TAKOMAN OSAVUOSIKATSAUS 1.11.2013 – 31.7.2014 (9 kk)

Tampere, 2014-09-03 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Takoma Oyj   Osavuosikatsaus 3.9.2014  klo 10.00

TAKOMAN OSAVUOSIKATSAUS 1.11.2013 – 31.7.2014 (9 kk)

• Takoma Oyj:n ja Takoma Gears Oy:n saneerausohjelmaehdotukset on jätetty Pirkanmaan käräjäoikeuteen 5.6.2014.
  • Tuloslaskelmariveillä on esitetty liikevoittoon asti jatkuvien toimintojen erät ja edellisvuoden erinä vertailukelpoiset luvut
  • Liikevaihto 10,75 (10,13) milj. euroa, kasvua 6,1 %.
  • Jatkuvien toimintojen liikevoitto -0,59 (-4,05) milj. euroa. Liikevoittoa rasittaa vielä saneeraukseen liittyvät kulut yhteensä noin 0,4 milj. euroa. Jatkuvien toimintojen vertailukauden poistoissa on esitetty liikearvosta tehty arvonalennuskirjaus 2,5 milj. euroa. Kolmannen kvartaalin liikevoitto oli 0,02 milj. euroa.
  • Jatkuvien toimintojen tulos / osake -5,4 (-22,5) senttiä
  • Kokonaistulos / osake -14,8 (-37,6) senttiä
  • Katsauskauden kokonaistulosta -2,31 (-5,88) milj. euroa rasittaa lopetettujen liiketoimintojen n. -1,46 (-1,84) milj. euron tappio, josta Akaan kiinteistön osuus on 0,7 milj. euroa
  • Oma pääoma / osake 0,00 euroa (0,40 euroa). Saneerausohjelmaehdotukseen sisältyy pääomistajan sitoutuminen muuttamaan 1,3 milj. euron lainansa pääomalainaksi, kun saneerausohjelmaehdotus vahvistetaan.
  • Vertailukelpoisen tilauskertymä 12,05 (8,93) milj. euroa, jossa on kasvua 3,12 milj. euroa eli 35 %
  • Tilauskanta 5,71 (vertailukelpoinen 5,40) milj. euroa. Kasvua vertailukaudesta 6 %. Tilauskanta on vahvistunut edellisen kvartaalin lopusta 17 %
  • Katsauskauden aikana Takoma Gears Oy:lle myönnettyä factoring-limiittiä on korotettu 2,0 milj. eurosta 3,0 milj. euroon

LIIKEVAIHTO JA TULOKSEN MUODOSTUMINEN

Konsernin jatkuvien toimintojen katsauskauden liikevaihto oli 10,79 (10,13) milj. euroa, jossa on kasvua 6,1 %.

Konsernin jatkuvien liiketoimintojen liikevaihto tuli kokonaisuudessaan voimansiirron valmistuksesta laivanrakennus- ja offshore–teollisuuteen.

Konsernin jatkuvien toimintojen liikevoitto oli -0,59 (-4,05) milj. euroa. Liikevoittoa rasittavat saneeraukseen liittyvät kulut noin 0,4 milj. euroa. Vertailukauden poistoissa on esitetty liikearvosta tehty arvonalennuskirjaus 2,5 milj. euroa. Jatkuvien toimintojen liikevoitto -% oli -5,5 % (-40,0 %) katsauskauden liikevaihdosta. Kolmannen kvartaalin liikevoitto oli 0,02 milj. euroa.

KATSAUSKAUDEN TULOS

Konsernin nettorahoituskulut olivat -0,29(-0,01) milj. euroa. Vertailuvuoden nettorahoituskuluja pienentää tytäryhtiöiltä veloitetut konsernirahoituksen korkotuotot, jotka on kirjattu luottotappioksi tytäryhtiöiden konkurssiin asettamisen jälkeen.  Jatkuvien toimintojen tulos ennen veroja oli -0,88 (-4,06) milj. euroa. Konsernin katsauskauden kokonaistulos oli -2,31 (-5,88) milj. euroa, josta lopetettavien toimintojen osuus -1,46 (-1,83) milj. euroa. Osakekohtainen tulos oli -14,8 (-37,5) senttiä, josta jatkuvien toimintojen osuus oli -5,4 (-22,5) senttiä ja lopetettujen -9,4 (-15,0) senttiä. Sijoitetun pääoman tuotto oli -8,2(-27,8) %.

