North Chemicals dotterbolag Maritech Marine Technologies tecknar 2-årsavtal med Viking Line samt två nya distributörsavtal i Portugal och Grekland för varumärket Marisol

Maritech Marine Technologies AB ("Maritech Marine") har tecknat ett tvåårsavtal med Viking Line som primär leverantör av tekniska kemikalier. Avtalet beräknas ge en affärsvolym om 1 Mkr/år med början under 2014.

Maritech Marine har vidare ingått distributörsavtal, försäljning och marknadsföring av Marisol produkter, med SMISA S.A. för den Portugisiska marknaden samt med MIE Company Ltd för den Grekiska & Turkiska marknaden.

Maritech Marine bedriver verksamhet inom den marina sektorn genom försäljning och marknadsföring av kemikalier. Marisol-produkterna är tillgängliga genom ett omfattande nätverk av auktoriserade återförsäljare knutna till Maritech Marine runt om i världen. Maritech Marine har en norsk filial, Marisol Norway. Maritech Marine tillverkar rengöringsmedel och underhållsprodukter till den marina industrin såsom

· Alkaline Cleaning and Maintenance
· Acid Cleaning and Maintenance
· Petroleum Cleaning and Maintenance
· Water Treatment
· Oil Treatment

Produkterna är miljöcertifierade och säljs under det egna varumärket Marisol. Verksamheten grundades 1986 och har bland annat Stena Line, Wallenius Rederierna, Finnlines och TT Line m.fl. som strategiska kunder.

Viking Line är ett publikt aktiebolag och noterat på NASDAQ OMX och ett marknadsledande varumärke i passagerartrafiken på norra Östersjön. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakt transporter med fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS samt med nya flaggskeppet Viking Grace. Viking Line transporterade under 2013 över 6,5 miljoner passagerare, 604 000 bilar och 119 500 fraktenheter.

Det är mycket glädjande att vi nu kan ingå flera strategiska distributörsavtal. Detta är en av flera viktiga punkter för North Chemicals påbörjade tillväxtstrategi säger Stig Norberg, VD. Bland Maritech Marines kunder återfinns ett flertal mycket starka varumärken inom den marina industrin. Distributörsavtal för varumärket Marisol finns idag med återförsäljare i USA, England, Holland, Estland, Danmark, Finland, Korea och Singapore. Avtalen utgör en bra marknadsplattform för andra produkter inom North Chemical exempelvis för varumärket Snowclean inom fordonsrengöring.

RÖRVIK 2014-02-18

För ytterligare information kontakta:
Stig Norberg, VD North Chemical
Telefon: +46 382 219 80,
Mobil: +46 708 25 14 00
Email: stig.norberg@northchemical.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
North Chemical Pressrelease 2014-02-18.pdf

Om North Chemical
North Chemical AB (publ) grundades i oktober 2009 med ambitionen att bli en marknadsledande leverantör till primärt Nordens största återförsäljare av svensktillverkade och miljöcertifierade rengörings- och underhållsprodukter. Med tre verksamhetsben inom den kemtekniska branschen (Aktiv Kemi, A Clean Partner och Maritech) alla dotterbolag till North Chemical, har koncernen snabbt etablerat sig som en framstående leverantör av rengörings- och underhållsprodukter. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank. För mer information www.northchemical.se

northchemical_press_140218.pdf