Rezidor Hotel Group: KVARTALSRAPPORT Januari-mars 2014

Första kvartalet 2014

• RevPAR för jämförbara hotell ("L/L") ökade med 5,0 %.
  • Intäkterna ökade med 2,1 % och uppgick till 211,4 MEUR (207,1). Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 3,6 %.
  • EBITDA uppgick till -0,8 MEUR (-2,8) och EBITDA-marginalen till -0,4 % (-1,4).
  • Resultat efter skatt uppgick till -10,3 MEUR (-11,2).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,07 EUR (-0,08).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -12,4 MEUR (-8,4).
  • 1 214 nya rum togs i drift och 1 006 nya rum kontrakterades.
    802 rum under managementavtal koverterades till rum under hyresavtal.

Other

• Styrelsen har föreslagit en nyemission om upp till ca 60 MEUR att godkännas av Årsstämman den 24 april 2014.

MEUR Kv1 2014 Kv1 2013
Intäkter 211,4 207,1
EBITDAR 61,7 58,7
EBITDA -0,8 -2,8
EBIT -8,5 -10,0
Resultat efter skatt -10,3 -11,2
EBITDAR-marginal, % 29,2% 28,3%
EBITDA-marginal, % -0,4% -1,4%
EBIT-marginal, % -4,0% -4,8%

VD-kommentar

Resultatet för första kvartalet översteg föregående års men påverkades negativt av förstärkningen av euron

"Underliggande RevPAR-trender är fortsatt positiva med den starkaste tillväxten i Övriga Västeuropa. RevPAR för jämförbara hotell ökade med 5,0 %, främst till följd av förbättrade genomsnittliga rumspriser. Förstärkningen av euron mot nordiska och östeuropeiska valutor hade emellertid en negativ inverkan på RevPAR och intäkterna.

Omsättningen ökade trots detta med 4,3 MEUR jämfört med föregående år, hjälpt av två nya hyresavtal i Köpenhamn som konverterats från managementavtalt, samt tidpunkten för infallandet av påsken. Det första kvartalet är säsongsmässigt årets svagaste och EBITDA uppgick till -0,8 MEUR (-2,8). EBITDA-marginalen ökade med 1,0 procentenheter till -0,4 % och påverkades positivt av påsken.

Som nämnts i helårsrapporten för 2013, avslutade vi ytterligare en Asset Management transaktion i januari med en årlig positiv effekt på EBITDA om ca 1,2 MEUR från och med 2014.

Sett längre in i 2014, även om den ekonomiska och politiska situationen är fortsatt osäker på vissa marknader, är bokningsläget uppmuntrande och vi är övertygade om att vi kommer att leverera på våra Route 2015 mål.

För att öka takten i genomförandet av våra viktiga strategiska initiativ och lönsamhetsinitiativ, har styrelsen föreslagit Årsstämman en nyemission om upp till ca 60 MEUR. Medlen från nyemissionen kommer att låta Rezidor ta tillvara på ytterligare möjligheter inom Asset Management, i ökande takt fortsätta investeringarna i hyresportföljen samt att ytterligare driva på utvecklingen på tillväxtmarknaderna.

Öppnande av ca 1 200 rum under kvartalet översteg föregående år och vi lade till ca 1 000 rum till vår pipeline. Samtliga nya rum kontrakterade och öppnade var under avgiftsbaserade management- eller franchisekontrakt. Ca 800 rum under managementavtal koverterades till rum under hyresavtal fr.o.m. den 1 januari 2014."

Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef

Presentation av resultatet för Kv 1

Den 24 april 2014 kl 9:00 (centraleuropeisk tid) presenterar Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef, samt vice VD & CFO Knut Kleiven, gemensamt rapporten och svarar på frågor.

För att följa webcasten, besök www.investor.rezidor.com

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:
Sverige: +46 (0)8 5065 3933
Sverige (gratisnummer): 0200 883 443
Storbritannien: +44 (0)20 3364 5729
Storbritannien (gratisnummer): 0800 279 4842
Frankrike: +33(0)1 70 48 01 66
Frankrike (gratisnummer): 0805 636 389
USA: +1 646 254 3371
USA (gratisnummer): 1877 280 3488

Bekräftelsekod: 3087821

För en inspelning av presentationen, vänligen besök www.investor.rezidor.com.

Finansiell kalender

Delårsrapport Kv2 2014: 23 juli 2014
Delårsrapport Kv3 2014: 24 oktober 2014

Informationen i denna kvartalsrapport är sådan som Rezidor Hotel Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2014 kl 07:30 (centraleuropeisk tid).

Stockholm 24 april 2014

Wolfgang M. Nuemann
VD & Koncernchef
Rezidor Hotel Group AB

Knut Kleiven
Vice VD & CFO
knut.kleiven@carlsonrezidor.com

Ebba Vassallo
Director, Investor Relations
ebba.vassallo@carlsonrezidor.com

The Rezidor Hotel Group Corporate Office
Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Hemsida: www.rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor Hotel Group är en av de mest dynamiska och snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har för närvarande en portfölj med 427 hotell med ca 95 000 rum i drift och under utveckling i 69 länder i Europa, Mellanöstern och Africa. Rezidor driver kärnvarumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson samt Hotel Missoni.

Rezidor är medlem i Carlson Rezidor Hotel Group.

För mer information, besök www.rezidor.com

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk:

Rezidors Kvartalsrapport januari-mars 2014