KONSERNIN RAHOITUSASEMA

Konsernin liiketoiminnan nettorahavirta katsauskaudelta oli -0,97 (-1,41) milj. euroa, josta lopetettujen toimintojen osuus oli -0,59 milj. euroa. Käyttöpääoman muutoksien vaikutus oli -0,52 (0,18) milj. euroa.

Nettokäyttöpääoma oli 3,84 (5,30) milj. euroa katsauskauden lopussa. Nettokäyttöpääoman lasku johtui taseesta poistuneista, kuten lopetettujen liiketoimintojen, eristä.

Investointien nettorahavirta oli positiivinen 1,99 (-0,39) milj. euroa, mikä johtui realisointien päätökseen viemisestä.

Rahoituksen nettorahavirta oli -1,06 (1,42) milj. euroa, mikä johtui pääosin siitä, että factoring-limiittiä oli vähemmän käytössä kuin katsauskauden alussa.

Likvidejä varoja konsernilla oli katsauskauden lopussa 0,08 (0,32) milj. euroa. Ennen saneerausmenettelyn aloittamista voimassa olleiden rahoitussopimusehtojen mukaan korollisia rahoitusvelkoja on yhtensä 3,84 (9,71) milj. euroa. Panostaja Oyj:n takausvastuun perusteella maksama osuus lainoista (0,67 milj. euroa) on esitetty pitkä-aikaisena rahoitusvelkana.  Rahoitusvelkoihin kuuluva Panostaja Oyj:n antamaa 1,2 milj. euron rahoitus on esitetty muissa veloissa. Lyhytaikaisiin velkoihin sisältyy yhteensä 7,51 milj. euroa velkoja, joiden maksuohjelma vahvistetaan saneerausohjelmaehdotuksen yhteydessä. Yhtiön rahoitusasemaan vaikuttaa myös konkurssiin asetettujen yhtiöiden tase-erien poistuminen yhdistellystä taseesta. Näiden erien vaikutus on 1,6 milj. euroa.

Katsauskauden aikana Takoma Gears Oy:lle myönnettyä uutta factoring-limiittiä on korotettu 2,0 milj. eurosta 3,0 milj. euroon.

Takoma Oyj ja Takoma Gears Oy ovat päässeet yrityssaneerausmenettelyyn 17.1.2014. Taloudellinen selvitys on annettu 11.4.2014 ja ohjelmaehdotus on annettu 5.6.2014. Saneerausohjelmaehdotuksen vaikutus taseeseen ja rahoitusasemaan esitetään vasta, kun saneerausohjelmaehdotus on hyväksytty.

Konsernin oma pääoma oli katsauskauden lopussa -0,04 (6,29) milj. euroa. Saneerausohjelmaehdotukseen sisältyy pääomistajan sitoutuminen muuttamaan 1,3 milj. euron lainansa pääomalainaksi, kun saneerausohjelmaehdotus vahvistetaan.

Katsauskauden lopussa konsernin omavaraisuusaste oli -0,3 (25,4) % ja nettovelan suhde omaan pääomaan (gearing) oli 15.729,5 (168,3) %.

Liitetiedoissa on esitetty 0,67 milj. euroa lopetettuihin liiketoimintoihin liittyviä takausvastuita, joiden määrä täsmentyy saneerausohjelmaa vahvistettaessa.

TILAUSKANTA JA TILAUSKERTYMÄ

Tilauskanta on vertailukautta korkeampi ollen 5,71 (5,40) milj. euroa, jossa on kasvua vertailukauteen 6 %. Vertailuvuoteen nähden tilauskannan kasvu katsauskauden lopussa johtui lähinnä pääasiakkaiden lisääntyneistä ostoista.

