Årsregnskabsmeddelelse 2013

Skive, Danmark, 2014-02-28 13:10 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Dantherm realiserede i 2013 en omsætning på DKK 482 mio. som er på niveau med omsætningen i 2012. Driftsresultatet (EBIT) blev et overskud på DKK 5,2 mio. og udgør en forbedring på DKK 11,4 mio. i forhold til 2012. Omsætning og driftsresultat (EBIT) blev realiseret i niveau med de senest udmeldte forventninger.

Administrerende direktør Torben Duer udtaler:

’Driftsresultatet i 2013 er forbedret i forhold til året før som følge af de effektiviseringstiltag og omkostningsbesparelser, der er gennemført. Den strategiske indsats inden for markedstilstedeværelse og produktudvikling er fortsat, med omkostninger og investeringer i niveauet DKK 15 mio. inden for de to forretningssegmenter HVAC og Telecom. Det giver forventning om vækst og dermed en forbedring af både omsætning og indtjening i de kommende år.

Den strategiske analyse omkring styrkelsen af forretningsudviklingen og kapitalgrundlaget pågår, og der vil blive orienteret om resultatet, når dette foreligger forventeligt i første halvår af 2014.’

Udvikling i 4. kvartal 2013

• Omsætningen blev DKK 126 mio. mod DKK 119 mio. i 4. kvartal 2012. Kvartalsomsætningen var den højeste i 2013.
  • Driftsresultatet (EBIT) blev et overskud på DKK 3,2 mio. mod et underskud på DKK 9,1 mio. i 4. kvartal 2012.
  • Resultat før skat (EBT) korrigeret for andel af resultat efter skat i associerede virksomheder jf. nedenfor blev et underskud på DKK 0,8 mio. mod et underskud på DKK 12,7 mio. i 4. kvartal 2012.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet blev DKK -0,7 mio. mod DKK 6,2 mio. i 4. kvartal 2012.

Udvikling i 2013

• Omsætningen blev DKK 482 mio., hvilket er på niveau med omsætningen i 2012. Omsætningen inden for HVAC faldt med 11 %, mens omsætningen inden for Telecom steg med 25 %.
  • Driftsresultatet (EBIT) blev et overskud på DKK 5,2 mio. mod et underskud på DKK 6,2 mio. i 2012.
  • Omsætning og driftsresultat (EBIT) blev realiseret i niveau med de senest udmeldte forventninger.
  • Andel af resultat efter skat i associerede virksomheder har i 2013 haft en negativ påvirkning af resultat før skat med DKK 18,5 mio. som følge af nedskrivning af kapitalandele i og udlån til Dantherm Power.
  • Dantherms resultat før skat (EBT) korrigeret for nedskrivning vedrørende Dantherm Power blev forbedret med DKK 7,5 mio. i forhold til 2012.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet blev på DKK -0,3 mio. mod DKK 19,8 mio. i 2012, hvor pengestrømmene var positivt påvirket af nedbringelse af arbejdskapital som følge af lavere aktivitet.
  • Den rentebærende nettogæld udgjorde DKK 203,2 mio. ultimo 2013 mod DKK 188,3 mio. ved udgangen af 2012.

Kapitalstruktur

• Som nævnt i selskabsmeddelelse nr. 13 fra 16. oktober 2013 har Dantherm modtaget en uopfordret interesseindikation fra en mulig køber af virksomheden. På den baggrund besluttede bestyrelsen at iværksætte en analyse med henblik på bedst muligt at kunne vurdere denne henvendelse. Analysen pågår fortsat og indgår i bestyrelsens vurdering af Dantherms samlede strategiske muligheder for at styrke forretningsudvikling og kapitalgrundlag. Der vil blive orienteret om resultatet af analysen, når dette foreligger forventeligt i første halvår af 2014.
  • Dantherm indgik i april 2012 en aftale med de primære kreditinstitutter om garanterede faciliteter med udløb 1. maj 2014. I februar 2014 er aftalen genforhandlet, og kreditinstitutterne har givet tilsagn om en forlængelse af de nuværende kreditrammer frem til 31. marts 2015.

Forventninger til 2014

Dantherm forventer i 2014 en omsætning på DKK 500-525 mio. og et driftsresultat (EBIT) på DKK 10-15 mio.

Resultateffekt relateret til den i oktober 2013 igangsatte analyse er ikke indeholdt i forventningerne til driftsresultatet (EBIT).

Ordinær generalforsamling

Ordinær generalforsamling afholdes onsdag den 26. marts 2014 kl. 15 hos Dantherm A/S, Marienlystvej 65, 7800 Skive.

Den samlede årsrapport medfølger som bilag til denne selskabsmeddelelse og er til rådighed på Dantherms hjemmeside www.dantherm.dk.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne meddelelse kan ske til administrerende direktør Torben Duer på telefon 99 14 90 14.

1_Årsregnskabsmeddelelse_2013_20140228.pdf