Halvårsrapport 2014

Selskabsmeddelelse nr. 2014-06                        14. august 2014

8 % omsætningsvækst i lokal valuta i første halvår og fastholdelse af forventningerne til 2014

Halvåret præget af omkostninger til sikring af fremtidig vækst og lønsomhed

Gennemførelse af treårigt aktietilbagekøbsprogram til en værdi af DKK 2,5-3,0 mia. i 2014-2016

William Demant Holding A/S har i dag offentliggjort Halvårsrapport 2014. De væsentligste resultater fra halvårsrapporten er sammenfattet nedenfor:

• I første halvår realiserede koncernen en vækst på 8 % i lokal valuta svarende til en omsætning på DKK 4.539 mio. Koncernens kerneforretning, engrossalg af høreapparater, realiserede en stykvækst, der klart overstiger stykvæksten i markedet. Fortsat udrulning af nye produkter er planlagt for tredje kvartal.
  • Halvåret har været karakteriseret ved et højt udgifts- og investeringsniveau i forbindelse med etableringen af et nyt distributionscenter, overførsel af ITE-produktion til Polen, udrulning af globale IT-projekter og udvidelsen af Oticon Medical, hvilket alt sammen vil medvirke til at sikre fremtidig vækst og lønsomhed for koncernen.
  • I første halvår fortsatte Oticon Medical med at levere tocifrede vækstrater inden for både benforankrede høresystemer (BAHS) og cochlear-implantater (CI). Den feedback, vi fik på vores CI-produkter på den nyligt afholdte CI-konference i München, var meget opmuntrende – og blev stærkt understøttet af et uafhængigt studie, der i tre ud af fire tests viser, at vores Saphyr Neo-lydprocessor har en langt bedre ydeevne end lydprocessorer fra vores konkurrenter.
  • Ud over den negative effekt af det aktuelle udgiftsniveau på koncernens resultat af primær drift (EBIT) i første halvår så har valutakurser også påvirket EBIT negativt med DKK 60-70 mio. EBIT nåede således DKK 834 mio., og EBIT-marginen blev realiseret på 18,4 %. Indtjening pr. aktie (EPS) var DKK 11,2, hvilket svarer til sidste års niveau.
  • Vores forventning om fortsat at generere stærke pengestrømme kombineret med begrænsede opkøbsmuligheder giver os mulighed for fremadrettet at kanalisere koncernens betydelige overskydende pengestrømme tilbage til aktionærerne. Vi forventer derfor at tilbagekøbe aktier for i alt DKK 2,5-3,0 mia. i perioden 2014-2016. Af dette beløb er der år til dato allerede købt aktier tilbage for DKK 493 mio.
  • Vi fastholder vores forventninger til helåret og således også vores forventning om at generere vækst i begge vores forretningsaktiviteter og at levere en stigning på 5-10 % i indtjening pr. aktie. Opkøb forventes at bidrage med 3-4 % til koncernens omsætning i 2014, omend vi forventer, at over halvdelen af denne effekt vil blive udlignet af koncernens svækkede faktureringsvalutaer.

“I lyset af et første halvår, der har været påvirket af leveringsproblemer i Diagnostiske Instrumenter og en relativt lille eksponering for de hurtigst voksende kanaler på høreapparatmarkedet, så kan vi kun være tilfredse med, at det er lykkedes os at øge vores omsætning med 8 % i lokal valuta. På den baggrund fastholder vi forventningerne til helåret,” siger Niels Jacobsen, adm. direktør i William Demant Holding.

“Vi er i gang med styrke vores langsigtede position på det globale hearing healthcare-marked ved blandt andet at udvide vores implantatforretning og optimere vores supply chain, hvilket naturligvis vil øge vores omkostninger på kort sigt, men forventes at levere vækst på den lange bane. Vi vil fortsat generere stærke pengestrømme, og det glæder os at kunne meddele, at vi vil gennemføre et større aktietilbagekøbsprogram over en treårig periode,” tilføjer Niels Jacobsen.

1. halvår 2014 1. halvår 2013 Ændring
Hovedtal, DKK mio.
Omsætning 4.539 4.403 3 %
Bruttoresultat 3.320 3.207 4 %
Resultat af primær drift (EBIT) 834 869 -4 %
Finansielle poster, netto -30 -38 -21 %
Resultat før skat 804 831 -3 %
Periodens resultat 627 637 -2 %
Aktiver 10.728 9.803 9 %
Egenkapital 5.352 4.645 15 %
Pengestrømme fra driftsaktiviteter 706 723 -2 %
Nøgletal
Resultat pr. aktie (EPS), DKK 11,2 11,2 0 %
Bruttomargin 73,1 % 72,8 %
Overskudsgrad (EBIT-margin) 18,4 % 19,7 %
Egenkapitalens forrentning 23,9 % 29,3 %

