North Chemical Delårsrapport januari - september 2014

"Tillväxt med behållna bruttovinstmarginaler. Bolaget genomför rationaliseringar för att öka vinstmarginalerna."

Tredje kvartalet har utvecklats svagare än förväntat. Bolaget arbetar med ett långsiktigt fokus på tydliga affärsområden och centralisering av produktion för att åstadkomma ökade affärsvolymer. Organisationen har nu tydliga roller och processer med affärsområden som arbetar mer som ett sammansvetsat team - målinriktat, kundorienterat och med ett tydligt affärsfokus inom respektive affärsområde. Vi har under hösten 2014 vidtagit åtgärder som reducerar lednings- och administrationskostnaderna med 2 Mkr/år och som slår igenom 2015.

Försäljningen var under tredje kvartalet + 2,8% högre än föregående år och uppgick till 29 799 (28 993) tkr. Vi ser under augusti och september en förbättring främst inom affärsområdet Fordon & Industri som tappade mycket i juli månad. Affärsområdena Fordon & Industri samt Marine & Export minskade sin omsättning med - 11% och det var då främst den svenska marknaden som tappade i juli månad. Affärsområdet Private Label ökade sin omsättning med + 0,6%. Minskningen på den svenska marknaden är främst relaterat till den lägre detalj- och dagligvaruhandels försäljningen. Bruttovinstmarginalen var något sämre än jämfört med föregående år om 41,9 (43,2)%.

Koncernens kostnader har ökat jämfört med föregående år. Detta är planerade ökningar av våra försäljnings- & marknadsföringsinsatser och kostnader inom dessa områden kommer att bli högre än föregående år även de kommande kvartalen. Detsamma gäller investor relation kostnader relaterade till att koncernen 2014 är ett noterat bolag, dessa kostnader uppgår för perioden januari - september till 855 tkr. Samtliga affärsområden uppvisar lönsamhet efter finansnetto.

Som ett led i att rationalisera produktionen kommer fabriken i Alingsås att stängas och flyttas till Rörvik. Därmed skapas bättre effektivitet och flexibilitet och bolaget räknar med en årlig besparing om 5 mkr från och med 2016. Den beräknade kostnadsminskningen om 5 mkr, innebär att marginalerna förbättras med 3-4%.

I takt med stigande volymer bedömer jag att lönsamheten kommer passera de historiska nivåerna på något års sikt.

I övrig information hänvisas till bifogad delårsrapport i pdf. av den 17 november 2014.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:
Verkställande direktör Stig Norberg
Telefon: 0708-25 14 00
E-post: stig.norberg@nortchemical.se

CFO Carl-Johan Steifeldt
Telefon: 0382-219 83
E-post: steifeldt@northchemical.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
North Chemical Pressrelease 2014-11-17.doc
North Chemical Delårsrapport Q3 2014.doc

Om North Chemical
North Chemical är en nordiskt verksam kemteknisk koncern med egen produktion i Rörvik och Alingsås. North Chemicals affärområde Fordon & Industri utvecklar, producerar och marknadsför rengörings- och underhållsprodukter för bl.a. fordons- & industrier, klotter, livsmedel, hygien etc. under 8 egna varumärken som Snowclean, Strovels, Marisol, Tellus, Rena m.fl. Affärsområdet Marine & Export producerar och marknadsför rengörings- och underhållsprodukter till den marina fartygs- marknaden i världen under varumärket Marisol. Affärsområdet Private Label tillverkar tvätt- och rengöringsprodukter i både flytande-, pulver- och tablettform för fordon, industri och hem under kundernas egna varumärken. North Chemical har cirka 60 anställda och bolagets produkter säljs på cirka 15 marknader. Huvudkontoret ligger i Rörvik och ytterligare kontor finns i Alingsås, Kristianstad och Polen. North Chemical-aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, First North, och handlas under kortnamnet NOCH. Bolagets certified adviser är Redeye AB. För ytterligare info se www.northchemical.se