Finanstilsynet
NASDAQ OMX Copenhagen A/S

21. januar 2015

I bankens kvartalsrapport for 3. kvartal 2014 meldte banken ud, at det forventede niveau for resultatet efter skat for hele året ville være omkring nul under uændrede konjunkturforhold.

Udsigterne for landbrugserhvervet i 2015 er aktuelt meget bekymrende som følge af store prisfald på mælk og svinekød. Forventningerne til omfang og varighed af meget lave afregningspriser er stærkt påvirket af handelskrisen mellem EU og Rusland og er meget usikre. Banken har taget disse forhold samt Finanstilsynets udmelding omkring ”tidlige hændelser” i betragtning ved vurdering af nedskrivningsbehovet inden for landbrugssektoren.

Som en konsekvens af dette fremkommer øgede nedskrivninger på landbrugssektoren, og banken forventer et resultat for hele året i niveau -150 til -200 mio. kr. Bankens basisresultat forventes at udgøre næsten 500 mio. kr.

Banken forventer i alt at nedskrive i niveau 650 til 700 mio. kr. i 2014 mod 1.073 mio. kr. i 2013. Heraf tegner landbrugssektoren sig for ca. 60 procent, svarende til nedskrivninger på landbruget i niveau 400 til 450 mio. kr., svarende til ca. 8 procent af de samlede udlån og garantier til landbrugseksponeringer pr. 31. december 2014, der udgør i niveauet 4,9 mia. kr. Akkumuleret har banken herefter nedskrevet godt 1,3 mia. kr. på landbrugseksponeringer.

Med baggrund i de likviditetsmæssige udfordringer, som det nuværende lave prisniveau vil skabe for bankens landbrugskunder, forventes der også i 2015 at være betydelige nedskrivninger på landbrugseksponeringer. Til gengæld forventes nedskrivningsbehovet på øvrige erhvervskunder og privatkunder fortsat at være faldende.

Banken offentliggør efter planen årsrapport for 2014 den 26. februar 2015.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til Michael N. Petersen på tlf. 96 63 21 52.

Vestjysk Bank A/S

Vagn Thorsager                               Michael N. Petersen
bestyrelsesformand                          kst. adm. bankdirektør

Vestjysk Bank A/S