FINNLINES OYJ OSAVUOSIKATSAUS TAMMI–MAALISKUU 2014 (tilintarkastamaton)

Helsinki, Suomi, 2014-05-06 11:19 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- FINNLINES OYJ  OSAVUOSIKATSAUS TAMMI–MAALISKUU 2014 (tilintarkastamaton)

Pörssitiedote 6.5.2014 klo 12.15

TAMMI–MAALISKUU 2014: Vahva alku vuodelle

- Liikevaihto oli 126,8 (133,9 ed. vuonna) milj. euroa, vähennystä 5,3 prosenttia

- Liiketulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 20,2 (11,1) milj. euroa, lisäystä 81,9 prosenttia

- Raportointikauden tulos oli 0,3 (-10,9) milj. euroa

- Tulos per osake (EPS) oli 0,01 (-0,23) euroa

AVAINLUVUT

MEUR Q1 2014 Q1 2013 1-12 2013
Liikevaihto 126,8 133,9 563,6
Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) 20,2 11,1 83,7
Liiketulos (EBIT) 5,4 -5,8 18,1
% liikevaihdosta 4,3 -4,4 3,2
Tilikauden tulos 0,3 -10,9 6,0

Tulos per osake (EPS), EUR 0,01 -0,23 0,12
Omavaraisuusaste, % 35,7 28,4 35,7
Velkaantumisaste (gearing), % 146,9 212,0 149,1
Oma pääoma/osake, EUR 8,99 8,91 8,98

TOIMITUSJOHTAJA EMANUELE GRIMALDI OSAVUOSIKATSAUKSEN YHTEYDESSÄ:

Täyttä vauhtia eteenpäin

“Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos oli 0,3 miljoonaa euroa positiivinen, joka on yli 11 miljoonaa euroa parempi edellisvuoteen verrattuna. Tuloksen kääntyminen alkoi jo vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä ja kehitys on jatkunut vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä. Tämä vahvisti konsernin positiivista taloudellista kehitystä myös siksi, että ensimmäinen vuosineljännes on kausivaihtelusta johtuen ollut perinteisesti negatiivinen. Tämän  taustalla vaikuttavat useat toimenpiteet joita tehtiin vuonna 2013; laivaston sekä reitti- ja kuljetusvirtojen optimointi, satamatoiminnoissa ja muualla tapahtuneet välttämättömät henkilöstövähennykset, korollisen velan pieneneminen ja ylikapasiteetin vähentäminen myymällä tiettyjä aluksia sekä kustannuksien kontrollointi ja leikkaukset. Finnlinesilla on yksi Itämeren nuorimmista laivastoista ja sen vuoksi pieni polttoainekulutus ja korkea tehokkuus. Edellä mainittujen toimenpiteiden seurauksena ja sitoutuneen johdon myötävaikutuksella odotamme konsernin vuoden 2014 tuloksen ennen veroja paranevan edellisvuoteen verrattuna.”

FINNLINES OYJ  OSAVUOSIKATSAUS TAMMI–MAALISKUU 2014 (tilintarkastamaton)

FINNLINESIN LIIKETOIMINTA

Finnlines on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista roro- ja matkustajaliikennevarustamoista. Yhtiön merikuljetukset ovat keskittyneet Itämerelle ja Pohjanmerelle. Finnlinesin matkustaja-rahtilaivat tarjoavat palveluja Suomesta Saksaan ja Ruotsiin, Ruotsista Ahvenanmaan kautta Suomeen ja Saksasta Venäjälle. Yhtiöllä on tytäryhtiöt Saksassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa, jotka ovat myös myyntikonttoreita. Merikuljetusten lisäksi yhtiö tarjoaa satamapalveluja Helsingin ja Turun satamissa.

KONSERNIRAKENNE

Finnlines Oyj on Suomessa listattu pörssiyhtiö. Tarkastelukauden lopussa konserniin kuului emoyhtiö ja 25 tytäryhtiötä.

