Periodemeddelelse, første kvartal

Selskabsmeddelelse nr. 2014-04                                                   8. maj 2014

Periodemeddelelse, første kvartal

Betydelig stykvækst i koncernens kerneforretning trods lav markedsvækst i Nordamerika

• Drevet af såvel akkvisitioner gennemført i 2013 som organisk vækst realiserede koncernen i første kvartal en pæn omsætningsvækst i lokal valuta. Valutakursbevægelser har som ventet haft en negativ indvirkning på både omsætning og indtjening.
  • Det globale høreapparatmarked har i første kvartal oplevet en stykvækst, som ligger noget over det forventede interval på 2-4 % for hele året. Markedets gennemsnitlige salgspriser er skønsmæssigt faldet i første kvartal primært som følge af de landemiksforskydninger, der har været mellem især Tyskland og Nordamerika. Det er således vores vurdering, at den globale markedsvækst målt i værdi har været svagt positiv i første kvartal.
  • Oticon Ria, som med stor succes blev introduceret på alle markeder i februar, er tredje komplette produktfamilie baseret på Oticons stærke teknologiske platform. Denne yderligere styrkelse af produktporteføljerne i kerneforretningen har sammen med det fortsat tilfredsstillende salg af Oticon Nera og Oticon Alta medvirket til at sikre en betydelig stykvækst. Koncernens stykvækst har været høj i Asien og Europa, og i særdeleshed i Tyskland, hvorimod salget i Nordamerika har været hæmmet af meget lav markedsvækst.
  • Oticons Made for iPhone‐connectivity‐løsning til høreapparater (MFi) har siden slutningen af første kvartal styrket Oticons samlede produktudbud væsentligt og er blevet meget vel modtaget af såvel slutbrugere som høreapparattilpassere.
  • Koncernens stærke pengestrømme og beskedne opkøbsniveau betyder, at der i den forløbne del af første halvår er tilbagekøbt aktier for DKK 211 mio., og at vi for hele 2014 fastholder vores forventning om at tilbagekøbe aktier for mere end DKK 500 mio.
  • Koncernens tidligere udmeldte forventninger til 2014 fastholdes, herunder forventningen om at vi vil generere vækst i alle vores forretningsaktiviteter og levere en stigning i indtjening pr. aktie på 5-10 %. Opkøb forventes at bidrage med 3-4 % til omsætningen, omend mere end halvdelen af denne effekt ventes at blive udlignet som følge af svækkelsen af koncernens faktureringsvalutaer. Valutakursudviklingen ventes i 2014 at få en negativ effekt på koncernens resultat af primær drift (EBIT) på ca. DKK 100 mio. sammenholdt med 2013.

Markedets udvikling

I første kvartal var markedsvæksten i Nordamerika meget beskeden, og den samlede stykvækst i USA på 1 % ligger en del under den historiske gennemsnitlige vækst. Stykvæksten i den private del af det amerikanske marked var flad, og væksten var derfor alene drevet af VA, som voksede godt 4 %. Den meget lave vækst i Nordamerika kan i vid udstrækning henføres til det usædvanlige vintervejr i årets første måneder. En positiv vending i marts i Nordamerika betyder imidlertid, at vi for regionen forventer et højere vækstniveau i den resterende del af året. Stykvæksten i Europa udviklede sig positivt i forhold til sammenligningskvartalet, som var negativt påvirket af ændringer i tilskudssystemerne i lande som Holland og Danmark. I Tyskland har stykvæksten været særligt høj i første kvartal som følge af de ændrede tilskudsregler, der trådte i kraft den 1. november sidste år, og med en stykvækst på knap 40 % har Tyskland haft en betydelig positiv virkning på den samlede europæiske stykvækst. Fremgangen i styksalget på det japanske marked lå inden for vores normale forventninger om en stykvækst på 2-4 % i forhold til første kvartal 2013. Vi vurderer, at den globale markedsstykvækst i første kvartal lå noget over det forventede interval på 2-4 % for hele året, blandt andet som følge af svagere sammenligningstal på grund af påskens placering og således færre salgsdage.

