IXONOS: OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.–31.3.2014

Helsinki, Suomi, 2014-04-25 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ixonos Oyj          Pörssitiedote          25.4.2014 klo 9:30

OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.–31.3.2014

Q1 TAPPIOLLINEN, TULOKSEN ODOTETAAN PARANEVAN LOPPUVUODEN AIKANA

Katsauskausi lyhyesti (edellisen vuoden vertailuluvut suluissa):

• Katsauskauden liikevaihto oli 6,1 MEUR (2013: 10,8 MEUR), liikevaihdon muutos oli    - 43,9 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli –2,3 MEUR, -38,2 prosenttia liikevaihdosta, (2013: -1,2 MEUR, -10,9 prosenttia liikevaihdosta).
  • Liiketulos ennen kertaluonteisia eriä oli –2,5 MEUR, -41,9 prosenttia  liikevaihdosta, (2013: -1,9 MEUR, -17,7 prosenttia liikevaihdosta).
  • Vuosineljänneksen käyttökatetta rasittavat kertaerät -0,4 MEUR liittyvät Tanskan ja Slovakian henkilöstön irtisanomisiin.
  • Liiketulos oli -2,9 MEUR, -48,1 prosenttia liikevaihdosta, (2013: -1,9 MEUR, -17,7 prosenttia liikevaihdosta).
  • Nettotulos oli -2,8 MEUR, -46,0 prosenttia liikevaihdosta, (2013: -1,6 MEUR, -15,1 prosenttia liikevaihdosta).
  • Tulos per osake oli -0,04 euroa (2013: -0,12 euroa).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -1,7 MEUR (2013: -3,1 MEUR)
  • Rahoitustilannetta ja tasetta vahvistettiin suunnatulla annilla ja vaihtovelkakirjalainalla
  • Uusi merkittävä omistaja Ixonosiin

Tulevaisuuden näkymät lyhyesti:

• Koko vuoden 2014 liikevaihdon arvioidaan olevan 26 - 34 MEUR ja käyttökatteen positiivisen.

Toimitusjohtaja Esa Harju:

Vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen aikana olemme edenneet strategiamme mukaisesti uuden liiketoimintapohjan rakentamisessa. Liikevaihdon taso on alkanut vakaantua, vaikka ensimmäinen neljännes oli alhaisemmalla tasolla edelliseen neljännekseen verrattuna. Odotamme aikaisemmin todetun mukaisesti liikevaihdon kääntyvän kasvuun vuoden 2014 aikana.

Jatkoimme kulurakenteemme karsimista, minkä johdosta kulurakenteemme laskee vielä merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Tämä toi ensimmäiselle neljännekselle kertakuluja.

Vahvistimme rahoitustilannettamme ja tasettamme vaihtovelkakirjalainalla ja suunnatulla annilla, kuten tiedotimme 7.3.2014 ja 31.3.2014. Näillä järjestelyillä olemme parantaneet kassatilannettamme, sekä saaneet yhtiölle uuden merkittävän omistajan.

Uuden strategiamme mukaisesti autamme asiakasyrityksiämme hyödyntämään digitaalisuuden, internetin ja mobiilin liikkuvuuden tuomaa tuottavuutta sekä uutta käyttökokemusta kilpailukyvyn parantamiseksi. Uudistettu ixonos.com verkkosivustomme heijastaa nyt myös entistä paremmin uutta suuntaamme.

Olemme kuluneen neljänneksen aikana solmineet uusia sopimuksia tärkeiden uusien asiakkaiden kanssa. Näistä monet ovat alkaneet jo tuomaan liikevaihtoa, ja niillä on merkittävä vaikutus koko vuoden kehitykseen. Uskomme tuloksemme paranevan vuoden kuluessa."

LIIKETOIMINTA

Ixonos on design-lähtöinen teknologiayritys, joka tarjoaa luovia digitaalisia ratkaisuja ja palveluja valikoiduilla liiketoiminta-alueilla toimiville asiakasyrityksille. Autamme asiakasyrityksiämme hyödyntämään digitaalisuuden, internetin ja mobiilin liikkuvuuden tuomaa tuottavuutta sekä ainutlaatuista käyttökokemusta kilpailukyvyn parantamiseksi.

Keskeinen vahvuutemme ja ainutlaatuinen kilpailijoista erottava tekijä on kykymme yhdistää maailmanluokan design-kyvykkyytemme vahvaan teknologiaosaamiseen tarjoten kattavia kokonaisratkaisuja, jotka tuottavat strategista lisäarvoa asiakkaillemme.

Ixonosin design-palvelut kattavat digitaalisen, mobiilin ja web-suunnittelun sekä palvelu- ja teollisen muotoilun. Näihin kokonaisvaltaisiin design-palveluihin sisältyy suunnittelustrategia, design- ja käyttäjätutkimus, suunnitteluinnovaatiot ja työpajat, visuaalinen ja vuorovaikutussuunnittelu sekä prototyyppien suunnittelu erilaisille mobiililaitteille ja palveluille, aina alustariippumattomaan designiin saakka.

Meillä on syvällinen osaaminen luovien ohjelmistoratkaisujen kehittämisessä sulautettujen järjestelmien ja on-line ohjelmistojen osalta. Hyödynnämme avoimia standardoituja teknologioita (esim. Linux ja Android). Yhdistämme ohjelmistokehitysosaamisen maailmanluokan teknologiaosaamiseen, syvälliseen käyttöliittymä- ja käytettävyyssuunnitteluun ja huipputason projektinhallintakykyyn. Näin voimme toimittaa asiakkaillemme laadukkaita ja ketteriä ratkaisuja. Teknologiaosaamisemme kattaa mm. langattoman yhdistettävyyden, RF-, audio-, kuvantamis- ja videoteknologiat.

