Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2014

Första kvartalet 2014 i sammandrag (koncernen)

· Omsättning 1,9 (1,5) MSEK
· Refillförsäljning i USA 2.279 (1.005) förpackningar
· Rörelseresultat -6,1 (-5,3) MSEK

VD-kommentar
USA är fortsatt Doxas helt dominerande marknad. Cirka 95% av vår försäljning sker där. Men vi har än så länge bara en liten andel av marknaden i USA för dentalcement, så det finns mycket marknad att ta. Vi har samtidigt ett mycket starkt stöd från opinionsledande forskare, utbildare och praktiker inom dentalområdet. De rekommenderar vår produkt Ceramir Crown & Bridge som det bästa cementet. Doxa har också fått ett stort antal utmärkelser för sin banbrytande produkt Ceramir Crown & Bridge.

Vårt mål är att på olika sätt öka vår andel av marknaden för dentalcement i USA. Med den bas, och det goda rykte, vi har får vi mest effekt och nytta av våra satsningar på denna marknad. Ett av våra sätt att åstadkomma detta är att vi i år dubblar våra satsningar på utbildningsseminarier för tandläkare (s.k. Continuing Education Events). Ett annat sätt är att bredda vår distribution och att öka vår samverkan med dentallaboratorier - det är ju dessa som säljer de tandkronor som vårt cement fäster så effektivt i patienternas munnar.

Det är därför naturligt att vi noga följer utvecklingen av kundbasen för Ceramir C&B hos vår distributör och försäljningen från denne till tandläkarna. Vi får veckovisa rapporter om detta.

Kundbasen har under första kvartalet ökat med 496 till 3.649 kunder, se graf nedan.

Som ett resultat av den ökande kundbasen har också försäljningen från vår distributör till tandläkarna ökat. Denna statistik speglar ett resultat som är så "nära" marknaden som möjligt och den är oberoende av lagerförändringar hos oss och distributören. Därmed får man en bra ögonblicksbild över utvecklingen.

Grafen på nästa sida visar försäljningen av s.k. refillförpackningar som speglar försäljningen till återkommande köpare eller fasta kunder i USA - d.v.s. exkluderar s.k. "start kits".

Denna försäljning ökade i antal förpackningar under första kvartalet 2014 med 127% jämfört med samma kvartal föregående år och i omsättning med 140%.

Under perioden januari-mars har Doxa kontrakterat och utbildat ytterligare fyra oberoende säljare i USA och förfogar nu över totalt åtta stycken. Att använda oberoende säljare istället för anställd personal är ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att bemanna en organisation och är mycket vanligt i USA. Vi förväntar oss att dessa nya resurser ska ge ett gott utfall som denna affärsmodell gjort tidigare.

För Doxas del innebär det en ökad närvaro i marknaden, större geografisk spridning och sänkta resekostnader som följd.

Trots ökat antal kunder och leveranser av refillförpackningar är ändå Doxas försäljning under Q1 inte i nivå med den förväntade. Vi hade inför 2014 kommit överens med vår exklusiva distributör i USA om att ett handplockat säljteam om cirka 60 personer skulle göra en extra insats utöver våra egna CE-Events och räknat med att detta skulle ge en skjuts i vår försäljning. Resultatet blev dock inte enligt förväntan. Doxa är en av ett stort antal leverantörer till vår distributör och därmed är det svårt att få fokus på just våra produkter trots det fina mottagande de fått av dentala opinionsledare.

Vår säljstrategi är därför under omprövning. Vi kommer framöver att arbeta med flera distributörer som arbetar under varierande affärsmodeller för att bättre täcka hela marknaden. Den distributionsstrategi som utformades av dåvarande ledning och styrelse för flera år sedan har inte visat sig tillräckligt effektiv. De flesta andra dentalföretag arbetar med ett flertal distributörer. Denna förändrade distributionsstrategi räknar vi med ska få genomslag redan under Q3. Kontakter har tagits och förhandlingar har redan inletts.

Förutom ansträngningarna att kraftigt öka vår försäljning och marknadsandel på USA-marknaden så arbetar vi som nämnts ovan med att bredda våra distributionskanaler och samarbeten med olika aktörer på den internationella dentalmarknaden - liksom att aktivt söka industriella samarbeten för vår produktutveckling och för utnyttjande av vår patenterade teknologi.

I övrigt hänvisar jag till efterföljande text och kommentarer rörande koncernens försäljning, resultat, affärsmässiga inriktning och övriga förhållanden.

Torbjörn Larsson, VD

Kommande informationstillfällen:
· Årsredovisning 2013, 15 maj
· Årsstämma, 17 juni
· Rapport för andra kvartalet, 19 augusti
· Rapport för tredje kvartalet, 11 november
· Bokslutskommuniké, 10 februari 2015

Rapporten i sin helhet bifogas.

Uppsala den 13 maj 2014

Magnus Wahlbäck
Styrelseordförande

Mats Persson

Kjell Argelius

Gunnar Säll

Leif Hermansson

Torbjörn Larsson

För ytterligare information:
VD Torbjörn Larsson, +46 733 540 200
CFO Anders Nordh, +46 705 73 81 07

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Doxa Delårsrapport Q1 2014.pdf

Kort om Doxa
Doxa är ett uppsalabaserat dentalföretag som utvecklar, tillverkar och kommersialiserar dentala biokeramiska produkter. Ceramir® Crown & Bridge, den första i en rad av planerade dentala biokeramiska produkter från Doxa, är ett avancerat dentalcement som används för permanent cementering av kronor och broar. Ceramir® Crown & Bridge säljs i Skandinavien av Unident AB och i övriga världen säljs det exklusivt av amerikanska Henry Schein, världens största dentaldistributör. Doxa är listat på Nasdaq OMX First North med G&W Fondkommisson som Certified Adviser och Remium Nordic som Likviditetsgarant.

doxa_q1_2014_140513.pdf