Vertailukelpoinen tilauskertymä 12,05 (8,93) milj. euroa, kasvua 35 %. Vuoden 2014 kolmen ensimmäisen kvartaalin tilauskertymät ovat olleet hyvällä tasolla, mikä varmistaa hyvän kuorman lopputilikaudelle.

INVESTOINNIT

Katsauskauden bruttoinvestoinnit olivat 0,02 (0,51) milj. euroa. Suunnitelman mukaiset jatkuvien toimintojen käytössä olevien koneiden poistot olivat 0,76 (1,00) milj. euroa.

KONSERNIRAKENTEEN MUUTOKSET

Katsauskauden aikana yhtiön tytäryhtiöt Tampereen Laatukoneistus Oy ja Hervannan Koneistus Oy on asetettu konkurssiin 17.1.2014 sekä Takoma Systems Oy 2.1.2014. Näiden yhtiöiden omaisuuseriä tai velkoja ei ole enää yhdistetty konsernitaseeseen. Mahdolliset jako-osuudet Takoma Oyj:lle konkurssipesistä tarkentuvat kalenterivuoden loppuun mennessä.

TAKOMAN TAVOITTEET

Saneerausmenettelyn alettua yhtiön ja sen johdon tavoitteena on ollut toiminnan ja rahoitustilanteen vakauttaminen. Yhtiö on keskittynyt löytämään yhdessä selvittäjän ja velkojaintoimikunnan kanssa sellaisen ratkaisun saneerausohjelmaksi, joka turvaisi yhtiön voimansiirtoliiketoiminnan sekä lyhyen että pitkän aikavälin kehityksen sekä investoinnit.

Saneeraustoimien oletetaan näkyvän lopputilikauden aikana kannattavuuden paranemisena. Takoma ei esitä pitkän aikavälin tavoitteita.

YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Takoman varsinainen yhtiökokous 29.1.2014 hyväksyi esitetyn tilinpäätöksen 1.11.2012 - 31.10.2013 ja päätti, että osinkoa ei tilikaudelta 2013 jaeta. Yhtiökokous myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Takoma Oyj:n hallituksen jäsenten lukumäärä alennettiin viiteen. Viisijäseniseen hallitukseen valittiin entiset hallituksen jäsenet Juha Sarsama, Tapio Tommila, Harri Kumpu, Harri Launonen ja Esa Pyöriä. Hallitus piti järjestäytymiskokouksensa heti yhtiökokouksen jälkeen ja valitsi keskuudestaan puheenjohtajaksi Juha Sarsaman ja varapuheenjohtajaksi Tapio Tommilan.

Varsinaisiksi tilintarkastajiksi valittiin KHT Janne Rajalahti ja KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Markku Launis.

HALLITUKSEN VALTUUTUKSET

Takoman hallituksella on varsinaisen yhtiökokouksen 29.1.2013 päätöksen perusteella valtuutus päättää osakeannista ja erityisten oikeuksien antamisesta. Valtuutus ovat voimassa kaksi vuotta päätöksestä lukien.

Valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 20.000.000 uutta 0,06 euron nimellisarvoista osaketta. Hallitus päättää kaikista osakeannin ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista.

Takoman hallituksella on yhtiökokouksen 29.1.2013 päätöksen perusteella lisäksi valtuutus päättää omien osakkeiden hankkimisesta 18 kuukauden kuluessa valtuutuspäätöksestä lukien. Hankittavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 1.500.000 osaketta, mikä ei ylitä kymmentä (10) prosenttia yhtiön kaikista osakkeista.

HENKILÖSTÖ

Takoman jatkuvien toimintojen henkilöstömäärä katsauskauden lopussa oli 101 (97). Henkilöstömäärä katsauskaudella keskimäärin oli 94 (96).

Toimihenkilöitä oli katsauskauden lopussa 23 (26) ja tuotannon työntekijöitä 78 (71).

Takoma on päättänyt yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut eri yksiköissä. Lopetettuihin toimintoihin liittyen konkurssien kautta on päättynyt 39 työsuhdetta ja keskitetyistä toiminnoista on huhtikuun loppuun mennessä päättynyt 9 työsuhdetta ja kaksi henkilöä on siirretty Takoma Gears Oy:n organisaatioon.

