Euroloan Group Oyj: Ruotsin lainavolyymit kasvoivat 718% edellisestä vuosineljänneksestä. FinTech –liiketoimintamallimme on menestys

Euroloanin täysin automatisoitu Fintech (Financial Technology) -liiketoimintamalli on osoittautunut menestykseksi näyttämällä toteen sekä potentiaalinsa että tehokkuutensa. Antolainaus Ruotsin markkinoilla on kasvanut vuoden toisella neljänneksellä 718% edelliseen neljännekseen verrattuna (Q2/2014 vs. Q1/2014). Vastaavaa kasvuprosenttia odotetaan Puolan markkinoilta kuluvan vuoden viimeisellä neljänneksellä. Yhteensä antolainausvolyymi kaikilla markkinoilla kasvoi 28% saavuttaen jälleen uuden ennätyksen. Antolainauksina laskettu kvartaaliennätys saavutettiin nyt kolmannen perättäisen kerran konsernin historiassa.

Helsinki, Suomi, 2014-07-16 09:12 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- “Liiketoimintamme suorituskyky on vahvalla pohjalla. Tiimimme tinkimätön työskentely liiketoimintakonseptimme kansainväliseksi monistamiseksi uusille markkinoille alkaa vihdoin kantaa hedelmää. Näihin kasvulukuihin on päästy yhtenä joukkueena toimien ja omiin automatisoituihin pilvipohjaisiin rahoitusjärjestelmiimme sijoittaen. Nykyinen, tai jopa nykyistä nopeampi kasvuvauhti ei vaadi henkilökunnan tai toimipisteiden määrän lisäämistä.” sanoo Tommi Lindfors, Euroloan Group Oyj:n hallituksen puheenjohtaja.

Euroloanin lähestymistapa kansainvälistymiseen on riskien mittaaminen ja niiden minimointi. Laajan ja suhteellisen pitkäkestoisen testiohjelman avulla voidaan tilastollisesti arvioida tärkeitä avainlukuja, kuten maksukäyttäytymistä, odotettavissa olevia luottotappiota sekä kokonaiskysyntää eri markkinoilla. Frank Hemgren, Ruotsin maajohtaja kommentoi: Kykenemme kasvattamaan liiketoimintaa hyvin nopeasti heti kun saamme Euroloan Groupin riskikomitean hyväksynnän tällaisen analyysin tukemille tuloksille. Sähköinen liiketoimintamallimme mahdollistaa huomattavat kasvunopeudet - kuten nyt Ruotsissakin näimme. Odotan ehdottomasti nopean kasvun jatkuvan Ruotsissa myös tulevina vuosineljänneksinä.”

Voimakas kasvu vaatii luonnollisesti uutta pääomaa, jota on kerätty sekä laskemalla liikkeeseen joukkovelkakirjalainoja että tekemällä osakeanteja. Kasvun rahoittaminen on ollut jatkuvasti helpompaa ja edullisempaa, koska sijoittajat ovat todenneet Euroloanin riskitason pienentyneen. Tähän on vaikuttanut konsernin omavaraisuusasteen parantuminen huomattavasti vuoden 2014 aikana.

Seuraavaksi Euroloan Group tavoittelee luottolaitoslupaa. Konserniyhtiö Euroloan Finance AB on hakenut Ruotsin finanssivalvonnalta toimilupaa, joka toteutuessaan mahdollistaa talletusten vastaanottamisen yleisöltä. Hakuprosessin viimeisten vaiheiden käsittelyn uskotaan tapahtuvan lähitulevaisuudessa. Luvan myöntäminen merkitsee yhtiölle pääsyä Ruotsin talletussuojan piiriin. Talletussuoja korvaa talletukset 100.000 euroon asti per tallettaja.

Euroloan Group Oyj on voimakkaasti kasvavan kansainvälisen FinTech (Financial Technology) -konsernin emoyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Helsingissä ja muut toimistot Tukholmassa sekä Varsovassa. Euroloan on kehittänyt markkinoiden tehokkaimpiin lukeutuvan liiketoimintamallin ja sitä tukevan, edistyksellisen IT-järjestelmän. Yritys tarjoaa asiakkailleen reaaliaikaisen luottopäätöksen, joka toteutetaan täysin automaattista, pilvipalveluna toimivaa järjestelmää hyödyntäen. Euroloan on vakiinnuttanut asemansa yhtenä johtavista rahoituspalvelujen tarjoajista Euroopan markkinoilla ja kasvattanut liikevaihtoaan voimakkaasti perustamisestaan 2007 lähtien. Lisätietoa konsernista löytyy verkkosivuilta osoitteesta www.euroloan.com.

Jonas Lindholm, toimitusjohtaja
         Euroloan Group Oyj