Delårsrapport for perioden 1. januar - 30. juni 2014

København, 2014-08-29 16:10 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Nasdaq OMX Copenhagen A/S                                                                        Meddelelse nr. 4/2014

Nicolai Plads 6                                                                                                      Fondskode DK 0010283597

1007 København K                                                                                              CVR nr. 15313714

Adm. direktør

Peter Hansen                                                                                                                                                                                              Tlf. 3693 1011

Delårsrapport for perioden 1. januar - 30. juni 2014

Bestyrelsen for Andersen & Martini A/S har i dag på et ordinært bestyrelsesmøde godkendt koncernens regnskab for perioden 1. januar til 30. juni 2014.

Andersen & Martini A/S realiserede et resultat på minus t.kr. 2.699 efter skat mod plus t.kr. 1.117 i samme periode sidste år. EBITDA blev t.kr. 3.668 mod t.kr. 8.243 i fjor. Resultatet er skuffende og svarer ikke til ledelsens forventninger.

Perioderegnskabet er blandt andet karakteriseret af:

·        Større omsætning og indtjening på salg af biler

·        Ringere eftermarkedsresultat

·        Uændrede omkostninger

·        Uændret resultat af finansielle poster

Specielt resultatet for første kvartal var utilfredsstillende, medens resultatet for andet kvartal var positivt grundet tiltag foretaget i første kvartal. Med baggrund i disse tiltag og deraf afledte resultatforbedringer i andet kvartal samt yderligere tiltag i andet halvår forventes et resultat for året i størrelsesordenen 1 til 3 mio. kr. før skat, hvilket er lavere end det tidligere udmeldte.

Greve, den 29. august 2014

Peter Hansen

Adm. direktør

Ledelsespåtegning

Bestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt delårsrapporten for perioden 1. januar - 30. juni 2014 for Andersen & Martini A/S.

Delårsrapporten er aflagt i overensstemmelse med IAS 34, Præsentation af delårsregnskaber, som godkendt af EU samt yderligere danske oplysningskrav til delårsregnskaber for børsnoterede selskaber

Det er vores opfattelse at den valgte regnskabspraksis anses for hensigtsmæssig samt at delårsrapporten giver et retvisende billede af koncernens aktiver, passiver, egenkapital, finansielle stilling pr. 30. juni 2014 samt af resultatet af koncernens aktiviteter og pengestrøm i perioden 1. januar - 30. juni 2014.

Ledelsesberetningen indeholder efter vor opfattelse en retvisende redegørelse for udviklingen i koncernens aktiviteter og økonomiske forhold, periodens resultat og koncernens finansielle stilling, samt en beskrivelse af de væsentligste risici og usikkerhedsfaktorer, som koncernen står over for.

Greve, den 29. august 2014

Direktion:

Peter Hansen

Bestyrelse:

Henning Hürdum                                        Erik Justesen

Formand                                                                   Næstformand

Jens Erik Christensen                                 Mads Kjær                         Kirsten Ægidius

HOVEDTAL OG NØGLETAL FOR KONCERNEN

(*) Koncernen er etableret foråret 2013, sammenligningstal for 2012 og tidligere vedrører alene moderselskabet.

LEDELSESBERETNING

Andersen & Martini’s forretningsgrundlag

Andersen & Martini A/S’ idegrundlag er at levere og servicere nye og brugte biler til forbrugere og virksomheder enten direkte eller gennem samarbejdspartnere - herunder leasing- og udlejningsselskaber. Det er ikke afgørende, om den enkelte bil sælges, leases eller lejes. Det afgørende er at opfylde kunder­nes transportbehov med størst mulig kvalitet og kundeservice.

Selskabet forhandler og servicerer bilmærkerne Opel, Kia, Peugeot, Fiat, Saab, Cadillac og Corvette i det storkøbenhavnske område.