Katsauskauden lopussa voimansiirron komponenttivalmistuksessa työskenteli 99 henkilöä. Emoyhtiön palveluksessa oli 2 henkilöä.

MUUTOKSET YLIMMÄSSÄ JOHDOSSA

Toimitusjohtaja Ari Virtanen on vapautettu tehtävästään 14.2.2014 ja uudeksi toimitusjohtajaksi nimitettiin yhtiön talousjohtaja Ilkka Miettinen. Myyntijohtaja Ari Kesti on irtisanoutunut yhtiön palveluksesta 20.1.2014.

OSAKKEEN KURSSIKEHITYS JA OSAKEVAIHTO

Takoman markkina-arvo katsauskauden lopussa oli 3,92 (4,70) milj. euroa. Osakkeen päätöskurssi 31.7.2014 oli 0,25 (0,30) euroa. Katsauskauden aikana Takoman osakevaihto oli 5.101 (3.379) tuhatta osaketta vaihtoarvoltaan 1,24 (1,68) milj. euroa. Osakevaihto vastaa 32,6 (21,6) %:a koko osakekannasta.

Takoman osakkeen markkinatakaus on päättynyt 31.12.2013. Osakkeenomistajien kokonaismäärä oli 1.196 (1.095) katsauskauden lopussa.

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Saneerausmenettelyyn pääsy on vakauttanut yhtiön toimintaympäristöä ja sekä asiakkaiden että toimittajien luottamusta. Ulkomaisten tavarantoimittajien vaatimukset ennakkomaksuista ovat lisänneet käyttöpääomarahoituksen tarvetta. Yhtiö on käynnistänyt neuvottelut tärkeimpien tavarantoimittajien kanssa maksuehtojen normalisoimiseksi.

Euroopan talouden hidas kasvu ja rahoitusmarkkinoiden epävarmuus ovat vaikuttaneet Takoman investointihyödykkeitä valmistavien asiakkaiden kysyntään jo pitkään. Ukrainan kriisi ja sitä seuranneet talouspakotteet eivät ainakaan vielä ole vaikuttaneet yhtiön ja sen asiakkaiden toimintaan, mutta tilanteen pitkittymisen vaikutuksia on vaikea arvioida. Takoma ei anna arviota liikevaihtonsa kehityksestä.

Lähitulevaisuudessa Takoman toiminnalliset ja rahoitusriskit liittyvät meneillään olevaan yrityssaneerausmenettelyyn ja Takoman kykyyn hankkia riittävä käyttöpääomarahoitus jatkaakseen toimintaansa.

MARKKINANÄKYMÄT

Offshore markkinoiden kehitys näyttää edelleen vakaalta. Meriteollisuuden volyymit ovat stabiloituneet vuotta 2008 edeltävälle tasolle, mutta valmistuksen ja kasvun painopiste on siirtynyt Kaukoitään.

SANEERAUSMENTTELY JA TOIMINNAN JATKUVUUS

Osavuosikatsaus on laadittu toiminnan jatkuvuuden oletusta noudattaen. Johto tiedostaa, että yrityksellä on edelleen tietty epävarmuus rahoituksensa varmistamiseksi, mikä liittyy mm. asiakkaiden sekä tavarantoimittajien käyttäytymiseen ja siten toiminnan kannattavuuteen. Toiminnasta tehdyillä oletuksilla, alla esitetyillä kannattavuuden parantamiseksi ja rahoituksen riittävyyden varmistamiseksi tehdyillä toimenpiteillä sekä saneerausohjelmaehdotus hyväksyttäessä, Takomalla on johdon arvion mukaan riittävät edellytykset turvata toiminnan rahoitus seuraavaksi 12 kuukaudeksi.