Den ringe gennemsigtighed i udviklingen i markedets gennemsnitlige salgspris og fraværet af officielle prisstatistikker betyder som sædvanligt, at vores vurdering af markedets gennemsnitlige salgspris i høj grad er baseret på et skøn. Første kvartal i år har været kendetegnet ved lande- og kanalmiksforskydninger, som i særdeleshed skyldes, at den globale markedsvækst primært er sket uden for Nordamerika, eksempelvis i Tyskland, og at der har været nulvækst i den private del af markedet i USA. Det er således vores bedste overbevisning, at den gennemsnitlige salgspris i markedet er faldet i første kvartal, og vi vurderer på den baggrund, at den globale markedsvækst målt i værdi i første kvartal har været svagt positiv.

Forretningsaktiviteten Høreapparater

I årets første kvartal leverede koncernens kerneforretning, engrossalg af høreapparater, en betydelig stykvækst. Stykvæksten, som blandt andet kan tilskrives styrkede produktporteføljer i alle tre høreapparatbrands, har været særligt udtalt i Asien og Europa, og i særdeleshed i Tyskland, hvorimod koncernens salg i Nordamerika har været hæmmet af den lave markedsvækst. Det vendepunkt, vi i marts har set i markedsvæksten i Nordamerika, har øget koncernens salgsmomentum – en tendens, som er fortsat ind i andet kvartal.

Den globale lancering i februar af Oticon Ria i alle styles har været succesfuld. Foreløbige tilbagemeldinger fra kunder har været meget positive, og der meldes generelt om forbedret performance i forhold til forgængeren Oticon Ino. Ria, som er positioneret i de nedre priskategorier, er den tredje komplette produktfamilie, der er baseret på Oticons stærke teknologiske platform. Oticon Nera og Oticon Alta, som tilhører henholdsvis midt- og højprissegmentet, har i første kvartal ligeledes opnået tilfredsstillende stykvækst. Oticons første Made for iPhone‐connectivity‐løsning til høreapparater (MFi) tiltrak sig positiv opmærksomhed på den seneste AudiologyNOW!-kongres i Orlando, Florida, i slutningen af marts og har styrket Oticons samlede produktudbud væsentligt. Løsningen, som er tilgængelig for alle nuværende og fremtidige brugere af Oticons ConnectLine-høreapparater i hele prisspektret, er blevet meget vel modtaget af såvel slutbrugere som høreapparattilpassere. Også koncernens to andre høreapparatbrands, Bernafon og Sonic, er kommet godt fra start og har leveret tilfredsstillende stykvækst. Bernafon lancerede i slutningen af 2013 midtprisprodukterne Carista 3 og Carista 5 som opfølgning til Acriva, og Sonic fortsætter lanceringen af det succesfulde højprisapparat Bliss og har senest lanceret Bliss 40.

Oticon Medical har i første kvartal oplevet en tilfredsstillende udvikling i forretningen med fremgang inden for såvel benforankrede høresystemer (BAHS) som cochlear-implantater (CI). Omsætningsfremgangen i BAHS-forretningen er drevet af lanceringen af Ponto Plus i slutningen af 2013 og et begyndende salg på flere nye markeder. Med det netop indgåede partnerskab med prof. Bo Håkansson om udvikling af et aktivt, transcutant produktkoncept er vores BAHS-forretning godt rustet til en fremtid, der vil byde på flere produkter til patienter med konduktive høretab og enkeltsidet døvhed. CI-forretningen viste ligeledes gode takter i første kvartal, og perioden har været kendetegnet ved stort fokus på lanceringen af Saphyr NEO Collection-processoren, hvis forbedrede signalbehandlingsegenskaber er blevet godt modtaget i markedet. Integrationen af CI-forretningen forløber generelt i overensstemmelse med de lagte planer, og fremdriften i arbejdet med at forny og styrke produktsortimentet giver grund til optimisme i forhold til det fremtidige salgspotentiale. Dertil kommer den løbende styrkelse af distributionen, i takt med at aftaler med nye distributører kommer på plads.

Detailforretningen udviklede sig i første kvartal i takt med markedsvæksten i de lande, hvor koncernen driver detailforretning. De usædvanlige vejrforhold i Nordamerika i januar og februar har i væsentlig grad påvirket detailforretningen negativt, omend vi i marts oplevede en betydelig forbedring i væksten. I Europa og Australien har vi set en positiv udvikling med vækst, der ligger over markedsvæksten.

