Petrogrand och Shelton Petroleum har ingått avtal om aktiebyte

Stockholm, 2014-12-19 08:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Petrogrand och Shelton Petroleum har den 18 december 2014 ingått ett avtal om byte av aktieinnehav för att lösa upp korsägandet mellan bolagen, vilket ger bolagen möjlighet att mer självständigt utveckla sina respektive verksamheter.

Avtalet är villkorat av att det godkänns på extra bolagsstämmor i både Petrogrand och Shelton Petroleum, vilka kommer att hållas i slutet av januari 2015. Petrogrands styrelse kommer i enlighet med reglerna för närståendetransaktioner att kalla till extra bolagsstämma och i god tid före stämman tillhandahålla ytterligare information på bolagets webbplats, såsom styrelsens uttalande och en fairness opinion.

Petrogrand innehar före bytet 4 900 563 aktier av serie B i Shelton Petroleum, motsvarande cirka 26 procent av aktierna och cirka 19 procent av rösterna. Shelton Petroleum innehar före bytet 11 585 308 aktier i Petrogrand, motsvarande cirka 29 procent av aktierna och rösterna. Det förslag som nu presenteras för aktieägarna innebär i korthet en transaktion där Petrogrand och Shelton Petroleum byter aktieinnehav med varandra baserat på en utbytesrelation om 0,40 aktier i Shelton Petroleum för varje aktie i Petrogrand.

Efter aktiebytet kommer Petrogrand att äga 266 440 aktier av serie B i Shelton Petroleum, motsvarande 2 procent av kapitalet och 1 procent av rösterna. Shelton Petroleum kommer efter aktiebytet inte äga några aktier i Petrogrand.

Aktiemarknadsnämnden och Nasdaq Stockholm har informerats om avtalets innehåll i förväg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maks Grinfeld, VD, tel. +46-8-5000 78 10
Certified Adviser First North: Mangold Fondkommission AB

Aktsamhetsuppmaning:
Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Petrogrand ABs ("Petrogrand") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s.k. "forward looking statements" om Petrogrands framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för Petrogrand förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information.

Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till I) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari Petrogrand har verksamhet, II) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, III) Petrogrands förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", IV) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, V) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUB/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje oljeprospekterings- och oljeproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för Petrogrand komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade.

141219 - PM sv.pdf