Finnlines on osa italialaista Grimaldi-konsernia, joka on maailmanlaajuinen logistiikka-konserni ja se on erikoistunut autojen, roro-lastin, konttien ja matkustajien merikuljetuksiin. Grimaldi-konserniin kuuluu seitsemän varustamoa, mm. Finnlines, Atlantic Container Line (ACL), Malta Motorways of the Sea (MMS) ja Minoan Lines. Noin 100 alusta käsittävällä laivastollaan konserni tarjoaa merikuljetuspalveluita roro-lastille ja konteille Pohjois-Euroopan, Välimeren, Itämeren, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä. Se tarjoaa myös matkustajaliikenteen palveluita Välimerellä ja Itämerellä.  Grimaldi-konserni on 74,96 prosentin (31.3.2014) osuudellaan Finnlines Oyj:n suurin omistaja.

YLEINEN MARKKINAKEHITYS

Liikenneviraston tilastojen mukaan tammi–helmikuussa Suomeen meritse kontti-, rekka- ja perävaunuyksiköissä kuljetetut lastimäärät (tonneissa mitattuna) putosivat 1 prosenttia, mutta Suomesta ulkomaille meritse em. yksiköissä kuljetetut lastimäärät nousivat 11 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Shippaxin julkaisemien tilastojen mukaan Etelä-Ruotsin ja Saksan välillä meritse kuljetetut perävaunu- ja rekkamäärät kasvoivat tammi–helmikuussa 4 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna. Saman jakson aikana yksityinen ja rahtiin liittyvä matkustajaliikenne supistui Suomen ja Ruotsin välillä 7 prosenttia. Suomen ja Saksan välillä vastaava liikenne supistui myös 7 prosenttia (Liikennevirasto).

FINNLINESIN LIIKENNE

Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Finnlinesilla oli keskimääräin 24 (24) alusta omassa liikenteessään. Finnlines Oyj:n osti tytäryhtiöltään Finnlines Deutschland GmbH:lta MS Transrussia -nimisen aluksen tammikuun 2014 lopussa, jolloin alus sai nimen MS Finnhansa. Alus purjehtii Suomen lipu alla ja on jatkanut liikennöintiä Helsinki–Rostock-reitillä.

Tammi–maaliskuun aikana kuljetettiin yhteensä noin  158 tuhatta (151 tuhatta vuonna 2013) lastiyksikköä,16 tuhatta (13 tuhatta) henkilöautoa (ei sisällä matkustajien autoja) sekä lisäksi 584 tuhatta (518 tuhatta) tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä. Lisäksi kuljetettiin noin 109 tuhatta (105 tuhatta) yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.

TALOUDELLINEN TULOS

Tammi–maaliskuu 2014

Finnlines-konsernin liikevaihto oli 126,8 (133,9) miljoonaa euroa, jossa on vähennystä 5,3 prosenttia vuoden 2013 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 122,8 (126,0) miljoonaa euroa ja satamatoimintojen liikevaihto oli 10,0 (14,3) miljoonaa euroa. Segmenttien välinen sisäinen liikevaihto oli 6,0 (6,4) miljoonaa euroa.

Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 20,2 (11,1) miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 81,9 prosenttia.

Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 5,4 (-5,8) miljoonaa euroa. Operatiivisen toiminnan lisääntynyt tehokkuus polttoaineen kulutuksessa, kapasiteetin käyttöasteessa sekä kulujen alentamisessa on parantanut taloudellista tulosta. Tulokseen vaikuttaa lastimäärien kausiluontoinen vaihtelu, mistä johtuen määrät ovat tyypillisesti matalammalla tasolla vuoden ensimmäisellä ja viimeisellä neljänneksellä. Myös matkustajamäärät ovat kevät- ja talviaikaan vähäisiä kesäkauteen verrattuna.

