Euroloans aktieemission övertecknad - egna kapitalet ökade med 7,6 miljoner euro

Helsingfors, Finland, 2014-06-04 12:25 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Euroloan Group Abp kan med glädje  meddela att bolagets nyemission av stamaktier blivit övertecknad. I emissionen såldes A, B – och C-aktier till ett totalt värde av 7,6 miljoner euro. Detta kapitaltillskott till det egna kapitalet på 10,3 miljoner euro i senaste bokslut (2013) gör Euroloan Group PLC till en ovanligt solid finansiell grupp vilket i sin tur bereder väg för gruppen att bli reglerade som kreditinstitut.

"Vi uppskattar det förtroende som våra nya investerare visat oss och välkomnar dem som aktieägare i Euroloan Group Abp. Tyvärr erbjöds inte tillräckligt med aktier för att tillgodose samtliga intressenter. Nu är det dags för vårt team att visa vad vi går för och nyttja kapitaltillskottet för ökad lönsam tillväxt och ett förbättrat aktieägarvärde", säger Tommi Lindfors, arbetande styrelseordförande i Euroloan Group.

Euroloan planerar att använda nettolikviden från nyemissionen till att stärka sin kapitalstruktur samtidigt som de blir ett Kreditmarknadsbolag med tillstånd att ta emot inlåning från allmänheten. Bolagets helägda dotterbolag Euroloan Finance AB har ansökt om auktorisation hos Finansinspektionen och de sista delarna av ansökan förväntas behandlas inom en snar framtid.

När bolaget blivit auktoriserat, kommer våra kunders insatta medel att omfattas av den svenska insättargarantin på upp till 100 000 euro per kund. Euroloan Finance AB har kapitaliserats med 7,0 miljoner euro i primärt kapital, vilket enligt Basel III (CRD4) reglerna gör det möjligt att emot upp till 50 miljoner euro i inlåning från allmänheten.

Eric Sederholm, VD för Euroloan Finance AB säger: "Euroloan närmar sig den finansiella tjänstesektorn med en ny fräsch attityd som jag gillar. Kombinationen av styrelsens exceptionellt starka bakgrund i den finansiella sektorn och det innovativa, tekniska synsätt som vårt team tillämpar kommer definitivt att göra Euroloan till en vinnare. Euroloan Finance AB:s solida kapitalstruktur gör att vi kan fortsätta att växa snabbt, hållbart och med god kvalitet."

Så sent som förra veckan gick Euroloan ut med ett pressmeddelande om en snabb tillväxt under det första kvartalet, med en volymökning på 50 % från tidigare rekordnotering som var från det fjärde kvartalet 2013. Samuli Korpinen, VD för koncernens största dotterbolag, Euroloan Consumer Finance Abp konstaterar nöjt: "Det här är bara halva sanningen. Faktiskt är det så att sedan vi lanserade vår virtuella kreditkortstjänst under 2013 till den finska, polska och svenska (2014) marknaden, har Euroloan 12 månader i följd haft en tillväxt av utlåningsvolymen. Detta faktum kombinerat med bättre kreditbedömning och minskad kreditrisk ökar lönsamheten i vår skalbara affärsmodell. Det är ett enastående resultat och den främsta drivkraften som möjliggör detta är den fantastiska personal som arbetar hos oss."

Euroloan Group Abp är en snabbt växande internationell Fintech (Financial Technology)-grupp, med huvudkontor i Helsingfors, Finland samt kontor i Stockholm och Warszawa, Polen. Euroloan har utvecklat en av de mest effektiva affärsmodellerna och systemen på marknaden, och är en av de ledande tjänsteleverantörerna i viktiga europeiska marknader. Företaget erbjuder kunderna krediter i realtid som aktiveras av en helt automatiserad molntjänst. Euroloan har stärkt sin marknadsposition och har ökat sin marknadsandel kontinuerligt från den tidpunkt då företaget grundades 2007. Mer information om företaget finns på www.euroloan.com

Jonas Lindholm, VD
         Euroloan Group Abp