Deltaq årsrapport 2013

Ishøj, Danmark, 2014-03-26 15:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- FONDSBØRSMEDDELELSE NR. 01-14

FORORD

2013 blev endnu et år med en stærk konkurrencesituation på de nationale og internationale markeder og en generel lav vækst indenfor mange brancher og industrier. Den fortsatte lavkonjunktur er i særdeleshed gået ud over de små og mellemstore danske virksomheder, som er udfordret på flere fronter, med øget prispres, ofte usikker driftsfinansiering og en reduceret efterspørgsel. Dog har Deltaq også oplevet, at 2013 var året hvor flere markeder stabiliserede sig, og hvor der var en vis fremgang at spore, særligt på eksportmarkederne og særligt i anden halvdel af året. En udvikling, der giver anledning til en forsigtig optimisme fremadrettet for Deltaqs porteføljeselskaber. Deltaq har ved udgangen af 2013 tre porteføljeselskaber bestående af Jeka Group, Combilent og Bollerup Jensen.

Udviklingen i disse tre porteføljeselskaber har generelt været positivt, og samlet set leverer disse en betydelig stigning både fsva. omsætning og driftsresultat (EBITDA), ligesom koncernens samlede gæld er faldet. De væsentligste elementer i fremgangen er følgende (korrigeret for den ophørte aktivitet):

• Koncernomsætningen er steget ca. 10 %  fra ca. 360 mio. kr. i 2012 til ca. 395 mio. kr. i 2013
  • Koncernens driftsresultat (EBITDA) er steget fra -1,2 mio. kr. i 2012 til 33,5 mio. kr. i 2013, i alt en fremgang på 34,7 mio. kr.
  • Udviklingen i pengestrømme fra driften er gået fra – 26,1 mio. kr. i 2012 til 45,4 mio. kr. i 2013
  • Koncernens bankgæld (kort og langfristet) er reduceret 19,6 mio. kr.

Det er denne fremgang, der danner grundlag for Deltaqs forventninger om en stigende værdi af den samlede portefølje i 2014 og de kommende år.

For Jeka Groups vedkommende blev 2013 indtjeningsmæssigt et godt år, det bedste siden Deltaqs investering i selskabet i 2009. Råvarepriserne stabiliserede sig, og der var generelt et større udbud af råvarer. Selskabets vigtige marked i Italien normaliserede sig i 2013 efter et vanskeligt 2012, og markedsbetingelserne var generelt væsentligt bedre end det foregående år. Endvidere bidrog Cimbric positivt til driftsindtjeningen. Jeka Group har i de seneste år arbejdet med at optimere produktiviteten og omkostningerne, og samtidig udvikle nye produkter.

Bollerup Jensens indtjening har været under pres i 2013 både som følge af øget konkurrence og fortsat afmatning på særligt det indenlandske marked. Selskabet har fået en række nye kunder i løbet af 2013, der forventes at påvirke det fremtidige resultat positivt, og det er ledelsens vurdering, at markedspositionen ikke er svækket i 2013.  Selskabets udviklings- og patenteringsprojekter har i 2013 udviklet sig planmæssigt.

Combilent har oplevet solid fremgang både omsætnings- og indtjeningsmæssigt i 2013. Der har særligt hen imod slutningen af året været stor ordreindgang, og det generelle markedsniveau har været stigende. Combilent har en stærk markedsposition og er som underleverandør til de væsentligste aktører i markedet involveret både i en række eksisterende projekter og nye udbud.

I slutningen af 2013 har Deltaq dels gennemført en kapitalnedsættelse og en emission, der styrker Selskabets kapitalstruktur, og dels købt Deltaq Management i en transaktion, der vil give Deltaq betydelige besparelser fremadrettet.

Desværre medførte udviklingen i Spinning, at dette kom til at påvirke koncern- og moderselskabsresultatet for Deltaq i 2013 med et væsentligt negativt bidrag på henholdsvis 46,0 mio. kr. og 92,1 mio. kr.

Således måtte Deltaq i  maj 2013, efter en lang række tiltag med henblik på opnåelse af andre løsninger, jfr. fondsbørsmeddelelse nr. 06-13 afskrive hele investeringen i Spinning Jewelry, hvilket har haft en betydelig negativ indflydelse på årets resultat. I maj 2013 var der, på grund af udviklingen i perioden marts – maj 2013, ikke andre muligheder end at lade Spinning Jewelry indgive konkursbegæring, da ledelsen i Spinning Jewelrys forventninger til 2013 på dette tidspunkt viste sig ikke at kunne realiseres. Dette medførte at kapitalgrundlaget for at videreføre selskabet ikke længere var tilstede.

Baseret på udviklingen i særligt anden halvdel af 2013 og forventningerne til 2014 forventer Deltaq at kunne øge værdien af de tilbageværende porteføljeselskaber i 2014.

