Solvang : Rapport 3. kvartal 2014

Shippingvirksomheten gav et positivt resultat på NOK 25 mill i 3.kv 2014, hvor NOK 22,6 mill kom fra skipseiende selskaper (egenkapitalmetoden), sammenlignet med NOK 11,3 mill i samme periode i 2013, hvor skipseiende selskaper bidro med NOK 12,3 mill. Resultatet før skatt for 3.kv 2014 var NOK 26,2 mill mot NOK 11,7 mill i samme periode i 2013. Økning i resultat fra shippingvirksomheten kommer hovedsakelig fra markant bedre inntjening i LPG segmentet, da hovedsakelig for VLGC skipene, men også LGC skipene drar nytte av det sterke VLGC markedet med videre forbedring i resultat.

Innledning
Det sterke LPG markedet fra andre kvartal fortsatte inn i tredje kvartal og VLGC segmentet satt nok en ny raterekord i midten av juli på USD 143 / tonn, som tilsvarer ca USD 4 mill på tidscertepartibasis pr måned. Hovedgrunner til det høye nivået var fortsatt sterk eksportaktivitet fra Midtøsten og USA, sammen med arbitrasjemuligheter fra vest til øst som binder opp flere skip på lange reiser. Markedet falt fra toppen i juli og utover i august på lavere spotaktivitet, og beveget seg horisontalt i september til å ende kvartalet rundt USD 100 / tonn, et nivå som tilsvarer ca USD 2,55 mill på tidscertepartibasis.

For etylensegmentet tok tredje kvartal seg opp med høyere eksportaktivitet fra Midtøsten, hvor Solvangflåten fortsatte å dra nytte av både arbitrasjemuligheter mellom vest og øst, samt det økte eksportvolum fra Midtøsten.

Solvangs andel av fraktinntekter på tidscertepartibasis var for tredje kvartal 2014 NOK 60,9 mill, opp NOK 11 mill fra samme periode i 2013, hovedsakelig grunnet bedre ratenivå for VLGC og LGC segmentet. The Baltic Index for VLGC har ligget høyt gjennom hele kvartalet. Snittnivået var på USD 115 / tonn, opp fra et gjennomsnitt i tredje kvartal 2013 på USD 75 / tonn.

Kontraktsdekningen for de fullkjølte skipene, VLGC og LGC, er for 2014 på 100%, og for 2015 på 94%, med ett skip som blir ledig i juni 2015 og ett av LGC nybyggene som står uten fast kontrakt pr i dag. Etylen-tonnasjen opererer hovedsakelig i spotmarkedet og på flerreisekontrakter.

VLGC 82k-84k cbm
Konsernet har ett 82k cbm VLGC skip på tidscerteparti til august 2016 til indeksbasert leie, og tok levering av to 84k cbm VLGC skip i 2013. Begge skip er på tidscerteparti, det første til ut desember 2016 på indeksbasert leie fra oktober 2014, mens skipet som ble levert i desember 2013 er på tidscerteparti ut desember 2018 til fast rate.

Eksportvolumet av LPG ut av den Arabiske Gulf er en sentral driver for dette markedet, sammen med den økende eksporten ut av USA. Som nevnt steg ratene til et historisk høyt nivå grunnet et aktivt sommermarked fra Midtøsten sammen med fortsatt stigende eksport fra USA. Vi fikk dermed en ny Baltic Index raterekord på USD 143 / tonn (USD 4 mill). Gjennomsnittet for The Baltic Index for tredje kvartal ble USD 115 / tonn (USD 3 mill), og var opp fra USD 75 / tonn i samme periode i 2013 (USD 1,6 mill).

Panamax VLGC 75k cbm
Konsernet har to Panamax VLGC, begge på tidscerteparti til henholdsvis september og desember 2016. Begge skip opererer i vesten, som har vært gjennomgående sterkere enn østen i hele 2013 og videre ut i 2014. Hovedårsaken til dette er generelt færre tilgjengelige skip og høye posisjoneringskostnader som begrenser inntog av skip fra øst til vest. Panamax VLGC har en fordelaktig posisjon i markedet, det finnes bare fire slike skip i verden, og Panamax VLGC'ene har således fått utnyttet denne unike posisjonen og differensiert seg positivt med markant høyere timecharterrater i forhold til VLGC markedet og vesten forøvrig.

LGC 60k cbm
LGC markedet har stabilisert seg på et bra nivå, og ser ut til å gjøre nok et positivt løft i rater som følge av det sterke VLGC markedet og eksport ut av USA som skal til Asia gjennom Panamakanalen. Utsiktene fremover er således positive. Solvang har tre 60k cbm LGC skip kontrahert med levering i første, andre og tredje kvartal 2015. Det er stor interesse for disse skipene, og kun det tredje er foreløpig uten kontrakt.

Etylen 12k-17k cbm
Etylensegmentet har bedret seg i tredje kvartal med en økning av eksport fra Midtøsten. Spesielt i forbindelse med oppstarten av etyleneksport fra Ruwais i Abu Dhabi etter lengre tids vedlikehold. Segmentet har således bedret seg betydelig fra første del av 2014. Utsiktene innen dette segmentet er usikre med høy og voksende ordrebok sett isolert for etylen, men den økende trenden for mulig etaneksport fra USA er med på å dempe usikkerhetene og skape en viss optimisme innen segmentet.

Finansiell Risiko
Konsernets investeringer i skip, som er eid gjennom deltakelse i partrederi med delt ansvar, er USD basert, og konsernets inntekt er i all hovedsak USD basert. Videre er skipsverdier og finansiering av skipene USD basert. Konsernets finansielle valutarisiko er dermed begrenset.

Generelt
Utover den ordinære drift har det ikke vært hendelser i perioden som påvirker regnskapet vesentlig. Etter balansedato har Solvang med partnere solgte skipet Clipper Skagen, et 25 år gammelt semi-ref skip, i oktober, men uten signifikant regnskapsmessig effekt for fjerde kvartal. Selskapet har i tillegg solgt seg ned i Clipper Mars, et 2008 bygd LGC skip, hvor ny andel er 15% og salget vil gi en regnskapsmessig positiv effekt på NOK 7,5 mill i fjerde kvartal. Grunnen til nedsalget er en utøving av en avtalt kjøpsopsjon til en medeier i skipet.

Transaksjoner med nærstående foregår etter gjeldende retningslinjer. Konsernets hovedmeglerforbindelse for kjøp og salg er Inge Steensland AS. Det gjøres også parallelle investeringer med selskaper kontrollert av Steensland familien. Alle transaksjoner skjer på markedsmessige vilkår.

Konsernet hadde en planlagt klassedokking i tredje kvartal 2014. Konsernet har totalt to planlagte klassedokkinger i 2014.

Stavanger 24.november 2014
Styret i Solvang ASA