Nettorahoituskulut olivat -5,8 (-6,2) miljoonaa euroa.  Rahoitustuotot olivat 0,0 (0,1) miljoonaa euroa ja rahoituskulut -5,8 (-6,4) miljoonaa euroa. Raportointikauden tulos muuttui positiiviseksi ja oli 0,3 (-10,9) miljoonaa euroa ja tulos osakkeelta (EPS) oli  0,01 (-0,23) euroa.

TASE, RAHOITUS JA RAHAVIRTA

Korollinen velka aleni 220,0 miljoonalla eurolla ja oli 663,6 (883,6) miljoonaa euroa. Taseesta laskettu omavaraisuusaste parani 35,7 (28,4)  prosenttiin ja velkaantumisaste (gearing) aleni 146,9 (212,0) prosenttiin. Linjaverkoston laajentamisen johdosta alusvuokravastuut nousivat 15,1 miljoonaa euroa 21,2 miljoonaan euroon vuoden 2013 maaliskuun loppuun verrattuna.

Kauden lopussa rahavarat yhdessä myönnettyjen, käyttämättömien luottolimiittien kanssa olivat yhteensä 47,8 (8,3) miljoonaa euroa.

Liiketoiminnan nettorahavirta investointien ja myyntien jälkeen parani merkittävästi ja oli 9,7 (-7,0)  miljoonaa euroa.

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat tarkastelukauden aikana 1,1 (1,9) miljoonaa euroa. Poistot olivat yhteensä 14,7 (16,9) miljoonaa euroa. Investoinnit sisältävät normaaleja käyttöomaisuuden korvausinvestointeja sekä alusten jaksotettuja telakointikuluja. Finnlinesin investointiohjelma mahdollistaa yhtiön toimimaan koko laivastollaan, joka on yksi Itämeren nuorimmista, moderneimmista ja ympäristöystävällisimmistä, uuden MARPOL-yleissopimuksen mukaisesti 1.1.2015 eteenpäin.

HENKILÖSTÖ

Konsernin palveluksessa oli tarkastelukauden aikana keskimäärin 1 712 (1 906) henkilöä, joista maahenkilöstöön kuului 797 (928) henkilöä ja merihenkilöstöön 915 (978) työntekijää. Maahenkilöstön keskimääräisen henkilömäärän lasku johtuu pääsääntöisesti satamatoiminnoissa tapahtuneista irtisanomisista. Henkilöstömäärä raportointikauden lopussa oli yhteensä 1 726 (1 902), josta maahenkilöstöä 800  (945) ja merihenkilöstöä 926 (957). Henkilöstökulut (mukaan lukien sosiaalikulut) olivat raportointikauden aikana 24,6 (27,1) miljoonaa euroa.

Finnsteve-yhtiöihin kuuluvassa Containersteve Oy Ab:ssa marraskuussa 2013 aloitetut Kotkan satamatoimintoja koskevat ahtausalan työehtosopimuksen mukaiset sopeuttamisneuvottelut ja niitä seuranneet yhteistoimintaneuvottelut päättyivät kaikkien Containersteve Oy Ab:n Kotkan toimipisteen 36 työntekijän irtisanomiseen. Tämän johdosta yhtiö on kirjannut 1,0 miljoonan euron irtisanomiskustannuksen. Containersteve Oy Ab on tehnyt päätöksen Kotkan toimipisteen liiketoiminnan lopettamisesta.

FINNLINES OSAKE

Yhtiön rekisteröity osakepääoma 31.3.2014 oli 103 006 282 euroa, joka jakaantui 51 503 141 osakkeeseen. Kauden aikana yhtiön osakkeita vaihdettiin NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä yhteensä 1,3 (0,2) miljoonaa kappaletta. Yhtiön koko osakekannan markkina-arvo maaliskuun lopussa oli 380,6 (332.9) miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos (EPS) oli 0,01 (-0,23) euroa. Oma pääoma per osake oli 8,99 (8,91) euroa. Grimaldi-konsernin omistus Finnlinesin osakkeista ja äänivallasta oli raportointikauden lopussa 74,96 prosenttia.

