SpareBank 1 SMN: Godt kvartal for SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 500 millioner kroner per første kvartal i 2014, en økning på 179 millioner i forhold til samme periode i fjor.

Kvartalsregnskapet preges av betydelig styrket kjernevirksomhet, lave tap på utlån, soliditet i tråd med bankens kapitalplan, reduserte utlån til næringslivskunder samt urealisert gevinst på salg av bankens aksjer i Nets Holding på 148 millioner kroner.

- Vi er godt fornøyd med resultatet, også når effekten av salgsgevinst på  Nets-aksjene hensyntas. Tiltakene i  kapitalplanen har synlig effekt, vi opprettholder en høy rentenetto og nivået på tap og mislighold er stabilt lavt, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Regnskap per første kvartal 2014 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 597 mill. kr (390 mill. per første kvartal 2013)
  • Resultat etter skatt: 500 mill. kr (321 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 17,7% (12,7%)
  • Vekst i utlån: 4,4% (9,7%)
  • Vekst i innskudd: 4,1% (7,4%)
  • Tap på utlån: 17 mill. kr (17 mill.)
  • Ren kjernekapital: 11,1% (10,4%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 2,48 kr (1,55 kr)

Styrket rentenetto
Netto renteinntekter ble 412 millioner kroner i første kvartal 2014, en økning på 69 millioner fra samme periode i fjor. Utlånsmarginene er økt som følge av skjerpede kapitalkrav for norske banker. Provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter økte med 21 prosent til 385 millioner kroner. Sterk vekst tilskrives i all hovedsak økte provisjoner fra SpareBank 1 Boligkreditt som følge av høyere marginer på boliglån. Bankens datterselskaper viser fortsatt god inntjening.

Lavere utlånsvekst
Som målsatt i bankens kapitalplan er veksten i utlån til større næringslivskunder betydelig redusert. Samlet utlån til større kunder samt små og mellomstore bedrifter er 2,8 prosent lavere enn ved samme tidspunkt i fjor.

Utlån til privatkunder økte med 8,8 prosent siste tolv måneder og banken styrket sin ledende markedsposisjon. Til sammenligning var kredittveksten blant husholdninger i samme periode på 6,9 prosent ifølge SSB. Veksten har vært særlig høy i Trondheim samt Levanger og Frosta. Banken har fått 3700 nye privatkunder i første kvartal 2014.

- Kvartalsregnskapet viser at SpareBank 1 SMN håndterer en krevende konkurransesituasjon godt. Det arbeides systematisk med endringsprosesser og kompetanseutvikling av bankens rådgivere for å sikre fortsatt konkurransekraft og fremgang, sier Finn Haugan.

Banken har lave tap og lavt mislighold, som reflekterer både regionens økonomi og bankens porteføljekvalitet. Netto tap utgjør kun 0,06 prosent av totale utlån per første kvartal 2014.

Mer effektiv
Kostnadsveksten i morbanken er på 3,3 prosent siste tolv måneder, og dette er i tråd med bankens effektiviseringsplan. Det er igangsatt et prosjekt basert på kontinuerlig forbedring som også vil bidra til effektivisering av banken. Økt digitalisering vil muliggjøre  ytterligere kostnadsreduksjoner og nye tiltak vil bli utredet og iverksatt

Forvaltningskapitalen i SpareBank 1 SMN er per utgangen av første kvartal 2014 på 144 milliarder kroner, inkludert lån overført til deleide SpareBank 1 Boligkreditt og SpareBank 1 Næringskreditt.

Stabile utsikter
- Vi ser fortsatt få indikasjoner på at næringslivet i Trøndelag og på Nordvestlandet står foran et konjunkturskift. De viktigste næringene i regionen viser aktivitetsvekst og god lønnsomhet, og utsiktene for 2014 synes å være gode. Det er likevel en viss makroøkonomisk avmatning som gir seg utslag i redusert utlånsvekst, sier Finn Haugan.

Trondheim, 9. mai 2014.

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Informasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN
SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 43 steder i regionens kommuner med i alt 49 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret ligger i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 Finans Midt-Norge, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 Regnskapshuset SMN. SpareBank 1 SMN er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen. Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside www.smn.no

Supplementary information Presentasjon Rapport