Yrityssaneerausmenettelystä säädetään yrityssaneerauslaissa. Yrityssaneerausprosessi etenee pääpiirteissään seuraavasti. Yritys voi hakeutua yrityssaneeraukseen joko omasta hakemuksesta tai muun tahon toimesta. Käräjäoikeus vahvistaa saneerausmenettelyn aloittamisen, mikäli yhtiöllä on edellytykset tervehdyttää liiketoimintansa kannattavaksi sekä se kykenee suoriutumaan saneeraushakemuksen jälkeen syntyvistä velvoitteista sekä saneerauskuluista. Saneerausmenettelyn aikana yhtiölle laaditaan saneerausohjelmaehdotus, joka perustuu saneerausmenettelyn alussa tehtävään taloudelliseen selvitykseen. Taloudellisessa selvityksessä määritellään myös nk. saneerausvelat eli ne velat, jotka ovat syntyneet tai syntyperuste on ennen saneeraushakemuksen jättämistä. Saneerausohjelmaehdotus saattaa sisältää myös saneerausvelkojen leikkaamisen, josta tuleva akordituotto parantaa vastaavasti Yhtiön oman pääoman tilannetta. Saneerausveloille laaditaan yleensä usean vuoden maksuohjelma, jonka toteuttaminen on realistista saneerausvelkojen lyhennysten ja tarvittavien investointien jälkeen. Yhtiö ei voi jakaa osinkoa tai antaa pääomanpalautusta, kunnes saneerausohjelma on päättynyt. Yrityssaneerausohjelman hyväksyy lopullisesti tuomioistuin, joka Takoma Oyj:n ja Takoma Gears Oy:n tapauksessa on Pirkanmaan käräjäoikeus. Tietyissä, yrityssaneerauslaissa mainituissa erityisissä tilanteissa yrityssaneerauksessa oleva yhtiö tarvitsee toimiinsa selvittäjän suostumuksen tai selvittäjällä on oikeus tehdä päätöksiä tällaisen yhtiön puolesta. Tällaisia tilanteita ovat mm. lisävelkaantuminen tai pienvelkojen maksaminen.  Saneerausmenettelyn aikana yhtiöllä säilyy kuitenkin määräysvalta yhtiön tavanomaiseen toimintaan.

Takoma Oyj ja sen tytäryhtiö Takoma Gears Oy ovat hakeutuneet yrityssaneeraukseen 9.12.2014 ja yrityssaneerausmenettelyt ovat alkaneet 17.1.2014. Yhtiöt ovat jättäneet saneerausohjelmaehdotuksensa Pirkanmaan käräjäoikeudelle 5.6.2014. Pirkanmaan käräjäoikeus on päättänyt 22.8.2014 saneerausohjelmaehdotuksen äänestyspäiväksi 15.9.2014.

Yrityssaneerausprosessin aloittamisella saattaa olla vaikutuksia sekä asiakkaiden että tavaran- ja palveluntoimittajien käyttäytymiseen ja siten yhtiön kannattavuuteen. Takoman saneerausmenettelyllä ei ole havaittu olevan negatiivista vaikutusta asiakkaiden käyttäytymiseen ja siten yhtiön kannattavuuteen. Tavarantoimittajien vaatimukset ennakkomaksuista vaikuttavat edelleen käyttöpääoman tarpeeseen. Mikäli asiakkaiden tai tavarantoimittajien käyttäytymisessä tapahtuu olennaisia negatiivisia muutoksia, on konkurssiriski edelleen olemassa.

Saneerausohjelamaehdotuksessa on esitetty, että Takomalle tullaan laatimaan maksuohjelma saneerausveloille. Lyhytaikaisina velkoina esitettyjä velkoja, joihin maksuohjelma tulee mahdollisesti kohdistumaan, on konsernin taseessa yhteensä 7,51 milj. euroa.

Yhtiön johto on arvioinut, että rahoitustarve ja kannattavuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet on pyritty varmistamaan saneerausmenettelyn aikana seuraavilla toimenpiteillä:

• Kannattamattomat yksiköt on asetettu konkurssiin
  • Maaliskuussa on myös Nordea Rahoitus Suomi Oy:n kanssa tehty uusi rahoitussopimus Takoma Gears Oy:n kaikkien kotimaisten myyntisaatavien rahoittamisesta.
  • Takoman kustannusrakenne on muutettu vastaamaan toiminnan nykyistä resurssitarvetta.
  • Takoman johto on ollut jatkuvasti yhteydessä sekä asiakkaiden että tavarantoimittajien edustajien kanssa saneerauksen tilanteesta. Saadut tilaukset ovat lisääntyneet merkittävästi ja tuotannontekijöiden saatavuus on pystytty turvaamaan.
  • Takoman näkemys on, että merkittävien velkojien puoltaessa ja ollessa edustettuna velkojain toimikunnassa, konsernilla on hyvät edellytykset saada maksuohjelma, joka turvaa myös konsernin toimintojen kehittämisen.