YHTIÖKOKOUKSEN TEKEMÄT PÄÄTÖKSET

Finnlines Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Helsingissä 8.4.2014. Kokous hyväksyi vuoden 2013 tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti hyväksyä hallituksen ehdotuksen, ettei vuodelta 2013 makseta osinkoa.

Hallituksen jäsenten lukumääräksi päätettiin seitsemän. Kaikki hallituksen nykyiset jäsenet Christer Backman, Tiina Bäckman,  Emanuele Grimaldi, Gianluca Grimaldi, Diego Pacella, Olav K. Rakkenes ja Jon-Aksel Torgersen valittiin uudelleen. Hallituksen palkkiot päätettiin maksaa seuraavasti: puheenjohtajalle 50 000 euroa vuodessa, varapuheenjohtajalle 40 000 euroa vuodessa ja jäsenelle 30 000 euroa vuodessa.

Tilintarkastajaksi vuodelle 2014 valittiin KHT-yhteisö KPMG Oy Ab. Päätettiin myös, että tilintarkastajalle maksetaan palkkio tilintarkastajan laskun mukaan.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen yhdessä tai useammassa erässä päättämään osakeannista. Hallitus voi valtuutuksen nojalla yhdessä tai useammassa erässä päättää uusien osakkeiden antamisesta siten, että valtuutuksen perusteella annettavien osakkeiden kokonaismäärä on enintään 10 000 000 osaketta. Hallitus päättää kaikista osakeantivaltuutuksen ehdoista. Valtuutus sisältää oikeuden antaa osakkeita osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu osakeanti). Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen asti. Valtuutus korvaa yhtiökokouksen 16.4.2013 antaman osakeantivaltuutuksen.

RISKIT JA RISKIEN HALLINTA

Konsernin liiketoiminnan riskit liittyvät markkinoilla olevan tonniston kapasiteettiin, vastapuoliin, tavaroiden vienti- ja tuontinäkymiin ja liiketoimintaympäristön muutoksiin. Ylikapasiteetin riski pienenee toisaalta ikääntyvän tonniston romutusten myötä, ja toisaalta kiristyneiden rikkidirektiivivaatimusten johdosta. Finnlines liikennöi pääasiassa erityisvalvonta-alueilla, jossa ilmapäästörajat ovat tiukemmat kuin maailmanlaajuisesti. Raskaan polttoöljyn rikkipitoisuusraja laskee 0,1 prosenttiin vuonna 2015 MARPOL-yleissopimuksen mukaisesti. Tämä voi kasvattaa  kustannuksia merikuljetusmarkkinoilla. Mutta ottaen huomioon, että Finnlinesilla on yksi Pohjois-Euroopan nuorimmista ja suurimmista laivastoista ja että yhtiö investoi polttoainejärjestelmän ja energiatehokkuuden kehittämiseen, yhtiö on vahvassa asemassa pienentääkseen riskiä merkittävästi. Ulkomaankaupan vaihteluiden vaikutusta pienentää yhtiön toiminnan ulottuminen usealle eri maantieteelliselle alueelle, jolloin jonkun maan hidasta kasvua kompensoi toisen maan talouden nopeampi elpyminen. Finnlines seuraa jatkuvasti asiakkaittensa ja toimittajiensa vakavaraisuutta ja maksukäyttäytymistä. Tällä hetkellä vastapuoliin liittyviä merkittäviä riskejä ei ole havaittavissa, mutta yhtiö seuraa vastapuoliensa taloudellista asemaa. Finnlines ylläpitää riittäviä luottolimiittejä maksuvalmiuden varmistamiseksi nykyisessä liiketoimintaympäristössä.

RIITA-ASIAT

27.2.2014 julkaistussa vuoden 2013 tilinpäätöksessä on selostus Finnlinesin vireillä olevista riita-asioista.

HALLINTO- JA OHJAUSJÄRJESTELMÄ

Finnlines soveltaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia. Hallinto- ja ohjausjärjestelmä on luettavissa yhtiön internet-sivuilla: www.finnlines.com.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Raportointikauden jälkeen ei ole ollut olennaisia raportoitavia tapahtumia.

