Aalberts Industries verwerft marktpositie Climate Control in Noord-Amerika

Aalberts Industries N.V. heeft overeenstemming bereikt tot overname van 100% van de aandelen Nexus Valve, Inc. in Fishers (IN) in Noord-Amerika. Nexus Valve genereert met circa 60 medewerkers een jaaromzet van ongeveer USD 20 miljoen. Het huidige ervaren management zal na de overname de dagelijkse leiding behouden en het bedrijf verder doorontwikkelen.

Nexus Valve verkoopt, ontwikkelt, produceert, assembleert en test een compleet assortiment van hydronische componenten zoals strangregelventielen ten behoeve van installaties in woningen en commer­ciële gebouwen. Deze ventielen balanceren (warm en koud) waterstromen in gebouwen op een zo efficiënt mogelijke manier. De onderneming heeft een leidende positie in Noord-Amerika en heeft veel ervaring en kennis op het gebied van specificatie van projecten. Nexus Valve werkt samen met een netwerk van technische partners, architecten, project­ontwikkelaars en gebouwbeheerders. Tevens worden innovatieve installatieoplossingen voor­gesteld aan installateurs die het werken veiliger, sneller, eenvoudiger en gebruikersvriendelijker maken. Hierdoor wordt de installatie-efficiency vergroot en worden kosten bespaard. Naast toepas­singen voor (warm en koud) water levert Nexus Valve tevens een compleet portfolio voor lucht­verwarmings- en airconditioningsinstallaties, een versterking van het reeds bestaande portfolio binnen Climate Control.

De acquisitie van Nexus Valve is een belangrijke strategische stap omdat het de opening biedt naar de Noord-Amerikaanse markt voor Climate Control. Er zijn daardoor vele mogelijkheden voor cross-selling met name door de sterke projectspecificatie. Nexus Valve kan gebruikmaken van de verkoopkanalen in Europa, Rusland, Midden-Oosten, Zuid-Afrika en China waar Aalberts Industries een goede marktpositie heeft, dan wel aan het opbouwen is.

Nexus Valve zal met ingang van 1 maart 2014 worden geconsolideerd en direct bijdragen aan de winst per aandeel. De overname wordt gefinancierd uit bestaande kredietfaciliteiten.

Voor meer informatie over Nexus Valve: www.nexusvalve.com

Voor meer informatie W.A. Pelsma | J. Eijgendaal | J. Aalberts