ÅRETS HOVEDPUNKTER

• Deltaq har, efter i en årrække at have foretaget en række investeringer, i 2013 haft fokus på udvikling og drift af den eksisterende portefølje
  • Som meddelt i fondsbørsmeddelelse nr. 06-13 indgav porteføljeselskabet Spinning Jewelry a/s den 23. maj 2013 konkursbegæring, som følge af resultatudviklingen fra slutningen af marts til maj 2013 samt som følge af at det ikke lykkedes at skaffe den nødvendige kapital til at føre dette selskab videre
  • I fondsbørsmeddelelse nr. 12-13 af 15. november 2013 offentliggjorde Deltaq, at selskabet havde erhvervet 100 % af aktierne i Deltaq Management a/s for en samlet pris på 9,1 mio. kr., der betales over en fire årig periode. Som følge af denne transaktion og den deraf følgende ændrede selskabsstruktur forventer Deltaq at kunne realisere årlige omkostningsbesparelser på op til ca. 5 mio. kr. før skat fra og med 2014
  • I fondsbørsmeddelelse nr. 15-13 af 29. november 2013 offentliggjorde Deltaq a/s beslutningen om at forhøje Selskabets aktiekapital med op til nominelt kr. 317.000 (svarende til 9,98 pct. af Deltaqs aktiekapital efter gennemførelse af kapitalnedsættelsen, hvor den nominelle aktiestørrelse blev ændret fra 100 kr. til 10 kr. pr. aktie, vedtaget på Selskabets generalforsamling den 29. november 2013). I fondsbørsmeddelelse nr. 20-13 af 13. december 2013 meddelte Deltaq, at emissionen var fuldtegnet. Der blev således tegnet 317.000 nye aktier i Selskabet til et samlet bruttotegningsbeløb på kr. 10.174.882. De nye aktier blev tegnet i en rettet emission af en mindre kreds af investorer
  • Deltaqs fremadrettede aktivitet vil i de kommende år være fokuseret på at udvikle den eksisterende portefølje med henblik på at frasælge denne, når dette er strategisk rigtigt og attraktivt. Deltaq har en portefølje på i alt tre forskellige virksomheder inden for tre forskellige brancher

Moderselskab

• Deltaq har, som følge af udviklingen i Spinning Jewelry, realiseret et resultat før skat på -112,1 mio. kr.
  • Deltaqs porteføljeselskaber forventes at udlodde et samlet udbytte for 2013 på 8,0 mio. kr., der anvendes dels til gældsnedbringelse og dels til udbytte til moderselskabet
  • Der er foretaget netto værdireguleringer af porteføljeselskaber på -92,1 mio. kr. i 2013, som vedrører nedskrivningen i forbindelse med konkursen i Spinning Jewelry.  Der er ikke foretaget yderligere værdireguleringer af porteføljeselskaberne i 2013
  • Omkostninger i forbindelse med køb af Deltaq Management påvirker årets resultat med -9,9 mio. kr.
  • Moderselskabets samlede likvider, før udbytte fra porteføljeselskaber, udgør 5,8 mio. kr. pr. 31. december 2013
  • Deltaqs aktier har pr. 31. december 2013 en indre værdi på 49,5 kr. pr. aktie

Koncern

• Deltaqs samlede koncernomsætning for 2013 blev 394,9 mio. kr. og driftsresultatet (EBITDA) blev et overskud på 33,5 mio. kr. Koncernomsætningen og driftsresultatet (EBITDA) er for begges vedkommende en opjustering i forhold til de forventninger, der blev meddelt i fondsbørsmeddelelse nr. 13-13 af 27. november 2013, på henholdsvis 380,0 mio. kr. i omsætning og 30,0 mio. kr. i driftsresultat (EBITDA). Dette skyldes at resultaterne i Jeka Group og Combilent var bedre end forventet i 4. kvartal 2013
  • Udviklingen i de tilbageværende porteføljeselskaber har generelt været positiv, og samlet set er realiseret en betydelig stigning både fsva. omsætning og driftsresultat (EBITDA) sammenlignet med 2012, ligesom koncernens samlede gæld er reduceret. De væsentligste elementer i fremgangen er følgende (korrigeret for den ophørte aktivitet):
    • Koncernomsætningen er steget ca. 10 %  fra 359,6 mio. kr. i 2012 til 394,9 mio. kr. i 2013
    • Koncernens driftsresultat (EBITDA) er steget fra -1,2 mio. kr. i 2012 til 33,5 mio. kr. i 201, i alt en fremgang på 34,7 mio. kr.
    • Koncernens bankgæld (kort og langfristet) er reduceret 19,6 mio. kr.
  • Totalindkomsten for koncernen efter skat er et underskud på 3,3 mio. kr. af fortsættende aktiviteter og et underskud på 49,3 mio. kr. efter ophørende aktiviteter. Resultatet har i 2013 i særlig grad været påvirket af den resultatmæssige effekt af konkursen i Spinning Jewelry på i alt 46,0 mio. kr. og omkostninger i forbindelse med købet af Deltaq Management på 9,9 mio. kr.
  • Det indstilles til generalforsamlingen i overensstemmelse med Deltaqs udbyttepolitik, at der ikke betales udbytte for 2013

Forventninger

• I henhold til den nye IFRS 10 regnskabsstandard skal Deltaq, som investeringsselskab, ikke længere aflægge koncernregnskab fra og med 2014, men alene aflægge regnskab for moderselskabet med fokus på værdiudviklingen i de enkelte porteføljeselskaber.
  • Deltaq forventer, at den samlede værdi af porteføljeselskaberne vil udvikle sig positivt i 2014.

Yderligere oplysninger:

Flemming Lindeløv, bestyrelsesformand Deltaq a/s