Lokakuussa 2013 uudistetun strategian mukaisesti liiketoiminta-alueemme ovat:

- Teollinen Internet: Tarjoamme sulautettuja ja luovia digitaalisia ratkaisuja teollisen internetin ympärillä. Autamme teollisuuden asiakasyrityksiä siirtymään perinteisistä teknologioista standardoitujen avoimien teknologioiden käyttöön mahdollistaen tuottavuuden lisäämisen ja lisäarvon tarjoamisen heidän asiakkailleen. Kehitämme digitaalisia innovaatioita, jotka auttavat teollisuusyrityksiä muuttumaan digitaalisen palveluliiketoiminnan tarjoajiksi. Ixonos toimii johtavien siruvalmistajien kumppanina tarjotakseen asiakasratkaisuja huipputason teknologia-alustoilla. Tällä segmentillä asiakasyrityksiämme ovat mm. Kone, Outotec, Cargotec, Grundfos ja Metso.

- Media: Autamme televisioyhtiöitä, studioita, tuotantoyhtiöitä sekä operaattoreita tarjoamaan yhä vuorovaikutteisempia ja yksilöidympiä viihdekokemuksia sekä uusia liiketoimintamalleja hyödyntämällä innovatiivisia ratkaisuja, kuten Ixonos TV Compass second screen -ratkaisu. Tässä segmentissä asiakasyrityksiämme ovat mm. Fox, ESPN, MBC Group, Warner Brothers ja Turner Entertainment.

- Vähittäismyynti ja brändit: Autamme kuluttajamarkkinoilla ja palveluliiketoiminnassa toimivia yrityksiä ja brändejä hyödyntämään internetiin pohjautuvia digitaalisia ja mobiiliratkaisuja, jotta nämä voivat erottautua monikanavaisen (omni-channel) myynnin, asiakaskokemuksen, tuottavuuden ja palveluinnovaatioiden avulla. Tässä segmentissä asiakasyrityksiämme ovat mm. Stockmann ja Iittala.

- Yritysten IT-osastot ja ohjelmistoyritykset: Tarjoamme luotettavia ja turvallisia pilvi- ja hosting-palveluja Ixonos Elastic Cloud™ -ratkaisumme avulla. Ixonosin virtuaalinen yksityispilvipalvelu on kehitetty vaativaan yrityskäyttöön. Siinä yhdistyy yksityispilven turvallisuus julkisen pilven skaalautuvuuteen. Tieto on turvattu ja tallennettuna suomalaisissa konesaleissamme. Ixonos Elastic Cloud™  -ratkaisua käytetään myös useiden kokonaisratkaisujen toiminta-alustana. Tässä segmentissä asiakasyrityksiämme ovat mm. Fonecta, eZ Systems, Improlity, Efecte, Nokia ja Propentus.

Teemme yhteistyötä asiakasyrityksien kanssa myös muilla liiketoimintasegmenteillä, kuten:

- Älylaitevalmistajat, jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Samsung, Huawei ja Nokia.

- Autoteollisuus ja kuljetusala, jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Marcopolo, Luminator, AvMap sekä autonvalmistajat.

- Suomalainen julkishallinto, jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Valtiovarainministeriö, Sosiaali- ja terveysministeriö ja Tiera.

- Turvallisuus- ja maanpuolustus; jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Cassidian ja Savox Communications.

- Operaattorit, jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Orange, Vodafone ja TeliaSonera.

Organisaatio

Organisaatiomme koostuu:

- Sales & Marketing -toiminnosta, joka vastaa asiakkuuksista, myyntikanavista, tilauskannasta sekä kannattavan liikevaihdon tuottamisesta.

- Solution Creation -toiminnosta, joka vastaa asiakasprojekteista ja niiden kannattavasta tuottamisesta, sekä tarjoaman ja tuoteportfolion hallinnasta ja tutkimus- ja kehitystoiminnasta.

- Design-toiminnosta, joka vastaa design-kyvykkyydestä mikä on keskeisessä roolissa Ixonosin kilpailijoista erottavana tekijänä Dream-Design-Deliver -lähestymistavassa.

- Lisäksi koko organisaation toimintaa tukevat tukitoiminnot: Finance & Control ja Human Resources.

Toimipisteet

Toimipisteemme sijaitsevat Suomessa, Isossa-Britanniassa, Slovakiassa ja Yhdysvalloissa. Lisäksi meillä on työntekijöitä Virossa ja Saksassa. Tanskan ja Etelä-Korean toimipisteiden lakkauttaminen saadaan päätökseen kevään aikana.

- Solution Creation -toimipisteemme sijaitsevat Suomessa ja Slovakiassa.

- Design-studiomme sijaitsevat Suomessa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Slovakiassa.

- Myyntimme toimii Suomessa, Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa.

SEGMENTTIRAPORTOINTI

Ixonos raportoi liiketoimintansa yhdessä segmentissä. Uuden strategian ja organisoitumisen johdosta Ixonosin katsotaan olevan yksi kassavirtakokonaisuus ja segmentti.

LIIKEVAIHTO

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä konsernin liikevaihto oli 6,1 MEUR (2013: 10,8 MEUR), mikä on 43,9 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Katsauskaudella yhdenkään yksittäisen asiakkaan osuus ei ollut hallitseva eikä ylittänyt neljännestä liikevaihdosta.

TULOS

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä liiketulos oli -2,9 MEUR (2013: -1,9 MEUR) ja tulos ennen veroja       -3,2 MEUR (2013: -2,0 MEUR). Katsauskauden tulos oli -2,8 MEUR (2013: -1,6 MEUR). Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos per osake oli -0,04 euroa (2013: -0,12 euroa). Katsauskauden liiketoiminnan rahavirta/osake oli -0,02 euroa (2013: -0,23).

PÄÄOMAN TUOTTO

Konsernin oman pääoman tuotto (ROE) oli -225,5 prosenttia (2013: -75,0 prosenttia) ja sijoitetun pääoman tuotto (ROI) oli -88,7 prosenttia (2013: -33,6 prosenttia).

INVESTOINNIT

Investoinnit katsauskauden aikana olivat 0,3 MEUR (2013: 0,2 MEUR). Investoinnit koostuvat suurimmaksi osaksi tuotekehitysmenojen aktivoinneista.

TASE JA RAHOITUS

Taseen loppusumma oli 26,8 MEUR (2013: 32,1 MEUR). Oma pääoma oli 2,7 MEUR (2013: 9,9 MEUR). Omavaraisuusaste koko omasta pääomasta oli 10,0 prosenttia (2013: 30,8 prosenttia). Konsernin likvidit varat olivat katsauskauden lopussa 0,4 MEUR (2013: 0,7 MEUR). Vähemmistön osuus omasta pääomasta oli 0,2 MEUR.

