NIBE slutför förvärvet av WaterFurnace

NIBE Industrier AB meddelar att man har förvärvat alla utgivna och utestående aktier i WaterFurnace Renewable Energy, Inc. inom ramen för en överenskommelse, i enlighet med Canada Business Corporations Act.

Markaryd, Sweden, 2014-08-22 23:08 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- NIBE Industrier AB (publ) i Sverige (”NIBE”) meddelar att man har förvärvat alla utgivna och utestående aktier i WaterFurnace Renewable Energy, Inc. (”WaterFurnace”) (TSX: WFI; TSX: WFI.U) inom ramen för en överenskommelse, i enlighet med Canada Business Corporations Act.

WaterFurnaces stamaktier förväntas avnoteras från Torontobörsen inom 2-3 arbetsdagar.
WaterFurnace kommer att konsolideras i NIBE-koncernen från 1 september 2014.

Om NIBE
NIBE är ett internationellt värmeteknikföretag. Verksamheten bedrivs i tre olika affärsområden – NIBE Energy Systems, NIBE Element och NIBE Stoves – vilka samtliga lever efter visionen: att skapa hållbara energilösningar i världsklass. Koncernen har över 9 000 medarbetare och är verksamma i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Under 2013 uppgick nettoomsättningen till 9 834 MSEK och rörelseresultatet (EBIT) till 1 179 MSEK.

NIBE Energy Systems har en marknadsledande position i Europa inom värmepumpar och är en av Europas största tillverkare av varmvattenberedare och andra produkter för inomhuskomfort. NIBE Energy Systems affärsidé är att förse bostäder och större fastigheter med produkter för inomhuskomfort och uppvärmning av tappvarmvatten. Sortimentet består av både enskilda uppvärmningsprodukter och koncept för värme, kyla och värmeåtervinning.

NIBE Element är en av de internationellt ledande tillverkarna av komponenter och lösningar för mätning, styrning och elektrisk uppvärmning. NIBE Elements affärsidé är att förse både producenter och användare med komponenter och lösningar inom dessa områden.

NIBE Stoves är marknadsledande på brasvärmeprodukter i Europa. Affärsområdets affärsidé är att förse marknaden med prisvärda brasvärmeprodukter och skorstenssystem med attraktiv design, utvecklade och tillverkade med hänsyn till vår miljö.

NIBE – Kontaktinformation:

Gerteric Lindquist, VD och koncernchef, Tel: +46 433-73 076