Markedsudvikling

Det vurderes, at første halvårs stykvækst på det globale høreapparatmarked har oversteget koncernens generelle antagelse om 2-4 % stykvækst i markedet. Efter en blød start på året så vi en forbedring af markedsvæksten i Nordamerika hen imod slutningen af halvåret. Væksten på det nordamerikanske marked var således 3 % i første halvår med vækstrater i den private sektor og VA på henholdsvis 2 % og 7 %. Det er vores vurdering, at stykvæksten på de større europæiske høreapparatmarkeder har udviklet sig gunstigt, og at det samlede styksalg i Europa i første halvår voksede hurtigere end sædvanligt.

Det vurderes endvidere, at den gennemsnitlige salgspris (ASP) på det globale høreapparatmarked stadig er under pres, hvilket hovedsageligt skyldes miksforskydninger i kanaler, hårdere konkurrence om større tenders og ændringer i offentlige tilskudssystemer. Manglen på officielle statistikker over markedets salgspriser betyder, at en vurdering af udviklingen i de gennemsnitlige salgspriser er behæftet med nogen usikkerhed. Vi vurderer dog, at målt i værdi har væksten på det globale høreapparatmarked været flad til svagt positiv i første halvår.

Høreapparater

I årets første halvdel var den samlede vækst i Høreapparater, som også omfatter vores detailaktiviteter og Oticon Medical, 8 % i lokal valuta, mens den organiske vækst var 3 %.

Koncernens kerneforretning – udvikling, fremstilling og engrossalg af høreapparater – opnåede en stykvækst, der klart oversteg markedsvæksten. Vores opdaterede portefølje af midt- og lavprishøreapparater var den primære vækstdriver, og væksten var særligt udtalt i Europa. I begyndelsen af året var koncernens salg i Nordamerika negativt påvirket af den lave markedsvækst, hvilket skyldes det usædvanlige vintervejr. Fornyet vækst på det nordamerikanske marked i marts kombineret med øgede markedsandele i vores forretning markerede dog et vendepunkt og styrkede vores salgsmomentum gradvist i løbet af første halvår – en udvikling, som er fortsat i andet halvår. De forventede miksforskydninger i produkter, kanaler og lande medførte et fald i koncernens gennemsnitlige salgspris. Den organiske vækst i vores kerneforretning var 1 %.

Oticons Made for iPhone (MFi) connectivity-løsning for høreapparater, der blev lanceret i forbindelse med AudiologyNOW!-kongressen i år, har styrket Oticons samlede produktudbud væsentligt. Vores løsning, som i hele prisspektret er tilgængelig for alle nuværende og fremtidige brugere af Oticons trådløse høreapparater, der anvender en Streamer, er blevet meget vel modtaget af dispensere og slutbrugere. Det er dog vigtigt at understrege, at lanceringen af en række forskellige MFi-løsninger efter vores vurdering endnu ikke har udvidet markedet trods den store entusiasme, der er skabt blandt dispenserne.

I tredje kvartal planlægger Oticon at introducere adskillige nye interessante produkter, som alle vil styrke den nuværende produktportefølje yderligere. Oticon vil således lancere Oticon designRITE, et kosmetisk meget attraktivt designhøreapparat, som er baseret på vores Inium-platform, og som kombinerer det bedste af to verdener – et kosmetisk attraktivt design og taleforståelighed i støjende omgivelser. Apparatet bliver lanceret som en ny style i Alta-, Nera- og Ria-familierne og vil være baseret på et lille 10A-batteri. Derudover vil vi lancere trådløse IIC-apparater (Invisible-In-the-Canal) og CIC-apparater (Completely-In-the-Canal), som opfylder førstegangsbrugeres krav om diskrete høreapparater. Til at hjælpe dispenseren i tilpasningsprocessen vil vi også opdatere og udvide vores tilpasningsløsninger med den trådløse connectLINK programmeringsenhed. Bernafon vil introducere en spændende ny familie af højprisapparater i forbindelse med EUHA-kongressen, der finder sted i Tyskland i fjerde kvartal.

I rapporteringsperioden har vores detailaktiviteter leveret en tilfredsstillende omsætningsstigning drevet af en kombination af organisk vækst og akkvisitioner foretaget i 2013.