Yhtiön taseessa oli katsauskauden lopussa 10,9 MEUR (2013: 10,2 MEUR) pankkilainoja sisältäen käytössä olevat pankkitililimiitit.

Yhtiö on sopinut tärkeimpien rahoittajiensa kanssa pankkilainojen lyhennysvapaasta 15.3.2015 asti. Yhtiö tiedotti rahoitusjärjestelyistään 7.3.2014.

Lyhennysvapaan jälkeen pankkilainoihin liittyy rahoituskovenantteja, jotka on sidottu yhtiön omavaraisuusasteeseen ja korollisten pankkilainojen ja rullaavan 12 kuukauden käyttökatteen suhteeseen. 31.3.2014 tilanteessa yhtiö ei täyttänyt rahoituskovenanttien ehtoja. Tämän johdosta pitkäaikaiset rahoituslainat on esitetty tilinpäätöksessä IFRS-sääntöjen mukaisesti lyhytaikaisina. Kovenanttien alaiset pankkilainat olivat 31.3.2014 yhteensä 6,4 MEUR (2013: 7,6 MEUR).

Yhtiöllä on lisäksi lähipiiriin kuuluvalta Turret Oy Ab:lta 3,5 MEUR:n pitkäaikainen vaihtovelkakirjalaina sekä 1,0 MEUR pitkäaikasta tavanomaista korollista lainaa. Vaihtovelkakirjalainan ehdoista tiedotettiin 7.3.2014.

LIIKEARVOT

Konsernin taseessa oli 31.3.2014 liikearvoa 10,8 miljoonaa euroa, mikä on 1,6 miljoonaa euroa vähemmän kuin vastaavaan aikaan 2013. Liikearvoa on pienentänyt syyskuussa 2013 tehty liikearvon alaskirjaus.

Liikearvon testauksessa on käytetty seuraavia parametreja:

• Tarkastelujakson pituus 4 vuotta (aikaisemman 5 vuoden sijaan).
  • WACC diskonttokorkona 12 % (ennallaan).
  • Kasvuolettamana päätearvon (”terminal value”) laskennassa käytetty 1 % (ennallaan).

Teknologiakehityksen nopeutuessa on päädytty lyhentämään tarkastelujaksoa 4 vuoteen. Tarkastelujakson lyhentäminen johti syyskuussa tehtyyn liikearvon alaskirjaukseen. Maaliskuussa 2014  tehdyssä liikearvon testauksessa ei todettu liikearvon alaskirjaustarvetta. Testattavan omaisuuden käyttöarvo ylitti testattavan määrän 0,9 MEUR:lla.

RAHAVIRTA

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli katsauskaudella –1,7 MEUR (2013: -3,1 MEUR). Myyntisaamisten kiertoajan lyhentämiseksi yhtiö oli 31.3.2014 mennessä myynyt myyntisaamisia yhteensä 0,8 MEUR (2013: 2,2 MEUR).

HENKILÖSTÖ

Henkilöstön määrä oli katsauskauden aikana keskimäärin 409 (2013: 568) ja kauden lopussa 378 (2013: 557). Konsernin henkilöstömäärä väheni sekä Suomessa että ulkomailla. Katsauskauden lopussa konsernin henkilöstöstä 268 henkeä (2013: 396) oli työsuhteessa Suomen yhtiöissä ja 110 henkeä (2013: 161) konsernin ulkomaisissa yhtiöissä. Katsauskauden aikana henkilöstön määrä väheni 62 henkilöllä.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Vaihto ja kurssi

Osakekohtaiset tunnusluvut on osakeantioikaistu huomioiden osakkeiden yhdistely vuoden 2013 tunnuslukujen osalta. Katsauskaudella yhtiön osakkeen osakeantioikaistu ylin kurssi oli 0,16 euroa (2013: 0,47 euroa), alin 0,08 euroa (2013: 0,20 euroa) ja päätöskurssi 31.3.2014 oli 0,11 euroa (2013: 0,21 euroa). Katsauskauden ajalla ja osakkeiden yhdistelyllä huomioitu keskikurssi oli 0,12 euroa (2013: 0,28 euroa). Osakkeita vaihdettiin katsauskauden aikana 19.437.517 kappaletta (2013: 4.240.625 kappaletta), mikä vastaa 25,6 prosenttia (2013: 12,0 prosenttia) osakkeiden lukumäärästä katsauskauden lopussa. Osakkeiden lukumäärään ovat vaikuttaneet merkintäetuoikeusanti helmikuussa 2013, osakkeiden yhdistäminen marraskuussa 2013 sekä sen jälkeen toteutettu toinen merkintäoikeusanti 2013. Osakekannan markkina-arvo katsauskauden päätöskurssilla 31.3.2014 oli 8.344.419 euroa (2013: 10.571.739 euroa).

Yhtiö toteutti katsauskaudella suunnatun osakeannin. Holdix Oy Ab merkitsi 15.255.177 osaketta 0,12 euron kappalehintaan vastaten bruttomäärältään noin 1,83 miljoonaa euroa. Osakkeet rekisteröitiin 4.4.2014. Kaupankäynnin uusilla osakkeilla on arvioitu voivan alkaa noin 16.5.2014.

Osakepääoma

Yhtiön rekisteröity osakepääoma oli katsauskauden alussa 585.394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 75.858.359 kappaletta. Kauden lopussa osakepääoma oli 585.394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 75.858.359. Suunnatun annin osakkeiden rekisteröimisen jälkeen 4.4.2014 osakkeita on 91.113.536 kappaletta.

Optio-ohjelmat 2011 ja 2014

2011 ohjelma

Ixonos Oyj:n hallitus päätti 30.11.2011 optio-oikeuksien antamisesta perustuen varsinaisen yhtiökokouksen 29.3.2011 antamaan valtuutukseen.

