EXINI: Medicinska fördelar med BSI presenterade vid japanska urologiföreningens (JUA) kongress i Kobe, 24-27 april, 2014

Lund, Sverige, 2014-05-08 08:48 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

De kliniska fördelarna med Bone Scan Index (BSI) som kvantitativ mätmetod vid skelettmetastaserad prostatacancer, presenterades vid JUA-symposiet 25 april.

Symposiet arrangerades av Fujifilm RI Pharma med support av EXINI.

Symposiet leddes av de båda framstående japanska professorerna Nonomura Norio från universitetet i Osaka och Kamai Takao från universitetet i Dokkyo. Den internationellt erkände experten på BSI, Dr. Michael Morris från Memorial Sloan Kettering Cancer Centre i New York, var särskilt inbjuden att kommentera de resultat och erfarenheter som presenterades av de fem huvudtalarna vid symposiet:

Dr. Uemura Motohide, Osaka University
Outline of the bone metastases assessment by BONENAVI

Dr. Nozawa Masahiro, Kinki University
Assessment of the bone metastases with the bone metabolism marker

Dr. Ito Akito, Iwate Medical University
Utility and the future prospects of BONENAVI in renal carcinoma bone metastases

Dr. Mizokami Atsushi, Kanazawa University
Review prostate cancer bone metastases through BONENAVI

Dr. Shinohara Nobuo, Hokkaido University
Comparison between bone scan and other image assessment

"Jag är imponerad av de deltagande experterna samt de resultat som presenterades på symposiet. Fujifilm RI Pharma lyckas verkligen tydliggöra de medicinska vinsterna med att använda BSI-värdet från BONENAVI. JUA-symposiet är ett riktigt bra exempel på hur vi kan sprida kunskap internationellt om värdet av BSI som imaging biomarker vid hantering av både bröst- och prostatacancer", säger VD Magnus Aurell

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka medicinska bilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 600 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

EXINI_News_SVE_140508_final.pdf