Det er Andersen & Martini A/S’ fortsatte målsætning at være en af de ledende udbydere af ydelser af enhver art til bilister i og omkring Storkøbenhavn. Dette sikres gennem fortsat forbedring af såvel kvalitet, serviceniveau som rentabilitet.

Den økonomiske udvikling

Selskabet leverede godt 3.000 nye og brugte biler i Danmark i første halvår 2014 svarende til salget i samme periode i fjor. I samme periode er totalmarkedet for nye biler steget fra godt 103.000 enheder til godt 112.000 enheder, svarende til en stigning på knap 4%. Den nye Peugeot forretning udvikler sig meget positivt.

Søgningen til selskabets værksteder har været stigende, men eftermarkedsomsætningen og -indtjeningen er faldet som følge af den intensiverede priskonkurrence.

Den samlede omsætning ekskl. registreringsafgift steg fra kr. 374 mio. kr. til 400 mio. kr. Produktmikset og volumen i salg af biler har haft størst vægt i denne stigning.

Bruttoresultatet faldt fra knap 45 mio. kr. til knap 40 mio. kr. Faldet skyldes den svigtende indtjening på eftermarkedet.

EBITDA faldt fra 8.243 t.kr. i første halvår sidste år til 3.668 i samme periode i år.

Finansielle poster netto blev minus 3,6 mio. kr. som året før.

Periodens resultat efter skat blev minus efter skat 2,7 mio. kr. mod plus 1,1 mio. kr. for samme periode i fjor. Resultatet er skuffende og modsvarer ikke ledelsens forventninger.

Den 27. februar 2012 meddelte selskabet, at der var indgået en aftale med KPC København A/S om betinget køberet på selskabets ejendom på Lyngby Hovedgade. Processen om udvikling af ejendommen har trukket ud, og projektet forventes at blive mindre end først antaget, hvorfor salgsprisen forventes at blive ca. kr. 80 mio. på visse vilkår. Et endeligt salg og fraflytning af ejendommen er udskudt til 2015.

Forventninger til regnskabsåret 2014

- - - -  000  - - - -

ERKLÆRING AFGIVET AF UAFHÆNGIG REVISOR

Til kapitalejerne i Andersen & Martini A/S

Vi har udført review af delårsregnskabet for Andersen & Martini A/S for perioden 1. januar 2014 – 30. juni 2014 omfattende totalindkomstopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse og pengestrømsopgørelse samt udvalgte forklarende noter, herunder anvendt regnskabspraksis.

Ledelsens ansvar for delårsregnskabet

Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et delårsregnskab i overensstemmelse med IAS 34, Præsentation af delårsregnskaber, som godkendt af EU samt yderligere danske oplysningskrav til delårsregnskaber for børsnoterede selskaber. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen anser nødvendig for at udarbejde et delårsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl.

Revisors ansvar

Vores ansvar er på grundlag af vores review at udtrykke en konklusion om delårsregnskabet. Vi har udført vores review i overensstemmelse med den internationale standard om review af et perioderegnskab udført af selskabets uafhængige revisor og yderligere krav ifølge dansk revisorlovgivning. Dette kræver, at vi skal udtrykke en konklusion om, hvorvidt vi er blevet bekendt med forhold, der giver os grund til at mene, at regnskabet som helhed ikke i alle væsentlige henseender er udarbejdet i overensstemmelse med den relevante regnskabsmæssige begrebsramme. Dette kræver også, at vi overholder etiske krav.

Et review af et perioderegnskab udført efter den internationale standard om review af et perioderegnskab udført af selskabets uafhængige revisor er en erklæringsopgave med begrænset sikkerhed. Revisor udfører handlinger, der primært består af forespørgsler til ledelsen og, hvor det er hensigtsmæssigt, andre i virksomheden samt anvendelse af analytiske handlinger og vurdering af det opnåede bevis.

Omfanget af et de handlinger, der udføres ved et review, er betydeligt mindre end ved en revision udført efter de internationale standarder om revision. Vi udtrykker derfor ingen revisionskonklusion om delårsregnskabet.