Optio-oikeudet annettiin Ixonos Oyj:n kokonaan omistaman tytäryhtiön maksutta merkittäväksi 31.12.2011 mennessä. Ne jaetaan hallituksen päättämällä tavalla Ixonos Oyj:n ja sen konserniyhtiöiden henkilökuntaan kuuluville henkilöille lisäämään heidän sitoutumistaan ja työmotivaatiotaan. Optio-ohjelman piiriin eivät kuulu Ixonos Oyj:n hallituksen jäsenet tai konsernin ylimpään johtoon kuuluvat henkilöt (Ixonos Management Invest Oy:n osakkeenomistajat).

Optio-oikeudet merkitään tunnuksilla IV/A, IV/B ja IV/C. Optio-oikeuksia annetaan yhteensä 600.000 kappaletta. Hallitus päättää optio-oikeuksien ehtojen mukaan liikkeeseen laskettujen optio-oikeuden jakamisesta eri optiosarjoihin ja tarvittaessa jakamatta olevien optio-oikeuksien muuntamisesta toiseen optiosarjaan kuuluviksi.

Kullakin optio-oikeudella voi merkitä yhden Ixonos Oyj:n uuden tai yhtiön hallussa olevan oman osakkeen. Optio-oikeuksien perusteella merkittävät osakkeet edustavat 3,82 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä täysi laimennusvaikutus huomioiden.

Optio-oikeuksilla IV/A osakkeiden merkintäaika alkaa 1.10.2014, optio-oikeuksilla IV/B 1.10.2015 ja optio-oikeuksilla IV/C 1.10.2016. Osakkeiden merkintäaika päättyy kaikilla optio-oikeuksilla 31.12.2018. Osakkeen merkintähinta optiosarjoittain on yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä. Merkintähintaa alennetaan muun muassa osinkojen määrällä ja sitä voidaan muutoinkin oikaista ehtojen mukaisesti.

Optio-oikeuksien haltijoiden ja osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi ja huomioon ottaen hallituksen 30.10.2013 yhtiön osakkeiden yhdistämisen johdosta tekemä tarkistus, Ixonosin hallitus on Osakeannin johdosta tarkistanut Optio-oikeuksien 2011 merkintäsuhdetta ja merkintähintaa optio-oikeuksien 2011 ehtojen mukaisesti. Optio-oikeuksien IV/A osalta tarkistettu merkintäsuhde on 5,022 ja merkintähinta 0,291 euroa osakkeelta. Optio-oikeuksien IV/C osalta tarkistettu merkintäsuhde on 5,022 ja merkintähinta 0,208 euroa osakkeelta. Optio-oikeudet IV/B osalta on todettu rauenneeksi.

Osakkeiden enimmäismäärä pyöristetään osakkeiden merkitsemisen yhteydessä alaspäin täysiin osakkeisiin ja kokonaismerkintähinta lasketaan käyttäen pyöristettyä osakkeiden lukumäärää ja pyöristäen lähimpään senttiin. Yllä kuvattujen tarkistamisen johdosta Optio-oikeuksilla 2011 merkittävien osakkeiden tarkistettu enimmäismäärä on 3 013 313.

2014 ohjelma

Ixonos Oyj:n hallitus päätti 18.2.2014 ylimääräisen yhtiökokouksen 30.10.2013 antamaan valtuutukseen perustuen optio-oikeuksien antamisesta.

Optio-oikeudet jaetaan hallituksen päättämällä tavalla Ixonos Oyj:n konsernin johtoryhmälle ja muille valikoiduille avaintyöntekijöille heidän sitouttamisekseen ja motivoimisekseen. Optio-oikeudet merkitään tunnuksilla 2014A, 2014B ja 2014C. Optio-oikeuksia annetaan yhteensä 5.000.000 kappaletta. Hallitus päättää optio-oikeuksien ehtojen mukaan liikkeeseen laskettujen optio-oikeuden jakamisesta eri optiosarjoihin ja tarvittaessa jakamatta olevien optio-oikeuksien muuntamisesta toiseen optiosarjaan kuuluviksi.

Kullakin optio-oikeudella voi merkitä yhden Ixonos Oyj:n uuden osakkeen. Optio-oikeuksien perusteella merkittävät osakkeet edustavat 18.2.2014 yhteensä n. 5,96 % prosenttia yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä täysi laimennusvaikutus huomioiden.

Optio-oikeuksilla 2014A osakkeiden merkintäaika alkaa 1.3.2016, optio-oikeuksilla 2014B 1.3.2017 ja optio-oikeuksilla 2014C 1.3.2018. Osakkeiden merkintäaika päättyy kaikilla optio-oikeuksilla 31.12.2018. Osakkeen merkintähinta optiosarjoittain on yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä 1.3 - 31.5.2014 2014A:n osalta, 1.1 - 31.3.2015 2014B:n osalta ja 1.1 -31.3.2016 2014C:n osalta. Merkintähintaa alennetaan muun muassa osinkojen määrällä ja sitä voidaan muutoinkin oikaista ehtojen mukaisesti.

Osakkeenomistajat

Osakkeenomistajien lukumäärä 31.3.2014 oli 4 161 (2013: 3 348). Yksityishenkilöt omistivat 53,0 prosenttia (2013: 51,8 prosenttia) ja yhteisöt 47,0 prosenttia (2013: 48,2 prosenttia) osakkeista. Ulkomaalaisomistuksen osuus koko osakemäärästä oli 4,0 prosenttia (2013: 9,0 prosenttia).

Lähipiiritapahtumat

Yhtiö on konvertoinut yhteensä 3,5 MEUR:n edestä lyhytaikaisia lainojaan pitkäaikaiseksi vaihtovelkakirjalainaksi sekä nostanut 1,0 miljoonan euron pitkäaikaisen tavanomaisen korollisen lainan lähipiiriin kuuluvalta Turret Oy Ab:lta. Vaihtovelkakirjalaina on vakuudeton. Tavanomaisen 1,0 miljoonan euron lainan vakuudeksi yhtiö on pantannut yrityskiinnitysvelkakirjoja.

MUITA KATSAUSKAUDEN TAPAHTUMIA

Markkinatapahtumia

Ixonos oli mukana useissa markkinatapahtumissa, kuten Mobile World Congress Barcelonassa, CES Las Vegasissa, ja 2nd Screen Summitit Las Vegasissa ja Barcelonassa.

