EXINI: Bone Scan Index (BSI) som behandlingsuppföljande imaging biomarkör, presenteras vid 2014 års tyska urologkongress, DGU, i Düsseldorf

Lund, Sverige, 2014-06-24 08:55 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Det erkända centret för prostatacancer, Martinikliniken vid universitetet i Hamburg, UKE, kommer vid årets upplaga av tyska urologkongressen DGU i Düsseldorf att presentera resultaten från en studie av patienter som genomgått avancerad behandling med det Abiraterone.

Martinikliniken genomförde studien under hösten 2013 till våren 2014, på patienter som behandlades för metastaserad prostatacancer. Såväl behandlingsrespons som sjukdomsutveckling analyserades med hjälp av det diagnostiska mjukvarusystem EXINI boneBSI, en mjukvara som automatiskt förser behandlingsteamet med aktuellt BSI-värde (Bone Scan Index). Studien visar på BSI som en tillförlitlig biomarkör vid sjukdomsuppföljning och behandlingsrespons och de fullständiga resultat kommer att redovisas vid en muntlig presentation på DGU-kongressen i Düsseldorf senare i år.

Presentationstitel:
Automatiserad kvantifiering av metastasbördan hos kastrationsresistenta prostatacancerpatienter: Observeroberoende monitorering av sjukdomsförloppet (Automatisierte Quantifizierung der Metastasenlast bei kastrationsresistenten Prostatakarzinompatienten: Untersucher-unabhängiges Monitoring des Krankheitsverlaufes).

”Att representeras med som en muntlig presentation vid DGU-kongressen är en stor framgång för oss och ett erkännande för det arbete vi lägger ner i Tyskland”, kommenterar Fredrik Luttropp, Försäljningsansvarig Tyskland, EXINI Diagnostics AB.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka medicinska bilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 600 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

EXINI_NEWS_GDU_SVE.pdf