Gassfunn i Ivorybrønnen 6707/10-3S i PL528 B

Tórshavn, Færøyene, 2014-12-02 07:57 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Atlantic Petroleum (NASDAQ OMX København: ATLA DKK & Oslo Børs: ATLA NOK) annonserer herved at Ivorybrønnen som bores i lisens PL528 B i Norskehavet har påtruffet gass. Letebrønn 6707/10-3S testet det vestligste segmentet i Ivorystrukturen, et av flere prospekter i lisensen. Primærmål for brønnen var å påvise hydrokarboner i sandsteiner fra Kvitnosformasjonen. En tykk og velutviklet dypmarin vifte ble påtruffet 61 m grunnere enn prognosert. Brønnen som var boret nedflanks fra toppen av strukturen påtraff en 12 m gasskolonne. I Lysingformasjonen boret brønnen gjennom en vannfyllt sandstein. Omfattende datainnsamling har blitt utført og inkluderer kjernedata, fluidprøver, trykkdata, wirelinelogger og VSP. Disse dataene vil nå bli analysert.

Videre arbeid er nødvendig for å evaluere ressurspotensialet i funnet. Hvis funnet er kommersielt så vil det sannsynligvis bli knyttet til det Statoilopererte Aasta Hansteenfeltet som er lokalisert 20 km lengre sørøst og som er planlagt å starte produksjon i 2017. Letebrønnen ble boret til en totaldybde på 4 264 m under havnivå av boreskipet West Navigator. Brønnen vil nå bli permanent plugget og forlatt.

Atlantic Petroleum Norge AS har 9% eierinteresse PL528 B. Centrica er operatør med 40% eierskap. Andre partnere er Statoil 25%*, Wintershall 10%*, Rocksource Exploration Norway 10% og Repsol 6%.

*Wintershall sin eierinteresse forutsetter myndighetsgodkjennelse

CEO Ben Arabo uttaler:
’’Vi er glade for å kunne annonsere et gassfunn i Ivorybrønnen. Denne brønnen testet et av segmentene i Ivoryprospektet og resultatene fra denne første brønnen vil bidra til evaluering av potensialet i lisensen som er lokalisert like nordøst for det pågående Aasta Hansteen feltutviklingsprosjektet. Vi er også meget godt fornøyde med de sikre operasjonene ledet av Centrica og det gode samarbeidet i lisensen.’’

Atlantic Petroleum i korte trekk:

Atlantic Petroleum-gruppen fokuserer på nordvest Europa og er aktiv innen produksjon, utbygging og leting etter olje og gass. Atlantic Petroleum har per i dag 41 olje- og gasslisenser i Storbritannia, Norge, Færøyene, Irland og Nederland. Selskapet er partner i tre produserende felt på britisk sokkel, samt et utbyggingsprosjekt som forventes å komme i produksjon i 2016, samt ytterligere to potensielle utbygginger. I tillegg deltar selskapet i et betydelig antall letelisenser. Atlantic Petroleum er parner i lisenser med 30 ulike, internasjonale samarbeidspartnere. Hovedkontoret ligger i Tórshavn på Færøyene, og selskapet har i tillegg kontorer i London (UK) og Bergen (Norge). Aksjene i Atlantic Petroleum er notert på NASDAQ OMX i København og på Oslo Børs.

Videre informasjon:

For ytterligere detaljer henvises det til CEO Ben Arabo, tlf: +298 350100 (ben.arabo@petroleum.fo). Denne meldingen vil bli gjort tilgjengelig, sammen med annen selskapsinformasjon på vår hjemmeside: www.petroleum.fo.

På hjemmesiden er det også mulig å registrere seg for selskapets nyhetsbrev.

Melding no.49/2014

Utstedt 02-12-2014