Avasimme virallisesti uuden San Franciscon design studiomme helmikuussa, mikä heijastaa kohdemarkkinafokustamme USAn ja Euroopan suuntaan. Palveluidemme kysyntä valituilla markkinoilla on hyvällä tasolla, ja arvolupauksemme puhuttelee nykyisiä ja uusia asiakkaitamme. Erityisen tyytyväisiä olemme olleet uusiin ratkaisupohjaisiin asiakasdialogeihin teollisen internetin alueella.

Myynnin tueksi olemme päivittäneet myös verkkosivustomme www.Ixonos.com vastaamaan uutta suuntaamme ja arvolupaustamme. Olemme saaneet hyvää palautetta uusista sivustoistamme.

2014 optio-ohjelma

Ixonos tiedotti pörssitiedotteella 18.2.2014 uudesta optio-ohjelmasta. Optio-ohjelman ehdot on julkaistu kokonaisuudessaan pörssitiedotteen liitteenä.

Rahoitusjärjestelyt maaliskuussa 2014

Ixonos Oyj:n hallitus päätti 30.10.2013 pidetyn yhtiökokouksen myöntämän valtuutuksen perusteella pääomaltaan 3,5 miljoonan euron suuruisen vaihdettavan pääomalainan ja siihen liitettyjen osakeyhtiölain (624/2006 muutoksineen) 10 luvun 1 pykälän 2-momentissa tarkoitettujen optio- tai muiden erityisien oikeuksien suuntaamisesta osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen Turret Oy Ab:n merkittäväksi. Erityiset Oikeudet oikeuttavat Turretin tai Erityisten oikeuksien kulloisenkin haltijan merkitsemään Ixonosin uusia osakkeita Lainaa ja Erityisiä oikeuksia koskevissa ehdoissa määritellyn mukaisesti.

Laina ja siihen liittyvät Erityiset Oikeudet on laskettu liikkeelle Yhtiön kassatilanteen, omavaraisuuden ja käyttöpääoman vahvistamiseksi sekä pääomarakenteen optimoimiseksi. Lainan ottamiselle ja Erityisten Oikeuksien antamiselle on näin ollen painava taloudellinen syy. Lainan emissiokurssi ja vaihtohinta on määritelty markkinaehtoisesti.

Lainan ja Erityisien Oikeuksien Ehtojen pääkohdat ovat seuraavat:

•    Lainan määrä on 3,5 miljoonaa euroa

•    Lainan pääomalle maksetaan kiinteää vuotuista korkoa, joka on 6,75 prosenttia

•    Lainaan liitetyn vaihto-oikeuden perusteella annettavien Yhtiön uusien osakkeiden enimmäismäärä on 21.875.000 kappaletta.

•    Osakkeen vaihtokurssi on kiinteä 0,16 euroa ja sitä tarkistetaan Ehdoissa määritellyn mukaisesti

•    Laina-aika on 7.3.2014–7.3.2018.

•    Laina on Osakeyhtiölain 12 luvun 1 §:n mukainen pääomalaina, jonka pääoma, korko ja muu hyvitys saadaan maksaa Yhtiön purkautuessa ja Yhtiön konkurssissa vain kaikkia muita velkojia huonommalla etuoikeudella

Laina ja siihen liittyvien Erityisten Oikeuksien suuntaaminen Turretin merkittäväksi liittyy Yhtiön 8.10.2013 tiedottamaan suunnitelmaan kerätä 19.11-3.12.2013 järjestetyssä osakeannissa kerättyjen varojen lisäksi enintään 3,5 miljoonaa euroa laskemalla liikkeelle osakkeita osakkeenomistajien merkintäetuoikeuteen perustumattomassa osakeannissa tai optio-oikeuksia tai muita Osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettuja osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia.

Osakeannin yhteydessä Turret 7.11.2013 antoi Yhtiölle sitoumuksen, jonka mukaan Turret vaatii Yhtiölle myöntämiään yhteensä noin 3,5 miljoonan euron lyhytaikaisia lainoja takaisin maksettaviksi aikaisintaan 31.12.2014 sitoumuksessa muuten esitettyjen ehtojen täyttyessä. Yhtiön hyväksymän sitoumuksen mukaan Turretilla on, niin vaatiessaan, oikeus konvertoida kyseisiä Velkoja kokonaan tai osittain joko Ixonosin liikkeeseen laskemaksi osakepääomaksi, hybridilainaksi tai Yhtiön muuksi IFRS-sääntöjen mukaiseksi oman pääoman ehtoiseksi instrumentiksi siten, että instrumentin ehdot ovat markkinaehtoisia.Instrumentti voi sisältää osakemerkintäoikeuden vaihtovelkakirjalainan tai warranttien muodossa tai muussa muodossa. Mikäli velat kokonaan tai osittain jäävät voimaan 31.12.2013 jälkeen sitoutuu Ixonos myös neuvottelemaan velkojen ehdoista niiden saamiseksi markkinaehtoisiksi Turretin niin vaatiessa.

Turret on merkinnyt Lainan ja siihen liittyvät Erityiset Oikeudet 7.3.2014 ja Ixonosin hallitus on hyväksynyt Turretin merkinnän.Turret on maksanut Lainan Yhtiölle täysimääräisesti kuittaamalla maksun Yhtiön Turretilta olevien, pääomaltaan yhteensä 3,5 miljoonan euron suuruisten Velkojen pääomaa vastaan.

Yhtiön hallitus solmi Turretin kanssa lainasopimuksen 1,0 miljoonan euron pitkäaikaisesta vieraan pääoman ehtoisesta lisärahoituksesta ja antoi vakuudeksi yhtiön yrityskiinnityksiä.

Järjestelyssä Yhtiön päärahoitussopimuksen rahoittajat hyväksyvät vuoden 2014 lainojen lyhennyksille lyhennysvapaan periodin 15.3.2015 asti siten, että lyhennysvapaalla periodilla muutoin erääntyneet erät siirtyvät laina-ajan loppuun yhdeksi bullet-eräksi kokonaislaina-ajan muuten pidentymättä.