NÄKYMÄT JA LIIKETOIMINTAYMPÄRISTÖ

Finnlines-konsernin tulos ennen veroja odotetaan paranevan vuonna 2014 useiden toimenpiteiden seurauksena: ylikapasiteettia on purettu aluksia myymällä, henkilöstöä on vähennetty, muutokset laivastossa ja liikenteessä ovat tehostaneet toimintaa, polttoainekustannuksia on pienennetty ja tuottavuutta kasvatettu ja korollisen velan määrä on pienentynyt.

Vuoden 2014 toinen osavuosikatsaus ajalta 1.1. – 30.6.2013 julkaistaan tiistaina 29.7.2014.

Finnlines Oyj

Emanuele Grimaldi

LIITTEET

- Raportointi- ja laskentaperiaatteet
- Konsernin laaja tuloslaskelma, IFRS
- Konsernitase, IFRS
- Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista, IFRS
- Konsernin rahavirtalaskelma, IFRS (lyhennetty)
- Liikevaihto ja tulos segmenteittäin
- Aineelliset hyödykkeet
- Ehdolliset velat sekä annetut sitoumukset
- Osakkeet, osakekannan markkina-arvo ja kaupankäynti osakkeilla
- Tunnuslukujen laskentakaavat
- Lähipiiritapahtumat

NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

Tämä osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

RAPORTOINTI- JA LASKENTAPERIAATTEET

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset-standardin mukaisesti. Yhtiö on ottanut tilikauden alusta käyttöön tiettyjä uusia tai uudistettuja IFRS-standardeja ja IFRIC-tulkintoja vuoden 2013 tilinpäätöksessä kuvatulla tavalla 1.1.2014 alkaen. Näiden uusien ja uudistettujen normien käyttöönotolla ei ole kuitenkaan ollut vaikutusta raportoituihin lukuihin.

Finnlines Oyj liittyi tammikuussa 2013 tonnistoverotuksen piiriin. Tonnistoverotuksessa varustamotoiminta siirtyi elinkeinoverotuksesta tonnistoveropohjaiseen verotukseen.

Muilta osin on noudatettu samoja laatimisperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin edellisessä vuositilinpäätöksessä.

Kaikki numerot on pyöristetty, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta.

Osavuosikatsauksen laatiminen IFRS:n mukaan edellyttää johdon arvioiden ja oletusten käyttämistä ja harkintaa laskentaperiaatteiden soveltamisessa, mikä vaikuttaa taseen varojen ja velkojen määriin, ehdollisten varojen ja velkojen raportointiin sekä tuottojen ja kulujen määriin. Vaikka arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen parhaaseen näkemykseen, on mahdollista, että toteumat poikkeavat tilinpäätöksessä käytetyistä arvoista. Keskeisiin oletuksiin liittyvät epävarmuustekijät ovat samat kuin konsernitilinpäätöksessä 31.12.2013 sovelletut.

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA, IFRS

1 000 euroa 1.1. – 31.3.2014 1.1. – 31.3.2013 1.1. – 31.12.2013
Liikevaihto 126 803 133 935 563 587
Liiketoiminnan muut tuotot 1 618 353 5 329
Materiaalit ja palvelut -48 429 -59 277 -229 690
Henkilöstökulut -24 643 -27 121 -102 584
Poistot ja arvonalentumiset -14 734 -16 919 -65 583
Liiketoiminnan muut kulut -35 181 -36 803 -152 983
Liiketoiminnan kulut yhteensä -122 986 -140 121 -550 840
Liiketulos (EBIT) 5 435 -5 832 18 075
Rahoitustuotot 56 128 526
Rahoituskulut -5 848 -6 375 -25 335
Tulos ennen veroja (EBT) -356 -12 079 -6 734
Tuloverot 684 1 172 12 744
Tilikauden tulos 328 -10 907 6 011