Hallitukselle raportoidaan kuukausittain Takoman toiminnallinen kehitys ja hallitus tarkastelee kokouksissaan toiminnan kehitystä sekä sen edellyttämää rahoitusta. Saneerausohjelmaehdotuksen perustana ovat olleet tietyt kannattavuuteen ja rahoitukseen liittyvät oletukset, joita päivitetään kuukausittain sekä mikäli olosuhteissa tapahtuu olennaisia muutoksia.

TAKOMAN NÄKYMÄT KATSAUSKAUDELLE 2014

Takoma ei anna liikevaihto- tai tulosohjausta.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Käräjäoikeus on päättänyt 22.8.2014 saneerausohjelmaehdotuksen äänestyspäiväksi 15.9.2014.

TAKOMAN TALOUDELLISEN TIEDOTTAMISEN AIKATAULU VUONNA 2014

Katsauskaudelta 1.11.2013 - 31.10.2014 julkaistava tilinpäätöstiedote annetaan 12.12.2014

LAATIMISPERIAATTEET

Tämä tiedote on laadittu noudattaen kansainvälisten tilinpäätösstandardien (IFRS) kirjaamis- ja arvostamisperiaatteita, mutta sen laadinnassa ei ole noudatettu kaikkia IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin vaatimuksia. Kaikkitilinpäätöslyhennelmän ja liitetietojen luvut ovat pyöristettyjä, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summasta.

Myytävänä olevat pitkäaikaiset omaisuuserät ja lopetetut toiminnot

Lopetettu toiminto on konsernin osa, josta on luovuttu tai joka on luokiteltu myytävänä olevaksi ja joka edustaa erillistä merkittävää liiketoiminta-aluetta tai maantieteellistä toiminta-aluetta, on osa yhtä koordinoitua suunnitelmaa, joka koskee luopumista erillisestä merkittävästä liiketoiminta-alueesta tai maantieteellisestä toiminta-alueesta, tai on tytäryritys, joka on hankittu yksinomaan tarkoituksena myydä se edelleen. Lopetettujen toimintojen tulos esitetään omalla rivillään konsernin tuloslaskelmassa.

Takoma Oyj:n tytäryhtiöt Tampereen Laatukoneistus Oy, Hervannan Koneistus Oy ja Takoma Systems Oy on asetettu konkurssiin katsauskauden aikana. Takoma Oyj katsoo menettäneensä määräysvallan konkurssiin asetettuihin tytäryhtiöihin konkurssiin asettamishetkellä. Tytäryritysten varat ja velat ovat kirjattu pois taseesta määräysvallan menettämispäivän kirjanpitoarvoihin. Näihin yhtiöihin liittyvä tulos on esitetty lopetettuina liiketoimintoina tuloslaskelmassa.