Konklusion

Ved det udførte review er vi ikke blevet bekendt med forhold, der giver os grund til at mene, at delårsregnskabet ikke i alle væsentlige henseender er aflagt i overensstemmelse med IAS 34, Præsentation af delårsregnskaber, som godkendt af EU samt yderligere danske oplysningskrav til delårsregnskaber for børsnoterede selskaber.

Hellerup, den 29. august 2014

PricewaterhouseCoopers

Statsautoriseret Revisionspartnerselskab

Mikkel Sthyr                                                          Henrik Mikkelsen

statsautoriseret revisor                                                                                                statsautoriseret revisor

KONCERNRESULTAT- OG TOTALINDKOMSTOPGØRELSE

BALANCE

EGENKAPITALOPGØRELSE

PENGESTRØMSOPGØRELSE

Pengestrømsopgørelsen kan ikke direkte udledes af balance og resultatopgørelse.

Note 1

Regnskabspraksis

Delårsrapporten omfatter et sammendraget koncernregnskab for Andersen & Martini A/S og aflægges i overensstemmelse med IAS 34, Præsentation af delårsregnskaber, som godkendt af EU samt yderligere danske oplysningskrav til delårsregnskaber for børsnoterede selskaber.

Den anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold til årsregnskabet for 2013, der blev aflagt efter International Financial Reporting Standards som godkendt af EU samt de krav, Nasdaq OMX Copenhagen A/S i øvrigt stiller til regnskabsaflæggelse for børsnoterede selskaber.

Det konsoliderede regnskab omfatter moderselskab Andersen & Martini A/S samt dattervirksomheden Andersen & Martini Biler A/S. Dattervirksomheder er enheder, hvorover Andersen & Martini A/S har bestemmende indflydelse på finansielle og driftsmæssige politikker med henblik på at opnå afkast eller andre fordele fra aktiviteterne. Bestemmende indflydelse opnås ved direkte eller indirekte at eje eller råde over mere end 50% af stemmerettighederne, ved aftaler om ledelsesmæssig kontrol eller ved på anden måde at kontrollere den pågældende enhed. Aftaler og andre forhold indgår i vurderingen af indflydelse.

Konsolidering foretages ved sammendrag af moderselskabets og dattervirksomheders regnskaber opgjort efter koncernens regnskabspraksis, efter eliminering af koncerninterne indtægter og omkostninger, aktiebesiddelser, interne mellemværender og udbytter samt avance ved koncerninterne transaktioner.

Der er ikke foretaget nogen segmentopdeling, idet selskabet kun opererer med ét segment, nemlig biler op til 3.500 kg.

Note 2

Pengestrømsopgørelsen

Pengestrømmen fra primær drift før ændring af driftskapital er positiv med 3.678 t.kr, og efter ændring af driftskapital er den positiv med 29.335 t. kr. Disse ændringer er hovedsageligt fald i lagre af biler.

Pengestrømme af investeringsaktivitet er ændret negativt med 13,6 mio. kr. som følge af modernisering af bilforretningerne i hhv. Taastrup, Ballerup og Glostrup samt investering i biler til leasing.

Pengestrømmen af finansieringsaktiviteten er ændret negativt med 12,7 mio. kr. hovedsageligt som følge af fald i gælden til bankerne samt fald i leasinggælden vedrørende demo- og udlejningsbiler.

Selskabets kreditfaciliteter i danske banker er ult. juni 2014 på 92 mio.kr. Heraf er ult. juni 2014 ca. 13,7 mio. kr. uudnyttede. Herudover har selskabet en leasingramme til demo- og udlejningsbiler på 80,5 mio. kr. Sidstnævnte er ult. juni udnyttet godt 50%. Primært som følge af den forventede reduktion i debitormassen er selskabets likviditetsreserve medio august 2014 på ca. 51 mio. kr.

Delårsrapport 1H 2014 Final.pdf