Muut laajan tuloksen erät:
Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi:
Ulkomaisiin yksikköihin liittyvät muuntoerot 2 -15 -9
Verovaikutus, netto 0 6 2
Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi, yhteensä 2 -9 -7
Erät joita ei tulla myöhemmin siirtämään tulosvaikutteiseksi:
Työsuhde-etuuksien uudelleenarvostus     -399
Verovaikutus, netto * 212   1
Erät joita ei tulla myöhemmin siirtämään tulosvaikutteiseksi, yhteensä 212   -398
Raportointikauden laaja tulos yhteensä 542 -10 916 5 606

Raportointikauden tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 355 -10 859 5 997
Määräysvallattomille omistajille -27 -48 14
  328 -10 907 6 011
Raportointikauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 569 -10 868 5 592
Määräysvallattomille omistajille -27 -48 14
  542 -10 916 5 606

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta raportointikauden voitosta/tappiosta laskettu osakekohtainen tulos (euroa per osake):
Laimentamaton / laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos 0,01 -0,23 0,12
Osakkeiden keskimääräinen lukumäärä:
Laimentamaton / laimennettu 51 503 141 46 821 037 49 782 370

* Verosaamiset on kirjattu työsuhde-etuuksien uudelleen arvostuksista, koska Finnlines Deutschland GmbH poistui tonnistoverojärjestelmästä tammikuun 2014 lopussa ja siirtyi normaaliin tuloverotukseen 1.2.2014.

KONSERNITASE, IFRS

1 000 euroa 31.3.2014 31.3.2013 31.12.2013
VARAT
Pitkäaikaiset varat
Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet 1 069 523 1 245 555 1 084 389
Liikearvo 105 644 105 644 105 644
Muut aineettomat hyödykkeet 5 706 6 316 5 836
Muut rahoitusvarat 4 580 4 581 4 580
Saamiset 238 778 43
Laskennalliset verosaamiset 1 586 1 810 1 370
  1 187 275 1 364 685 1 201 861
Lyhytaikaiset varat
Vaihto-omaisuus 8 476 10 626 8 832
Myyntisaamiset ja muut saamiset 101 663 96 791 85 251
Verotettavaan tuloon perustava verosaaminen 61 1 1
Rahavarat 2 230 3 100 2 508

Myytävänä olevat pitkäaikaiset omaisuuserät * 1 173
Varat yhteensä 1 300 878 1 475 202 1 298 453

OMA PÄÄOMA
Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma 103 006 93 642 103 006

Lyhytaikaiset korolliset velat ** 184 727 243 479 134 715
Velat yhteensä 837 679 1 057 330 835 796
Oma pääoma ja velat yhteensä 1 300 878 1 475 202 1 298 453

* Kotkan satamaliiketoiminnan lopettamispäätöksen seurauksena konserni aikoo myydä viisi satama-alueella sijaitsevaa rakennusta. Rakennusten 1,2 miljoonan euron kirjanpito-arvoon ei ole tehty alaskirjauksia.
** Uudelleenluokiteltu lyhytaikaisista veloista pitkäaikaisiin velkoihin ne revolving credit -muotoisten rahoitusvelkojen erät vuonna 2013, joiden lopullista erääntymistä yhtiöllä on yksipuolinen oikeus siirtää yli vuoden päähän raportointikauden päättymisestä IFRS:n mukaisesti.

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA 2013, IFRS

1 000 euroa Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma

Osakepääoma

Ylikurssirahasto

Muuntoerot

Arvonmuutos-rahasto
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto
Raportoitu oma pääoma 1.1.2013 93 642 24 525 116   21 015
Uudistetun IAS 19 Työsuhde-etuuden -standardin vaikutus
Oikaistu oma pääoma 1.1.2013 93 642 24 525 116   21 015
Ulkomaisiin yksikköihin liittyvät muuntoerot     -15
Verovaikutus, netto     6
Raportointikauden laaja tulos yhteensä     -9
Oma pääoma 31.3.2013 93 642 24 525 107   21 015

