Kvartalsorientering 3. kvartal 2014

Omsætning og resultat som forventet i 3. kvartal 2014 og uændrede forventninger til helåret. FK Distribution har fortsat succes med NejTak+.

Den 6. november 2014
Selskabsmeddelelse nr. 08-14

Koncernens omsætning var 248,3 mio. kr. i 3. kvartal 2014 og EBIT blev 7,4 mio. kr. Dette er som forventet.

• Forventningerne til årets samlede EBIT-resultat fastholdes og præciseres til at udgøre mellem 55 og 65 mio. kr.
  • Implementering af NejTak+ og andre strategiske initiativer forløber som planlagt.
  • Koncernens nettorentebærende indestående var 50,4 mio. kr., og det likvide beredskab var 241,3 mio. kr. pr. 30. september 2014.

Koncernens omsætning i 3. kvartal 2014 var 5 % højere end i samme kvartal året før. FK Distributions omsætning faldt som ventet primært på grund af en, efter North Media A/S’ mening, fortsat unfair og ulovlig konkurrenceadfærd fra Post Danmark. Avisaktiviteterne øgede derimod omsætningen i 3. kvartal 2014 sammenlignet med samme kvartal sidste år på grund af tilkøbet af otte lokalaviser i Københavnsområdet pr. 1. november 2013.

EBIT for koncernen i 3. kvartal 2014 blev på 7,4 mio. kr., hvilket er 2,2 mio. kr. højere end i 3. kvartal 2013. Resultatet i 3. kvartal 2014 indeholder 3 mio. kr. i øgede afskrivninger på immaterielle aktiver relateret til opkøbet af de otte københavnske lokalaviser. På trods af et lavere resultat fra FK Distribution øges koncernens resultat grundet en markant forbedring af resultatet i Onlinesegmentet på 7,8 mio. kr. Onlinesegmentets resultat i kvartalet blev positivt med 2,4 mio. kr.

Detailhandlen anerkender værdien af at blive valgt af forbrugerne på NejTak+. Samtidig intensiverer FK Distribution udviklingen af digitale tjenester på IOS og Android
I løbet af første kvartal 2014 blev NejTak+ landsdækkende. Allerede nu i 3. kvartal 2014 anerkender detailhandlen vigtigheden af at være med i NejTak+. For en detailkæde/butik er der stor værdi i, specifikt og aktivt, at blive tilvalgt af en given forbruger.

Aktiviteterne på minetilbud.dk samt app-versionerne udvikles sideløbende med nye og unikke tjenester, der både supplerer og understøtter såvel den traditionelle uadresserede omdeling som den nye segmenterede og adresserede NejTak+ service. På den måde får alle typer og størrelser detailhandel mulighed for at ramme netop deres målgruppe med det ønskede budskab.

NejTak+, minetilbud.dk samt app-versionerne understøttes fortsat af en omfattende markedsføringskampagne.

BEKEY vinder fortsat hovedparten af udbuddene inden for elektronisk adgangskontrol på det kommunale marked
I 3. kvartal 2014 var der som forventet flere kommunale udbud, og BEKEY vinder fortsat hovedparten, selvom konkurrencen er intensiveret. Dog er implementeringshastig­heden i kommunerne lavere end forventet, hvilket forsinker omsætningsvæksten. BEKEYs system bruges nu ikke kun i danske kommuner, men også i Sverige og Norge, mens der er dialog med potentielle distributører i flere andre europæiske lande.

Søndagsavisen og de otte tilkøbte midtugeaviser i Københavnsområdet opnåede ikke den forventede vækst
I lighed med de første to kvartaler af 2014 var markedet også svagere end forventet i 3. kvartal. Dermed blev omsætningsvæksten i avisaktiviteterne lavere end forventet. Omsætningen fra koncernens samlede avisaktiviteter voksede imidlertid markant på grund af købet af otte københavnske aviser. Drifts- og omkostningssynergier relateret til købet samt effektivisering og optimering af salget bidrager fortsat positivt til resultatfremgang.

Ofir forbedrer fortsat resultatet grundet omkostningsreduktioner og øget salg af e-rekrutteringssystemet Emply
Salget i det ene af Ofirs strategiske hovedprodukter, e-re­krutteringssystemet Emply, udviklede sig positivt med det forventede antal nye kontrakter og en meget stabil drift. Derimod er omsætningsudviklingen utilfredsstillende på Ofirs andet hovedprodukt; salg af annoncer til medier i Ofirs jobunivers.

Efter restruktureringen af Byggestart.dk i 2. kvartal 2014, er der i 3. kvartal implementeret nyt forretningskoncept
Efter restruktureringen leverede Byggestart.dk i 3. kvartal et break-even resultat. I løbet af 4. kvartal 2014 og 1. halvår 2015 vil der derfor blive investeret i at øge volumen i forretningen.

Præciserede forventninger til koncernens omsætning og resultat for helåret 2014
Koncernens omsætning forventes at blive mellem 1.060 mio. kr. og 1.080 mio. kr. i 2014. Koncernens EBIT før særlige poster forventes at blive på mellem 55 mio. kr. og 65 mio. kr. i 2014 efter ordinære afskrivninger, som forventes at udgøre cirka 49 mio. kr.

Yderligere oplysninger kan fås hos administrerende direktør Lars Nymann Andersen på telefon 39 57 75 76 og økonomidirektør Kåre Wigh på telefon 39 57 75 25.

North Media Q3-14.pdf