I første halvår fortsatte Oticon Medical med at levere tocifrede vækstrater inden for både benforankrede høresystemer (BAHS) og cochlear-implantater (CI). Den feedback, vi fik på vores CI-produkter på den nyligt afholdte CI-konference i München, var meget opmuntrende – og blev stærkt understøttet af et uafhængigt studie, der i tre ud af fire tests viser, at vores Saphyr Neo-lydprocessor har en langt bedre ydeevne end lydprocessorer fra vores konkurrenter. I første halvår fortsatte vi med at ansætte nøglepersoner, især inden for forskning og udvikling og distribution, hvilket naturligvis vil øge omkostningsniveauet, men på den anden side  sætte Oticon Medical i stand til at nå dets fremtidige ambition om at blive en af de ledende globale producenter af implantater.

Diagnostiske Instrumenter

I årets første seks måneder leverede Diagnostiske Instrumenter en vækst på 6 % i lokal valuta, hvoraf organisk vækst tegnede sig for to tredjedele. Yderligere vækst var imidlertid vanskeliggjort af leveringsproblemer som følge af opgraderingen af vores ERP-system og overførslen af produktionen til en ny fabrik. Vi forventer at kunne håndtere hovedparten af den ophobede ordrebeholdning i andet halvår 2014. Med det stærke salgsmomentum, vi har her ved indgangen til tredje kvartal, mener vi, at vi er tilbage på sporet og godt positioneret til at vinde yderligere markedsandele i 2014.

Første halvårs regnskab

I rapporteringsperioden realiserede koncernen en vækst på 8 % i lokal valuta svarende til en omsætning på DKK 4.539 mio. Denne omsætningsstigning kan henføres til organisk og akkvisitiv vækst på henholdsvis 3 procentpoint og 5 procentpoint. Valutakurser påvirkede omsætningen negativt med 5 procentpoint.

Koncernen realiserede et bruttoresultat på DKK 3.320 mio., hvilket svarer til en stigning på 4 % i forhold til samme periode sidste år. Bruttomarginen var 73,1 % svarende til en stigning på 0,3 procentpoint i forhold til samme periode sidste år. Den øgede bruttomargin skyldes lavere stykomkostninger, som mere end opvejede den negative effekt af den lavere gennemsnitlige salgspris.

De samlede kapacitetsomkostninger var DKK 2.504 mio. svarende til en stigning på 5 % i forhold til samme periode sidste år (9 % i lokal valuta). Akkvisitioner tegner sig for mere end to tredjedele af denne vækst. Resultat af primær drift (EBIT) blev negativt påvirket af valutakurser med et beløb på DKK 60-70 mio. Etableringen af vores nye distributionscenter, overførslen af ITE-produktion til Polen, udrulning af globale IT-projekter og udvidelsen af Oticon Medical medførte alle yderligere driftsomkostninger i første halvår. Som tidligere meddelt solgte Sennheiser Communications sit varelager til Sennheiser KG i første halvår 2013, hvilket øgede vores EBIT i sammenligningsperioden. Resultat af primær drift (EBIT) var DKK 834 mio., hvilket er DKK 35 mio. under det realiserede niveau i samme periode sidste år, og EBIT-marginen var 18,4 % (19,7 % i første halvår 2013).

Koncernen genererede i det forgangne halvår pengestrømme fra driftsaktiviteter (CFFO) på DKK 706 mio. mod DKK 723 mio. i samme periode sidste år og leverede en høj cash conversion ratio (CFFO/EBIT) på 85 %.

Øvrige forhold

Som tidligere meddelt har koncernens implementering af nye IFRS-regnskabsstandarder, som trådte i kraft den 1. januar 2014, elimineret muligheden for at pro rata-konsolidere koncernens joint venture-selskaber, deriblandt Sennheiser Communications. Joint venture-selskaber indregnes nu i stedet efter den indre værdis metode. Resultat efter skat indregnes således som et nettobeløb under Resultatandele efter skat i associerede virksomheder og joint ventures. Da den resterende omsætning i forretningsaktiviteten Personlig Kommunikation nu kun udgør en ubetydelig del af koncernomsætningen, vises Personlig Kommunikation ikke længere som en særskilt forretningsaktivitet. Omsætningen fra Phonic Ear og FrontRow indgår således nu i omsætningen for forretningsaktiviteten Høreapparater. For yderligere information om effekten af denne ændring i IFRS henvises til Note 2 i Halvårsrapport 2014. Hverken nettoindtjeningen eller indtjening pr. aktie påvirkes af denne ændring i regnskabspraksis.

Selskabet har pr. dags dato tilbagekøbt i alt 999.058 aktier til en samlet værdi af DKK 493 mio., hvilket bringer det samlede antal egne aktier op på 1.200.583 eller 2,1 % af aktiekapitalen.

I årenes løb har vi løbende anvendt vores aktietilbagekøbsprogram til at kanalisere koncernens overskydende pengestrømme tilbage til aktionærerne, og vi har samtidig sikret, at vi har en kapitalstruktur, der giver selskabet tilstrækkelig økonomisk fleksibilitet til at finansiere investeringer og opkøb.