1 000 euroa Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma Määräysvallatto-mien omistajien osuus
    Kertyneet voittovarat
Raportoitu oma pääoma 1.1.2013   289 990 429 289 838 430 127
Uudistetun IAS 19 Työsuhde-etuuden -standardin vaikutus   -1 338 -1 338   -1 338
Oikaistu oma pääoma 1.1.2013   288 652 427 951 838 428 788

Verovaikutus, netto   212 211   211
Raportointikauden laaja tulos yhteensä   567 569 -28 541
Oma pääoma 31.3.2014   295 208 462 866 332 463 199

KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA, IFRS (LYHENNETTY)

1 000 euroa 1.1.-31.3.2014 Oikaistu
Muut rahoituserät -833 -652 -3 645
Liiketoiminnan nettorahavirta 6 069 -4 362 48 175

Investointien rahavirrat
Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin käyttöomaisuushyödykkeisiin -1 099 -2 750 -10 960
Aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden myynti     120 647
Sijoitusten myynti 4 767 117
Saadut osingot     12
Investointien nettorahavirta 3 669 -2 633 109 699

Rahoituksen rahavirrat *
Maksullinen osakeanti     28 365
Lainojen nostot   45 000 263 772
Lyhytaikaisten korollisten rahoitusvelkojen nettolisäys (+) / nettovähennys (-) 49 883 19 209 -14 198
Lainojen takaisinmaksut -59 899 -70 404 -449 914
Määräysvallattomien omistajien osuuksien hankinta     -102
Myönnettyjen lainojen lisäykset / takaisinmaksut   9 429
Rahoituksen nettorahavirta -10 016 -6 185 -171 647

Rahavarojen muutos -278 -13 180 -13 772
Rahavarat tilikauden alussa 2 508 16 282 16 282
Valuuttakurssien muutosten vaikutus   -2 -2
Rahavarat kauden lopussa 2 230 3 100 2 508

* Transaktiot jotka liittyvät revolving credit-muotoisten rahoitusvelkojen eriin, joiden lopullista erääntymistä yhtiöllä on yksipuolinen oikeus siirtää yli vuoden päähän raportointikauden päättymisestä, on uudelleenluokiteltu rahoituksen rahavirrat -ryhmän sisällä IFRS:n mukaisesti lyhytaikaisista veloista pitkäaikaisiin velkoihin.

LIIKEVAIHTO JA TULOS SEGMENTEITTÄIN

Muuntoerot       3   3
Lisäykset     955 6   962
Vähennykset     -110 -3 312   -3 423
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin *   -2 497       -2 497
Hankintameno 31.3.2014 72 72 773 1 373 614 69 819 398 1 516 676

Kertyneet poistot ja arvonalentumiset 1.1.2014   -16 316 -373 866 -47 060   -437 243
Muuntoerot       -3   -3
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin *   1 325       1 325
Vähennysten ja siirtojen kertyneet poistot     110 3 124   3 234
Raportointikauden poistot   -642 -13 071 -754   -14 467
Kertyneet poistot ja arvonalentumiset 31.3.2014   -15 634 -386 827 -44 693   -447 154
Kirjanpitoarvo 31.3.2014 72 57 139 986 787 25 126 398 1 069 523

AINEELLISET HYÖDYKKEET 2013

1 000 euroa

Maa-alueet

Raken-nukset, raken-nelmat

Alukset

Koneet ja kalusto
Ennakko-maksut & kesken-eräiset hankinnat

Hankintameno 1.1.2013 72 76 466 1 597 437 79 690 991 1 754 655
Muuntoerot       -18   -18
Lisäykset   3 1 371 421 56 1 850
Vähennykset   -15 -17 -571   -603
Siirrot erien välillä     372 5 -377 0
Hankintameno 31.3.2013 72 76 454 1 599 162 79 526 670 1 755 883