Uusi käyttöpääomaa koskeva lausunto 7.3.2014

Osana yhtiön käyttöpääoman tarpeen hallintaa Yhtiön johto on 7.3.2014 sopinut rahoittajien kanssa joukosta käyttöpääomaa vahvistavia toimenpiteitä, kuten edellä on tiedotettu. Yhtiö jatkaa edelleen toimenpiteitä taseen ja kassatilanteen vahvistamiseksi, kustannusrakenteen keventämiseksi sekä toiminnallisen rakenteen yksinkertaistamiseksi.

Taseen lisävahvistaminen suunnitellaan voitavan kattaa (i) lisärahoituksella, (ii) käyttämällä yhtiön hallituksella kulloinkin voimassa olevia valtuutuksia osakeanneista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta, (iii) yhtiön toimintojen lisätehostamisella ja uudelleenjärjestämisellä, (iv) suunniteltujen investointien toteuttamisen lykkäämisellä, (v) yhtiön liiketoimintojen ja omaisuuserien myynnistä saaduilla varoilla tai (vi) edellä mainittujen keinojen yhdistelmillä.

Suunnattu osakeanti maaliskuussa 2014

Ixonos Oyj:n hallitus päätti laskea liikkeelle varsinaisen yhtiökokouksen 24.4.2013 ja ylimääräisen yhtiökokouksen 30.10.2013 antamien valtuutuksien nojalla 15 255 177 uutta osaketta osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen suunnatussa osakeannissa Holdix Oy:n merkittäväksi. Osakkeiden merkintähinta Osakeannissa oli 0,12 euroa Osakkeelta. Merkintähinta määriteltiin kaupankäyntimäärillä painotetuksi keskikurssiksi viimeisen kolmen (3) kuukauden ajalta pyöristettynä lähimpään senttiin.  Osakeannista saatavat varat käytetään konsernin sekä Yhtiön taseen ja rahoitusaseman vahvistamiseen, joten Osakeannille ja osakkeenomistajien etuoikeudesta poikkeamiselle on olemassa osakeyhtiölain mukainen painava taloudellinen syy.

Holdix Oy merkitsi 31.3.2014 osakeannin täysimääräisesti. Yhtiön hallitus on hyväksynyt Holdix Oy:n osakemerkinnän. Yhtiölle ilmoitetun mukaisesti Holdix Oy:n Yhtiöön tekemä sijoitus on tarkoitettu pitkäaikaiseksi sijoitukseksi. Osakeannissa liikkeeseen lasketut ja merkityt Osakkeet vastaavat noin 16,74 prosenttia kaikista Yhtiön osakkeista ja äänistä Osakeannin jälkeen.

TILIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiö piti 2.4.2014 varsinaisen yhtiökokouksen. Yhtiökokouksen pöytäkirja sekä päätökset ovat luettavissa yhtiön internet-sivuilla www.ixonos.com.

RISKIENHALLINTA JA LÄHIAJAN EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ

Ixonos Oyj:n riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön toimintojen häiriötön jatkuvuus ja kehittyminen sekä tukea yhtiön asettamien liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja yhtiön arvon kasvattamista. Riskienhallinnan organisoinnista, prosessista sekä tunnistetuista riskeistä on tarkempia tietoja yhtiön kotisivuilla: www.ixonos.com.

Avainasiakkuuksissa tapahtuvilla muutoksilla voi olla haitallinen vaikutus Ixonosin toimintaan, tuloksentekokykyyn ja taloudelliseen asemaan. Mikäli jokin suurimmista asiakkaista siirtäisi ostonsa Ixonosilta sen kilpailijoille tai muuttaisi voimakkaasti toimintamalliaan, mahdollisuudet korvaavan asiakasvolyymin löytymiseen lyhyellä ajanjaksolla olisivat rajoitettuja.

Osan yhtiön liiketoiminnasta muodostavat kiinteähintaiset projektitoimitukset. Kiinteähintaisiin projektitoimituksiin liittyy ajallinen ja sisällöllinen riski. Tätä riskiä pyritään hallitsemaan sopimus- ja projektijohtamisen välinein.

Yhtiön toimintojen supistuessa ja toimintoja tehostettaessa syntyy kertaluontoisia maksuja, jotka lisäävät yhtiön lyhytaikaista rahoituksen tarvetta. Tällaisia ovat muun muassa irtisanomisiin liittyvät maksut ja mahdolliset irtisanomiskorvaukset eri maissa. Käyttöpääoman tarpeen kasvua hallitaan luomalla riittävät puskurit varojen riittävyyden varmistamiseksi yhdessä rahoittajien kanssa sekä tehostamalla käyttöpääoman kiertoa.

Yhtiöllä on taseessaan merkittävä määrä liikearvoa, johon kohdistuu edelleen alaskirjausriski, mikäli yhtiön kassavirran tulevaisuuden tuotto-odotukset laskevat joko sisäisten tai ulkoisten tekijöiden johdosta. Liikearvo testataan vuosittain, vuoden viimeisen neljänneksen aikana, ja myös muulloin jos tarvetta ilmenee.

Yhtiön taseessa olevat verosaamiset ovat riippuvaisia tuloksenteko-odotuksista. Taseen verosaamisten hyödyntäminen edellyttää riittävää tuloksentekokykyä tulevina vuosina.

Yhtiön rahoitussopimuksiin liittyy rahoituskovenantteja, joiden rikkoutuminen saattaa aiheuttaa joko yhtiön rahoituskulujen nousun tai vaatimuksen vieraan pääoman ehtoisten lainojen joko osittaiseen tai kokonaiseen nopeaan takaisinmaksuun. Suurimmat riskit kovenanttien rikkoutumiseen liittyvät markkinatilanteesta johtuvasta käyttökatteen heilahtelusta tai mahdollisesta tarpeesta yhtiön käyttöpääoman lisäämiseen vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella. Riskiä hallitaan neuvotteluilla rahoittajien kanssa sekä ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin.

Vaikka yhtiö katsoo, että se voi hoitaa käyttöpääoman tarpeensa seuraavien 12 kuukauden aikana eri toimenpitein, ei kuitenkaan ole varmuutta siitä, että yhtiö pystyy kaikissa olosuhteissa varmistamaan käyttöpääoman riittävyyden. Käyttöpääoman riittämättömyydellä voi olla olennaisen haitallinen vaikutus Yhtiön liiketoimintaan, liiketoiminnan tulokseen ja taloudelliseen asemaan.

