Delårsrapport 1. kvartal 2013/14 - 1. september 2013 – 30. november 2013

Hørsholm, 2014-01-15 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Selskabsmeddelelse nr. 1/2014

"Som forventet oplevede Chr. Hansen Koncernen en stille start på året 2013/14. Den organiske vækst på 2% ekskl. karminpriseffekt var negativt påvirket af ordretiming og tabet af en kunde i Natural Colors Division i 4. kvartal  2012/13. EBIT-marginen før særlige poster var 25,2%, hvilket er på niveau med sidste år, når den negative indvirkning fra omvurderingen af udviklingsomkostningerne tages i betragtning. Vi fastholder vores forventninger til året med en organisk omsætningsvækst på 7-9% og en EBIT-margin før særlige poster på over 26%. Vi fortsætter gennemførelsen af vores strategi, Nature's No. 1, med det formål at bringe Chr. Hansen op på næste niveau.

Chr. Hansen har en stærk balance og fastholder sin forpligtelse til at fordele overskydende kapital til aktionærerne. For at støtte dette har bestyrelsen besluttet at iværksætte et aktietilbagekøbsprogram på op til EUR 80 mio., som planlægges gennemført mellem 15. januar 2014 og 22. august 2014," konkluderer adm. direktør Cees de Jong.

HOVEDTAL 1. KVARTAL 2013/14

• Omsætningen var EUR 171 mio., et fald på 4% i forhold til 1. kvartal 2012/13. Den organiske vækst var 1% (2% ekskl. karminpriseffekt)
  • Omkostninger udgjorde EUR 47 mio. mod 46 mio. i 1. kvartal 2012/13. Stigningen i omkostningsførte udviklings-omkostninger blev stort set udlignet af lavere salgs- og markedsførings- samt administrationsomkostninger
  • EBIT før særlige poster (f.s.p.) var EUR 43 mio. mod EUR 48 mio. i 1. kvartal 2012/13. EBIT-marginen f.s.p. var 25,2%, et fald fra 26,7% i 1. kvartal 2012/13. Der var en negativ påvirkning på 1,4 procentpoint fra omvurderingen af udviklingsomkostningerne
  • Særlige poster udgjorde EUR -0,6 mio. og relaterede sig til optimering af organisation, produktionsplatform og forretningsprocesser. EBIT-marginen var 24,9% mod 26,7% i 1. kvartal 2012/13
  • Selskabsskatter udgjorde EUR 11 mio., svarende til en effektiv skatteprocent på 27, uændret i forhold til 1. kvartal 2012/13
  • Periodens resultat blev EUR 29 mio. sammenlignet med EUR 32 mio. i 1. kvartal 2012/13. Udvandet resultat pr. aktie var EUR 0,22 mod EUR 0,24 i 1. kvartal 2012/13
  • Anlægsinvesteringerne udgjorde EUR 14 mio., svarende til 7,9% af omsætningen, mod hhv. EUR 14 mio. og 7,8% i 1. kvartal 2012/13
  • Forsknings- og udviklingsudgifterne udgjorde EUR 12 mio., svarende til 6,7% af omsætningen, uændret i forhold til 1. kvartal 2012/13
  • Nettodriftskapitalen var EUR 138 mio., svarende til 18,8% af omsætningen, sammenlignet med hhv. EUR 137 mio. og 19,3% i 1. kvartal 2012/13
  • Frie pengestrømme var EUR -31 mio. sammenlignet med EUR -27 mio. i 1. kvartal 2012/13
  • Den nettorentebærende gæld udgjorde EUR 355 mio., svarende til 1,4x EBITDA, i forhold til 1,7x EBITDA pr. 30. november 2012. Justeret for udbetaling af udbytte var den nettorentebærende gæld 1,9x EBITDA
  • Chr. Hansen Holding A/S vil etablere et sponseret Level 1 ADR-program (American Depositary Receipts) i USA. Chr. Hansens ADR'er vil herefter kunne sælges på over the counter-markedet i USA.

FORVENTNINGER TIL 2013/14

Forventningerne til 2013/14 er uændrede i forhold til meddelelsen af 23. oktober 2013, bortset fra effekten af særlige poster på frie pengestrømme.

Der forventes en årlig organisk omsætningsvækst på 7‐9%. Forsknings‐ og udviklingsudgifter i procent af omsætningen forventes at stige mod 7% fra 6,1% i 2012/13. Chr. Hansen har foretaget en omvurdering af aktiverede udviklingsomkostninger, og på basis heraf forventes en højere andel af udviklingsomkostningerne at blive omkostningsført i 2013/14.  Den øgede forsknings‐ og udviklingsaktivitet og det lavere aktiveringsniveau forventes at reducere EBIT-marginen med 1‐1,5 procentpoint.

EBIT-marginen før særlige poster forventes at blive over 26%. I 2013/14 forventes særlige poster i form af omkostninger på EUR 8-10 mio. relateret til virksomhedens optimering af organisation, produktionsplatform og forretningsprocesser. Særlige poster forventes at påvirke de frie pengestrømme negativt. Medregnet denne effekt forventes frie pengestrømme før virksomhedsopkøb og ‐salg på omkring EUR 110 mio.

Nr 01 2014 DK.pdf