Kertyneet poistot ja arvonalentumiset 1.1.2013   -15 047 -429 028 -50 285   -494 360
Muuntoerot       16   16
Vähennysten ja siirtojen kertyneet poistot   12 17 567   597
Raportointikauden poistot   -639 -14 885 -1 057   -16 581
Kertyneet poistot ja arvonalentumiset 31.3.2013   -15 674 -443 895 -50 759   -510 328
Kirjanpitoarvo 31.3.2013 72 60 779 1 155 267 28 768 670 1 245 555

EHDOLLISET VELAT SEKÄ ANNETUT SITOUMUKSET

1 000 euroa 31.3.2014 31.3.2013 31.12.2013
Määräaikaisten vuokrasopimusten perusteella maksettavat vähimmäisvuokrat

Alusvuokrat (konserni vuokralleottajana):
Yhden vuoden kuluessa 13 177 3 500 14 007
Yli vuoden ja enintään viiden vuoden kuluttua 8 020 2 613 10 644
Alusvuokrat (konserni vuokralleantajana):
Yhden vuoden kuluessa 2 152 5 536 2 356
Yli vuoden ja enintään viiden vuoden kuluttua 6 926 16 592 7 457
Muut vuokrasopimukset (konserni vuokralleottajana):
Yhden vuoden kuluessa 6 356 6 423 6 107
Yli vuoden ja enintään viiden vuoden kuluttua 17 719 17 816 17 948
Yli viiden vuoden kuluttua 11 602 15 143 12 358
Muut vuokrasopimukset (konserni vuokralleantajana):
Yhden vuoden kuluessa 308 582 350

Annetut vakuudet
Lainat rahoituslaitoksilta 559 794 776 743 561 245

Edellä mainittujen lainojen vakuutena olevat laivakiinnitykset 1 057 000 1 254 000 1 121 000

Muut omasta puolesta annetut vakuudet
Pantatut talletukset 0 472
Yrityskiinnitykset 606 606 606

Muut vastuusitoumukset 2 095 1 905 2 375

Tytäryhtiöiden puolesta annetut sitoumukset
Takaukset 6 000 6 913 6 000

Kiinteistöinvestointien arvonlisäveron tarkistusvastuut 6 440 7 603 6 756

OSAKKEET, OSAKEKANNAN MARKKINA-ARVO JA KAUPANKÄYNTI OSAKKEILLA

31.3.2014 31.3.2013
Osakkeiden kokonaismäärä 51 503 141 46 821 037
Osakekannan markkina-arvo, miljoonaa euroa 380,6 332,9

1.1.– 31.3.2014 1.1.– 31.3.2013
Vaihdettujen osakkeiden määrä, miljoonaa kappaletta 1,3 0,2

1.1.– 31.3.2014
  Ylin Alin Keskiarvo Päätöskurssi
Osakkeen hinta 8,15 7,14 7,82 7,39

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Tulos per osake (EPS), euroa :

Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva tulos

-------------------------------------------------------------

Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden painotettu keskiarvo

Oma pääoma per osake, euroa :

Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva oma pääoma

---------------------------------------------------

Osakkeiden laimentamaton lukumäärä kauden lopussa

Velkaantumisaste (gearing), %:

Korolliset velat – rahavarat

----------------------------- X 100

Omavaraisuusaste, %:

------------------------------------ X 100

Taseen loppusumma - saadut ennakot

Kirjatut tuloverot perustuvat vuoden arvioituun keskimääräiseen tuloveroasteeseen, jonka odotetaan toteutuvan koko tilikaudella. Finnlines Oyj:n varustamotoiminta siirtyi tonnistopohjaiseen verotukseen tammikuussa 2013.

Finnlines Deutschland GmbH poistui Saksan tonnistoverojärjestelmästä tammikuun 2014 lopussa ja siirtyi normaaliin tuloverotukseen 1.2.2014.

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Katsauskauden aikana ei ollut merkittäviä lähipiiritapahtumia. Liiketoimet toteutettiin käyttäen markkinaperusteista hinnoittelua.

Finnlines Q12014_fin.pdf Finnlines Q12014_eng.pdf