Øvrige forretningsaktiviteter

Diagnostiske Instrumenter opnåede i første kvartal en tilfredsstillende vækst i lokal valuta, hvoraf knap halvdelen var organisk vækst. Alle større markeder bidrog pænt til væksten med undtagelse af Nordamerika, der som omtalt var hæmmet af dårligt vejr. Særligt Interacoustics havde et godt salg i første kvartal og har netop påbegyndt byggeriet af et nyt hovedkontor i Middelfart med forventet indflytning i begyndelsen af andet kvartal 2015.

Koncernens implementering af nye IFRS-regnskabsstandarder eliminerede pr. 1. januar 2014 muligheden for pro rata-konsolidering af joint venture-selskaber, herunder Sennheiser Communications. Dermed udgør den resterende omsætning i forretningsaktiviteten Personlig Kommunikation kun en meget lille andel af den samlede koncernomsætning, hvilket betyder, at vi i halvårsrapporten for 2014 og fremadrettet ikke længere vil vise Personlig Kommunikation som en særskilt forretningsaktivitet, men i stedet inkludere omsætningen fra Phonic Ear og FrontRow i forretningsaktiviteten Høreapparater. For sammenligningstallene for 2013 betyder dette, at omsætningen i Personlig Kommunikation falder med DKK 248 mio., idet Sennheiser Communications ikke længere pro rata-konsolideres, og at den resterende omsætning på DKK 131 mio. fra Phonic Ear og FrontRow flyttes til forretningsaktiviteten Høreapparater.

Øvrige forhold

Som ventet har akkvisitionsniveauet i første kvartal ligget relativt lavt, og eftersom vi i perioden som vanligt har skabt betydelige pengestrømme, har vi fortsat vores aktietilbagekøbsprogram. Selskabet har således i den forløbne del af første halvår erhvervet i alt 426.315 aktier til en samlet værdi af DKK 211 mio. Koncernens samlede beholdning af egne aktier svarer til 1,1 % af aktiekapitalen. Tilbagekøbsprogrammet vil fortsat blive anvendt til at kanalisere koncernens overskydende pengestrømme tilbage til aktionærerne.

Forventninger

Med udgangspunkt i de beskrevne markeds- og forretningsvilkår i årsrapporten for 2013 fastholder koncernen sine forventninger til 2014.

I 2014 forventer vi at fortsætte med at generere vækst i alle vores forretningsaktiviteter. Opkøb, og især opkøb foretaget i 2013, forventes at bidrage med 3‐4 % til koncernens omsætning i 2014. Baseret på valutakursniveauerne i slutningen af februar vil mere end halvdelen af den positive effekt af opkøb blive udlignet af valutakursændringer.

I lyset af svækkede faktureringsvalutaer samt gevinster opnået som følge af sikringsaktiviteter forventer vi, at valutakurser vil have en negativ effekt på koncernens resultat af primær drift (EBIT) på ca. DKK 100 mio. i 2014 sammenholdt med 2013. Koncernen genererede betydelige pengestrømme i 2013, hvilket afspejles i en cash conversion‐rate (CFFO/EBIT) på 74 %. I 2014 forventer vi ligeledes at levere en høj cash conversion‐rate. I betragtning af at vores opkøbsmuligheder på kort sigt er ret begrænsede, og at vores mål om en nettorentebærende gæld er DKK 2,0‐2,5 mia., forventer vi at kunne tilbagekøbe aktier for mere end DKK 500 mio. i 2014. For at opretholde en høj grad af fleksibilitet kan dette niveau for aktietilbagekøb justeres, såfremt yderligere attraktive opkøbsmuligheder skulle opstå.

Koncernen vil altså fortsat levere vækst i indtjeningen i 2014. Efter at have realiseret en vækst på 14 % i både nettoresultat og indtjening pr. aktie (EPS) i 2013 forventer vi at se en stigning i indtjening pr. aktie på 5‐10 % i 2014.

¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨

Yderligere information:                                                    Øvrige kontaktpersoner:

Adm. direktør Niels Jacobsen                                         Økonomidirektør Stefan Ingildsen

Telefon +45 3917 7300                                               IR-chef Søren B. Andersson

www.demant.com                                                            IR Officer Rasmus Sørensen

2014-04 Periodemeddelelse første kvartal.pdf