kan potentiellt utvinnas från icke-upptäckta ansamlingar genom framtida utbyggnadsprojekt. Det finns en osäkerhet avseende upptäckten och utbyggnaden av prospekteringsbara resurser. Det är inte säkert att någon del av de prospekteringsbara resurserna kommer att upptäckas. Om de upptäcks är det inte säkert att det kommer att vara kommersiellt möjligt för bolaget att producera någon del av de prospekteringsbara resurserna.
Om inte annat anges avser alla uppskattningar av prospekteringsbara resurser häri en P50 uppskattning av prospekteringsbara resurser. Kvalificerade prospekteringsbara resurser som rapporteras är delvis kvalificerade. De har kvalificerats avseende osäkerheten för upptäckt, men inte avseende osäkerheten för utbyggnad.

BOEs
BOEs kan vara missledande, särskilt om det används isolerat. Konverteringsförhållandet för en BOE om 6Mcf:1Bbl är baserat på en konverteringsmetod för energilikvärdighet som är främst tillämplig vid brännaren och representerar inte ett likvärdigt värde vid borrhuvudet

Lundin Petroleum - Capital Spending 2014 - 20140108sv.pdf