Delårsrapport for 3. kvartal 2014

Skive, Danmark, 2014-10-29 14:11 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Dantherm realiserede en omsætning på DKK 80 mio. i 3. kvartal 2014 for de fortsættende aktiviteter, som var på niveau med samme periode af 2013. Driftsresultatet (EBIT) blev et overskud på DKK 3,5 mio., som er en forbedring i forhold til 3. kvartal 2013, hvor driftsresultatet udgjorde DKK 0,7 mio. Samlet for hele året opvejer den bedre udvikling i 2. halvår 2014 ikke fuldt ud det svagere 1. halvår, og forventningen til hele året er derfor en lidt lavere omsætning og driftsresultat (EBIT) end tidligere udmeldt.

Administrerende direktør Torben Duer udtaler:

”Driftsresultatet i 3. kvartal 2014 blev forbedret både i forhold til de første to kvartaler og 3. kvartal 2013, og vi forventer ligeledes en god slutning på året, omend vi ser en lidt lavere aktivitet end tidligere forventet. Efter den snarligt forventede gennemførelse af Telecom frasalget er fokus rettet mod strategisk udvikling af de tilbageværende forretningsområder med henblik på at øge omsætningen og lønsomheden. Vi arbejder på at øge omsætningen såvel gennem organiske tiltag som tilkøb af aktiviteter med henblik på bedre at kunne udnytte det eksisterende produktionsapparat.”

Frasalg af forretningssegmentet Telecom

• Som nævnt i selskabsmeddelelse nr. 11, den 29. august 2014 var det forventningen, at Closing vedrørende frasalg af forretningssegmentet Telecom kunne gennemføres inden for den nærmeste fremtid. Gennemførelse af Closing tager længere tid end parterne havde antaget som følge af sagsbehandlingen i Kina, men forventes fortsat gennemført snarligt.
  • Salgsprisen på gældfri basis forventes i niveauet DKK 138 mio., hvilket ventes at resultere i et regnskabsmæssigt tab i 2014 i niveauet DKK 15 mio. (hvoraf DKK -14,6 mio. er indregnet i 1. – 3. kvartal 2014) inklusiv omkostninger til salgsprocessen og resultateffekt i 2014 af de frasolgte aktiviteter frem til Closing.

Udvikling i 3. kvartal 2014

• Omsætningen for de fortsættende aktiviteter blev DKK 80 mio. i forhold til DKK 81 mio. i 3. kvartal 2013.
  • Driftsresultatet (EBIT) for de fortsættende aktiviteter blev et overskud på DKK 3,5 mio. mod DKK 0,7 mio. i 3. kvartal 2013. Det forbedrede driftsresultat skyldes bedre dækningsgrader og lavere omkostninger.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet blev positive med DKK 7,7 mio. mod DKK 0,7 mio. i 3. kvartal 2013.

Udvikling i 1. – 3. kvartal 2014

• Omsætningen for de fortsættende aktiviteter blev på DKK 217 mio. mod DKK 239 mio. i samme periode af 2013.
  • Driftsresultatet (EBIT) for de fortsættende aktiviteter blev et underskud på DKK 3,9 mio. mod et overskud på DKK 1,8 mio. i 1. – 3. kvartal 2013.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet blev positive med DKK 3,6 mio. mod DKK 1,0 mio. i samme periode af 2013.

Finansieringsforhold

• Dantherm indgik i februar 2014 en aftale om forlængelse af sine garanterede faciliteter med sine primære bankforbindelser frem til 31. marts 2015. Aftalen indeholder sædvanlige Covenants. Covenants ved udgangen af 2. og 3. kvartal 2014 var fastsat med forventning om, at Closing vedrørende frasalget af forretningssegmentet Telecom ville være gennemført på dette tidspunkt, men på grund af processens forsinkelse har Dantherm ikke kunnet overholde disse Covenants, og har modtaget en waiver. Dantherm er i en god dialog med sine bankforbindelser, og Closing forventes at ske snarligt.
  • Efter Closing af frasalget af forretningssegmentet Telecom vil Dantherm indfri driftsfinansieringen under de garanterede faciliteter med kreditinstitutterne og den nettorentebærende gæld forventes reduceret til niveauet DKK 87 mio. (ultimo 2013: DKK 203 mio.), der primært relaterer sig til bygningsfinansiering i Danmark og Norge. Dantherm er i dialog med kreditinstitutterne om etablering af en mindre driftsfacilitet til de fortsættende aktiviteter efter Closing.

Kapitalstruktur og strategisk udvikling

• Med de gennemførte omkostningsbesparelser og de markant lavere finansomkostninger efter frasalg af Telecom forretningen, forventes Dantherm fremadrettet at kunne realisere et positivt resultat før skat ved samme omsætningsniveau som i de senere år.
  • Ledelsen i Dantherm vil i den kommende tid igangsætte tiltag til at øge omsætningen såvel gennem organiske tiltag som tilkøb af aktiviteter med henblik på bedre at kunne udnytte det eksisterende produktionsapparat. Mulighederne for yderligere at styrke Dantherms kapitalgrundlag vil fortsat blive vurderet.

Forventninger til 2014

Dantherm forventer for de fortsættende aktiviteter i 2014 en omsætning i niveauet DKK 300 mio. (tidligere DKK 300 - 325 mio.) og et driftsresultat (EBIT) omkring DKK 0 mio. (tidligere DKK 5 – 10 mio.).

Driftsresultatet (EBIT) i 3. kvartal 2014 var bedre end i samme periode af 2013 og forventes samlet for 2. halvår 2014 bedre end i 2013. Samlet for hele året opvejer den bedre udvikling i 2. halvår 2014 ikke fuldt ud det svagere 1. halvår som følge af lavere salg til specielt Rusland og Tyskland.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne meddelelse kan ske til adm. direktør Torben Duer på telefon 99 14 90 14.

12_Q3_meddelelse_20141029.pdf