PITKÄN AIKAVÄLIN TAVOITTEISTA JA STRATEGIASTA

Ixonos tavoittelee pitkällä aikavälillä vähintään 10 prosentin liikevoittotasoa. Pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi Ixonos keskittyy strategiassaan tuote-, ratkaisu- ja palveluliiketoimintansa syventämiseen, sekä uusiin asiakkuuksiin valituilla asiakastoimialoilla.

Ixonos jatkaa strategiansa mukaisesti asiakaskuntansa vahvistamista ja laajentamista keskittymällä tuote-, ratkaisu- ja palveluliiketoiminnan palveluiden tarjoamiseen ennen kaikkea teollisuusyrityksille, media-alan yrityksille, vähittäismyyntiyrityksille ja kaupan alan toimijoille, yritysten IT-osastoille ja ohjelmistoyrityksille sekä muille kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaille.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

• Koko vuoden 2014 liikevaihdon arvioidaan olevan 26 - 34 M euroa ja käyttökatteen positiivisen.

SEURAAVAT KATSAUKSET

Osavuosikatsaus 1-6/2014 julkaistaan keskiviikkona 30.7.2014

IXONOS OYJ

Lisätietoja antaa:

Ixonos Oyj

- Toimitusjohtaja Esa Harju, puh. 040 844 3367, esa.harju@ixonos.com

- Talousjohtaja Teppo Talvinko, puh. 040 715 3660, teppo.talvinko@ixonos.com

Jakelu:

IXONOS-KONSERNI

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ 1.1.–31.3.2014

Laatimisperiaatteet

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34, Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen vuositilinpäätöksen 31.12.2013 laatimisperiaatteita. 1.1.2014 voimaan tulleilla IFRS-standardien muutoksilla ja tulkinnoilla ei ole ollut olennaista vaikutusta konsernitilinpäätökseen.

Osavuosikatsauksen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää Ixonosin johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat taseen laadintahetken varojen ja velkojen sekä katsauskauden tuottojen ja kulujen määriin. Lisäksi joudutaan käyttämään harkintaa tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat tilinpäätöstiedotteen julkistamishetken näkemyksiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista.

Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Konsernin taseeseen on yhdistelty kaikki konserniyhtiöt ja yhtiön johdon omistama Ixonos Management Investment Oy. Alkuperäinen osavuosikatsaustiedote on suomenkielinen. Englanninkielinen tiedote on käännös alkuperäisestä.

Tiedotteen luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Osavuosikatsaustiedote on tilintarkastamaton.

Toiminnan jatkuvuus

Tämä osavuosikatsaus on laadittu toiminnan jatkuvuuden periaatteen mukaisesti huomioiden yhtiön suunnitelmissa olevat rahoitusjärjestelyt, uusi strategia sekä liiketoimintaennuste vuoden 2014 loppuun. Ennusteissa on huomioitu todennäköiset tai nähtävissä olevat muutokset tulevaisuuden odotuksissa niin tulovirran kuin odotettavissa olevien menojen osalta.Yhtiön toimintaan on kohdistunut merkittäviä haasteita sen suurimman yksittäisen asiakkaan vuonna 2011-2012 tekemän strategiamuutoksen johdosta. Vaikka yhtiö on sopeuttanut toimintojaan voimakkaasti uudelle alemmalle kustannustasolle ja hakenut uusia asiakkuuksia, kannattavuus on ollut negatiivinen. Myös kiinteiden kulujen puolella yhtiö on jo tehnyt ja tekee edelleen sopeuttamistoimia koskien mm. toimitilakustannuksia. Jo käynnistettyjen kulusäästötoimenpiteiden vaikutukset näkyvät yhtiön kulurakenteessa kannattavuutta parantavina vuoden 2014 aikana. Yhtiö on uudistanut strategiansa vuoden 2013 aikana ja valinnut painopistealueikseen asiakkuussegmenttejä, joissa mobiilin internet teknologian nähdään muuttavan asiakaskohderyhmien ansaintalogiikkaa voimakkaasti. Yhtiö katsoo, että sen osaamisella on näissä segmenteissä vahva kasvupotentiaali.

Yhtiö arvioi että sen käyttöpääoma riittää tilinpäätöshetkellä seuraavien 12 kuukauden tarpeisiin, mikäli riittäviä toimenpiteitä toteutetaan taseen vahvistamiseksi ja yhtiön vuodelle 2014 laatimat ennusteet toteutuvat. Osana yhtiön käyttöpääoman tarpeen hallintaa Yhtiön johto on 7.3.2014 sopinut rahoittajien kanssa joukosta käyttöpääomaa vahvistavia toimenpiteitä, kuten on tiedotettu. Yhtiö jatkaa edelleen toimenpiteitä taseen ja kassatilanteen vahvistamiseksi, kustannusrakenteen keventämiseksi sekä toiminnallisen rakenteen yksinkertaistamiseksi.

Mikäli edellä mainitut toimenpiteet eivät toteudu suunnitellun mukaisesti, voi tämä johtaa käyttöpääoman ehtymiseen, rahoitussopimusten irtisanomiseen ja vaikeuksiin yhtiön liiketoiminnan jatkamisessa seuraavan 12 kuukauden aikana.

Laskennallinen verosaaminen

Yhtiöllä on taseessa laskennallisia verosaamisia 4,9 MEUR. Laskennallisista verosaamisista 4,3 MEUR  tulee Suomen yhtiöistä  kahdelta viimeiseltä vuodelta. Yhtiöllä on voimassaolevan Suomen verolainsäädännön mukaan aikaa vuoteen 2023 asti hyödyntää laskennallisia verosaamisiaan. Yhtiö katsoo, että sen toiminta on going concern-periaatteen mukaista ja yhtiöllä on riittävät edellytykset normaalien toimintaolettamien puitteissa hyödyntää verosaamisensa tulevaisuudessa.

