MERKITTÄVÄT VELKOJAT PUOLTAVAT TAKOMA OYJ:N JA TAKOMA GEARS OY:N SANEERAUSHAKEMUKSIA, MUTTA TAMPEREEN LAATUKONEISTUS OY JA HERVANNAN KONEISTUS OY HAKEUTUVAT KONKURSSIIN

Takoma Oyj                Pörssitiedote  15.1.2014   klo 9:30

Tampereen Laatukoneistus Oy haki pääsyä yrityssaneeraukseen 9.12.2013 Pirkanmaan käräjäoikeudelle jätetyllä hakemuksella. Yhtiö on edelleen erittäin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Tilauskanta ei ole vahvistunut odotetulla tavalla ja kannattavuus on edelleen alhaisella tasolla, mikä aiheuttaa merkittävän riskin saneerauksen onnistumiselle. Yhtiön hallitus on kokouksessaan 14.1.2014 todennut, ettei yhtiö kykene suoriutumaan nykyisellä volyymillä saneerausmenettelyn aikaisista velvoitteistaan ja on todennäköistä, että yhtiötä ei saada saneerauksella tervehdytettyä. Hallitus on päättänyt peruuttaa Tampereen Laatukoneistus Oy:n saneeraushakemuksen ja hakea Tampereen Laatukoneistus Oy:n konkurssiin.

Hervannan Koneistus Oy:n hallitus on 14.1.2014 kokouksessaan todennut, että yhtiön velat ovat varoja suuremmat eikä yhtiö kykene saamaan rahoitusta muista lähteistä. Näin ollen yhtiö ei kykene suoriutumaan erääntyneistä veloistaan ja hallitus on päättänyt hakea Hervannan Koneistus Oy:n konkurssiin.

Konkurssihakemuksien tulosvaikutus Takomassa on noin -0,7 milj. euroa, joka liittyy Akaan kiinteistön arvoon. Erällä ei ole olennaista kassavirtavaikutusta. Nyt ja aiemmin lopetettavaksi päätettyjen liiketoimintojen vuoksi yhtiön liikevaihto laskee vertailuvuoteen verrattuna noin 8 milj. euroa, mutta toimenpiteillä on positiivinen vaikutus Takoman operatiiviseen tulokseen ja kassavirtaan kuluvalla tilikaudella toisesta kvartaalista eteenpäin.

Takoma konserniin jää operatiiviseksi yhtiöksi Takoma Gears Oy, joka toimii mekaanisen voimansiirron komponenttien toimittajana meri- ja offshore teollisuudelle. Takoma Gearsin asiakkaina ovat maailman johtavat propulsio- ja kansikonevalmistajat. Takoma Gears Oy:n liiketoiminta on ollut taloudellisesti kannattavaa ja Takoma tulee uudessa strategisessa fokuksessaan keskittymään Gears–liiketoiminnan kehittämiseen ja yhtiön kasvattamiseen merkittäväksi toimittajaksi omalla alallaan.

Merkittävät velkojat ovat ilmoittaneet puoltavansa Takoma Oyj:n sekä Takoma Gears Oy:n saneeraushakemuksia. Puollot mahdollistavat saneerausmenettelyjen nopeamman aloittamisen.

Takoma Oyj

Juha Sarsama