Konsernitilinpäätös on laadittu Euroopan unionissa sovellettaviksi hyväksyttyjen kansainvälisten tilinpäätösstandardien (IFRS) mukaisesti ottamalla huomioon yrityssaneerausmenettely, joka käynnistyi Takoma Oyj:n ja sen tytäryhtiön Takoma Gears Oy:n osalta 17.1.2014. Yrityssaneerausmenettelystä säädetään yrityssaneerauslaissa. Saneerausmenettelyn aikana yhtiöllä säilyy määräysvalta Takoma Gears Oy:n tavanomaiseen toimintaan. Tietyissä, yrityssaneerauslaissa mainituissa erityisissä tilanteissa yrityssaneerauksessa oleva yhtiö kuitenkin tarvitsee toimiinsa selvittäjän suostumuksen tai selvittäjällä on oikeus tehdä päätöksiä tällaisen yhtiön puolesta. Selvittäjällä on myös oikeus saada käyttöönsä kaikki yhtiön toiminnallinen ja taloudellinen informaatio siltä osin kuin hän katsoo sen tarpeelliseksi, ja yrityssaneerausohjelman hyväksyy lopullisesti tuomioistuin, joka yhtiön ja Takoma Gears Oy:n tapauksessa on Pirkanmaan käräjäoikeus. Vaikka tämä rajoittaa yhtiön nykyistä kykyä käyttää Takoma Gears Oy:ssä IFRS 10:ssä määriteltyä määräysvaltaansa, johto katsoo, että laatimalla konsernitilinpäätös tuotetaan edelleenkin parhaiten hyödyllistä tietoa konsernin taloudellisesta asemasta, taloudellisesta tuloksesta ja rahavirroista. Johto pitää konsernitilinpäätöksen laatimista perusteltuna, koska yhtiön ja Takoma Gears Oy:n toiminnot liittyvät läheisesti toisiinsa ja ovat toisistaan riippuvaisia ja koska molemmat yhtiöt jättivät samanaikaisesti yrityssaneerauksen aloittamista koskevan hakemuksen samaan käräjäoikeuteen. Lisäksi molemmille yhtiöille on määrätty sama selvittäjä ja niille on asetettu yhteinen velkojatoimikunta. Näin ollen Takoman taloudellinen informaatio 31.7.2014 päättyneeltä katsauskaudelta esitetään konsernitilinpäätöksenä, joka kattaa yhtiön ja Takoma Gears Oy:n sekä muiden emoyrityksen määräysvallassa olevien yritysten taloudellisen informaation.

Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Emoyhtiön
    omistajille
-167 -3 791 -2 311 -5 879 -9 873

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta / tappiosta laskettu osakekohtainen tulos (euroa), laimennettu ja laimentamaton
Jatkuvat liiketoiminnot -0,011 -0,200 -0,054 -0,258 -0,257

Lyhytaikaiset velat yhteensä 13 296 13 706 -3,0 %
Velat yhteensä 14 040 18 517 -24,2 %

Oma pääoma ja velat yhteensä 14 001 24 808 -43,6 %

Lyhytaikaisiin velkoihin sisältyy 7,51 milj. euroa velkoja, joiden maksuohjelma vahvistuu saneerausohjelmaehdotuksessa.

RAHOITUSASEMA
1000 eur 07/2014 07/2013 muutos%
Korolliset velat 4 515 9 707 -53,5 %
Korolliset saamiset
Rahavarat 81 322 -74,9 %
Korolliset nettovelat 4 435 9 385 -52,7 %
Oma pääoma -39 6 291 -100,6 %
Velkaantumisaste % -15 729,5 168,3 %
Omavaraisuusaste % -0,3 25,4

Rahavirtalaskelmassa on esitetty sekä lopetetut että jatkavat liiketoiminnot

KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
  Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
  Osake- Yli- Sij. Muut Kerty- Oma
  pääoma kurssi- vapaan rahas- neet pääoma
    rahasto oman tot voitto- yhteensä
      pääoman   varat

Osakkeiden vaihto, % 32,6 % 21,6 %

* kaupankäyntimäärillä painotettu keskikurssi

TOIMINTASEGMENTTITIEDOT

Takomalla on yksi liiketoimintasegmentti, joka on Takoma Components. Toimintasegmentin luvut ovat yhtenevät koko konsernin lukujen kanssa.

LIIKEARVON ARVONALENTUMISTESTAUS

Konserni testaa liikearvoaan omaisuuden käyttöarvoon perustuen. Kassavirtaennusteet perustuvat johdon laatimiin ja hallituksen hyväksymään budjettiin tilikaudelle 2014 ja ennusteisiin 2015 - 2016. Konsernirakenteen muutokset eivät johdon arvion mukaan muuta olennaisesti käytettyjä ennusteita. Liikearvo tullaan testaamaan neljännellä kvartaalilla.

KVARTAALITIEDOT
Rahoituskulut -192 -36 -71 -17 -26 -14 7
Voitto ennen veroja -167 -301 -417 -248 -2 960 -295 -287
Tuloverot 0 0 34 -245 7 9 4