Laskennallisista verosaamisista 0,6 MEUR tulee konsernin Iso-Britannialaisesta tytäryhtiöstä, joka on perustettu lokakuussa 2011. Iso-Britannian tytäryhtiö on osa Ixonosin design-painotteista uutta strategiaa. Isossa-Britanniassa verosaamisten hyödyntämistä ei ole rajoitettu ajallisesti. Yhtiö katsoo, että Ison-Britannian tytäryhtiöllä on todennäköiset edellytykset kyetä hyödyntämään laskennalliset verosaamisensa ajan kuluessa.

KONSERNIN TULOSLASKELMA, 1000 EUR

D:  Sijoitetun vapaan pääoman rahasto

E:  Muuntoero

F:   Kertyneet voittovarat

G:  Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä

H:  Määräysvallattomien omistajien osuus

Rahavarat kauden lopussa 411 673 496

Liitetiedot

Liikearvon arvonalentumistestaus

Ixonos teki liikearvon arvonalentumistestauksen per 31.3.2014. Tehdyn liikearvon testauksen perusteella testattavan omaisuuden käyttöarvo ylitti testattavan määrän 0,9 miljoonalla eurolla eikä näin ollen alaskirjaustarvetta ollut. Liikearvoa on katsauskauden lopun taseessa 10,8 MEUR. Syyskuun lopussa 2013 suoritetussa testauksessa Ixonos kirjasi 1,6 MEUR liikearvon arvonalentumistappion. Yhtiö on lyhentänyt liikearvon testauksessa käytettyä ennustejaksoa 5 vuodesta 4 vuoteen vuonna 2013. Syynä aikaperiodin uudelleen arvioon on näkemys teknologiakehityksen muutosvauhdin nopeutumisesta Ixonosin toimintaympäristössä. Yhtiö on vuoden 2013 aikana osana strategiaprosessiaan muuttanut toimintamalliansa. Vanhassa 31.12.2012 voimassaolleessa toimintamallissa yhtiön toiminta oli jaettu kahteen kassavirtaa tuottavaan yksikköön, Device Creation ja Online Solution -yksiköihin. Vanha toimintamalli oli ns. tarjoamapohjainen. Uuden 2013 implementoidun strategian mukaisesti yhtiö on organisoitu uudelleen toimimaan yhtenä kassavirtaa tuottavana yksikkönä. Yhtiöllä on yksi yhteinen myynti- ja markkinointitoiminto sekä yksi ja yhteinen tuotanto- ja tuotekehitysorganisaatio. Nämä toiminnot palvelevat kaikkia valittuja asiakkuuksia. Yhtiö budjetoi ja ennustaa toimintaansa yhdessä kassavirtaa tuottavassa kokonaisuudessa.

Yhtiö testaa liikearvoaan omaisuuden käyttöarvoon perustuen. 31.3.2014 yhteydessä tehdyssä testauksessa kassavirtaennusteen ennustejakso koostui ennusteesta neljälle vuodelle Q2 2014 – Q1 2018. Menetelmässä testattavia varoja verrataan sen tuottamaan rahavirtaan valitulla aikajaksolla, diskonttokorolla ja ennustejakson jälkeisten rahavirtojen kasvukertoimella. Diskonttokorkona on käytetty 12% p.a. korkokantaa sekä ennustejakson jälkeisiä rahavirtoja laskettaessa kasvukertoimena 1 % p.a. korkoa. Nämä tekijät ovat samat kuin 2013 tilinpäätöksessä. Liikearvon testauksessa tärkeimmät herkkyystekijät ovat terminaaliarvon kasvuprosentti ja käytetty diskonttokorko. Mikäli terminaaliarvon kasvuprosenttina olisi käytetty 0,0 prosenttia yhden prosentin sijaan, olisi käyttöarvo vastannut testattavaa määrää. Mikäli diskonttokorkona olisi käytetty 13 prosenttia kahdentoista prosentin sijaan, olisi testattava arvo ylittänyt käyttöarvon 0,3 miljoonalla eurolla.

Lainakovenantit

Yhtiö on sopinut tärkeimpien rahoittajiensa kanssa pankkilainojen lyhennysvapaasta 15.3.2015 asti.  Lyhennysvapaan aikana kovenanttina käytetään euromääräistä käyttökatetasoa. Yhtiö tiedotti rahoitusjärjestelyistään 7.3.2014.

Päärahoittajien kanssa  2012 solmitun rahoitussopimuksen alaisiin lainoihin liittyy kovenantteja. Mikäli yhtiö ei täytä kovenanttisopimuksessa määriteltyjä kovenanttirajoja rahoittajilla on oikeus irtisanoa takaisinmaksettavaksi lainat, joita kovenanttisopimus koskee. Noudatettava kovenanttitaso tarkistetaan puolivuosittain rullaavan kahdentoista (12) kuukauden perusteella.

Omavaraisuusasteen tulee olla vähintään 35 prosenttia ajankohdasta riippuen. Lainojen korollisten nettovelkojen (taseen korolliset nettovelat mukaan lukien leasingvastuukanta) ja käyttökatteen suhteen tulee olla enintään 2,5 30.6.2013 ja siitä eteen päin. Korollisten nettovelkojen ja käyttökatteen suhde lasketaan IFRS-periaatteita noudattaen.

Niiden rahalaitoslainojen määrä, joita kovenantit koskevat, oli 31.3.2014 pääomamäärältään yhteensä 6,4 miljoonaa euroa (2013: 7,6 miljoonaa euroa). 31.3.2014 yhtiön omavaraisuusaste koko omasta pääomasta oli 10,0 prosenttia (2013: 30,8 prosenttia), korollisten nettovelkojen ja käyttökatteen suhde oli negatiivinen (2013: negatiivinen). 31.3.2013 yhtiö ei näin ollen täytä kovenanttiehtoja ja kovenanttien alaiset lainat on esitetty lyhytaikaisena vieraana pääomana. Yhtiö on kuitenkin saanut vapauttavat kovenanttilausumat rahoittajiltaan 31.12.2014 asti.

Kovenanttien alaisten lainojen erääntyminen

Käyttökate (EBITDA),1000EUR -2 315 -1 180 -9 014

MUITA TIETOJA

1.1.– 31.3.2014 1.1.– 31.3.2013 1.1.– 31.12.2013