Bestyrelsen evaluerer løbende koncernens kapitalstruktur. Ud fra en forventning om fortsat stærke pengestrømme fra driftsaktiviteter og ret begrænsede opkøbs- og investeringsmuligheder i den nærmeste fremtid har bestyrelsen konkluderet, at man i de kommende år kan tilstræbe en noget højere nettorentebærende gæld end det nuværende niveau. I perioden 2014-2016 planlægger selskabet således at tilbagekøbe aktier for DKK 2,5-3,0 mia., hvoraf vi forventer at anvende DKK 0,8-1,0 mia. allerede i 2014. I dette beløb indgår også de DKK 493 mio., som vi år til dato har tilbagekøbt aktier for. Vi forventer således i perioden 2014-2016 at se en beskeden og gradvis stigning i koncernens gearing-multipel hen imod et niveau på 1,5 målt som nettorentebærende gæld i forhold til EBITDA. Såfremt attraktive opkøbs- eller investeringsmuligheder skulle opstå i denne periode, vil selskabet revurdere det tilstræbte gearingsniveau og det udmeldte tilbagekøbsprogram med henblik på at sikre et højt niveau af økonomisk fleksibilitet og værdiskabelse i koncernen.

Forventninger til regnskabsåret 2014

Med udgangspunkt i de beskrevne markeds‐ og forretningsvilkår i årsrapporten for 2013 og som gentaget i kvartalsorienteringen i maj 2014 fastholder koncernen sine forventninger til 2014.

Vi forventer i 2014 fortsat at kunne levere vækst i begge vores forretningsaktiviteter. Opkøb forventes at bidrage til koncernens omsætning med 3-4 % i 2014, primært drevet af akkvisitioner foretaget i 2013. Baseret på valutakursniveauerne i slutningen af februar vil mere end halvdelen af den positive effekt af opkøb blive udlignet af valutakursændringer.

I lyset af svækkede faktureringsvalutaer samt gevinster opnået som følge af sikringsaktiviteter forventer vi, at valutakurser vil have en negativ effekt på koncernens resultat af primær drift (EBIT) på ca. DKK 100 mio. i 2014 sammenholdt med 2013 baseret på valutakursantagelser i februar. Af dette beløb blev DKK 60-70 mio. realiseret i årets første seks måneder. Siden udgangen af første halvår er flere af koncernens faktureringsvalutaer blevet styrket, og hvis disse højere niveauer ikke ændrer sig resten af året, vil den negative valutakurseffekt på EBIT i andet halvår 2014 blive noget lavere end DKK 30-40 mio.

Igen i 2013 genererede koncernen betydelige pengestrømme, hvilket afspejledes i en cash conversion ratio (CFFO/EBIT) på 73 %. I 2014 forventer vi ligeledes at levere en høj cash conversion ratio. Da vores kortsigtede opkøbsmuligheder er ret begrænsede, forventer vi at være i stand til at tilbagekøbe aktier til en værdi af DKK 0,8-1,0 mia. i 2014, hvilket understøtter vores oprindelige forventning om ”mere end DKK 500 mio.”. For at opretholde en høj grad af fleksibilitet kan dette niveau for aktietilbagekøb justeres, såfremt yderligere attraktive opkøbsmuligheder skulle opstå.

Koncernen vil altså fortsat levere vækst i indtjeningen i 2014. Efter at have realiseret en vækst på 14 % i både nettoresultat og indtjening pr. aktie (EPS) i 2013 forventer vi at se en stigning i indtjening pr. aktie på 5‐10 % i 2014.

I andet halvår 2014 vil koncernens omsætning og indtjening blive understøttet af en sekventiel stigning sammenlignet med første halvår på en række parametre, fx fortsat momentum i salget i USA, som var negativt påvirket af det usædvanlige vejr i begyndelsen af året. Derudover vil andet halvår blive gunstigt påvirket af de sædvanlige sæsonmæssige variationer i Oticon Medical, hvor omsætningen har en tendens til at stige hen imod årsskiftet, og af en yderligere forbedring af situationen for Diagnostiske Instrumenter, hvor vi er godt i gang med at løse leveringsproblemerne. Personalereduktioner i Thisted, hvor 85 medarbejdere er opsagt og forlader deres stillinger i løbet af andet halvår, vil ligeledes nedbringe vores omkostningsbase.

¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨

Yderligere information:                                                    Øvrige kontaktpersoner:

Adm. direktør Niels Jacobsen                                         Økonomidirektør Stefan Ingildsen

Tlf. +45 3917 7300                                                      IR-chef Søren B. Andersson

www.demant.com                                                           IR Officer Rasmus Sørensen

2014-06 Halvårsrapport 2014.pdf