Kommuniké från årsstämma i PartnerTech AB (publ) den 28 april 2014

Årsstämman fattade bland annat följande beslut:

• Stämman beslutade om utdelning till aktieägarna om 0,50 kronor per aktie, totalt 6 332 491 kronor, samt att återstående belopp, ska balanseras i ny räkning. Avstämningsdag för utdelningen är den 2 maj och utdelningen beräknas komma att utsändas av Euroclear Sweden AB med start onsdagen den 7 maj 2014.

• Styrelseledamöter och verkställande direktör gavs ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2013.

• Resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning fastställdes.

• Styrelsearvodet fastställdes till oförändrade 320 000 kronor till ordföranden och
    160 000 kronor till övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget. Vidare utgår kommande mandatperiod en ersättning om 30 000 kronor (föregående år 30 000) till ordföranden i styrelsens revisionsutskott.

• Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Petter Stillström, Thomas Thuresson, Henrik Lange, Lotta Stalin, Bengt Engström och Gösta Johannesson. Till ny styrelsemedlem valdes Heléne Mellquist. Heléne är född 1964 och är civilekonom från Göteborgs universitet och har även gått IFL Handelshögskolan i Stockholm, Executive Program. Hon är idag chef för affärsområde Industrial Shipping och anställd inom TransAtlantic sedan 2012. Heléne har även verkat som CFO på TransAtlantic under tre kvartal 2012. Hennes bakgrund omfattar en 20-årsperiod av flera olika finans- och ledningspositioner inom Volvogruppen, senast som CFO och Vice President vid en internationell division på Volvo Lastvagnar. Övriga uppdrag är styrelseledamot i Sveriges Redareförening. Heléne har inga andra uppdrag i bolaget och innehar inga aktier eller andra finansiella instrument i bolaget. Bengt Engström nyvaldes till styrelseordförande. PricewaterhouseCoopers AB omvaldes som revisionsbolag med Magnus Willfors som huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn beslöts utgå enligt godkänd räkning.

• De framlagda riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare antogs, innebärande i huvudsak att ersättningar och anställningsvillkor för ledande befattningshavare skall vara marknadsmässiga. För fullständiga villkor vänligen se PartnerTechs hemsida.

• Styrelsen bemyndigades att intill nästa årsstämma – med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt – vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om nyemission av högst 1 266 490 aktier, motsvarande en utspädning om knappt 10 procent av bolagets aktiekapital och totala röstetal. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra företagsförvärv.

• Det noterades att samtliga beslut var enhälliga.

För ytterligare information kontakta:

Leif Thorwaldsson, VD- och Koncernchef, Tel: 040-10 26 41

Åke Bengtsson, CFO, Tel: 040-10 26 42

Informationen i denna rapport är sådan som PartnerTech AB är  skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2014 kl. 17.00

PartnerTech är en global industripartner som erbjuder kundanpassade lösningar genom hela produktlivscykeln, från  produktutveckling till produktion och eftermarknadstjänster, inom flera olika marknadsområden som t.ex. Medicinteknik och Olja &Gas. PartnerTech omsätter drygt 2,2 miljarder kronor och har ca 1 400 medarbetare vid anläggningar i Sverige, Norge, Finland, Polen, England, USA och Kina. Moderbolaget PartnerTech AB, med huvudkontor i Malmö, är noterat på NASDAQ OMX, Stockholm. För mer information: www.partnertech.com

PT - kommuniké från årsstämma 2014 .pdf