Ejendomsselskabet Berlin IV A/S godkendes af Finanstilsynet og udpeger DELACOUR som depositar

Pressemeddelelse - Januar 2015

Som det første danske børsnoterede ejendomsselskab er Berlin IV A/S blevet godkendt af Finanstilsynet og har fået tilladelse til at virke som selvforvaltende alternativ investeringsfond med mulighed for at markedsføre sig over for private investorer.

Godkendelsen og de vilkår og kontrolelementer, som er forbundet hermed, vil bl.a. betyde en styrkelse af selskabets i forvejen effektive og aktive risikostyring og er en direkte fortsættelse af selskabets hidtidige praksis omkring god corporate governance og gennemsigtighed.

Som et led i den styrkede investorbeskyttelse får selskabet tilknyttet en depositar, der med direkte ansvar overfor selskabets aktionærer bl.a. dagligt skal overvåge løbende likviditetsbevægelser i selskabet samt løbende sikre ejerskab af ejendomme og selskabsandele og løse andre generelle tilsynsopgaver.

En stor del af depositarens opgaver er nært beslægtet med områder, som traditionelt varetages af advokater, og vi har derfor valgt at indgå en aftale med DELACOUR, der via sin position blandt landets største advokatvirksomheder, har de fornødne kompetencer til at varetage vore aktionærers interesser i denne henseende.

”Med FAIF som baggrund, har vi gennemgået selskabets forretningsgange med henblik på at eliminere risici, og som en konsekvens gennemført en række interne tiltag, som øger investorbeskyttelsen,” siger selskabets administrerende direktør Søren Krarup

” I forbindelse med valg af depositar, har vi afsøgt markedet og valget af DELACOUR som samarbejdspartner, skyldes deres ekspertise indenfor fast ejendom og forståelsen for vores forretningsmodel. Vi har herudover lagt vægt på at finde en samarbejdspartner, som har forståelse for behovet for omstillingsparathed idet FAIF-regelsættet er relativt nyt og uprøvet”.

Yderligere oplysninger:

Adm. direktør Søren Krarup, tlf. + 45 60 19 64 33

Bestyrelsesformand Erik Stannow, tlf. + 44 77 17 89 81 04

Berlin IV A/S ejer og driver en portefølje bestående af 135 udlejningsejendomme med i alt 2.741 bolig og erhvervslejemål beliggende i Berlin. Strategien er langsigtet og fokus er på at optimere driften og udnytte potentialet i ejendommene med henblik på at forbedre porteføljens værdi og selskabets resultat. Selskabets B-aktier har siden 2007 været noteret på NASDAQ OMX København. Flere oplysninger kan findes på www.berlin4.dk

Berlin_IV_FAIF_pressemeddelelse.pdf