Doxa satsar på expansion utanför Nordamerika

Styrelsen i Doxa antog vid styrelsemötet den 22 januari en plan för expansion utanför Nordamerika. Implementationen påbörjas omgående.

Vi bedömer att vi ska kunna ha slutit avtal med distributörer av Ceramir Crown & Bridge för huvudmarknaderna Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien vid halvårsskiftet. Flera andra marknader i Europa ingår också i planen. I Asien förutsätts oftast ny produkt-registrering vilket tar viss tid. Satsningen följer den strategi som tidigare kommunicerats.

Den samlade potentialen för de definierade marknaderna är stor med över 200 000 tand-läkare som tillsammans cementerar mer än 50 miljoner kronor och broar per år.

Doxa har från USA-lanseringen av Ceramir Crown & Bridge 2011 fram till halvårsskiftet 2014 varit bundet av ett exklusivt distributionsavtal för hela världen. I första skedet har upp-hörandet av exklusiviteten lett till att nya distributörer kontrakterats i USA, vilket varit positivt för försäljningen. Nu möjliggörs motsvarande distributionsstrategi för alla andra marknader.

Styrelsen bedömer att det nu är rätt tid för detta beslut. Försäljningsutvecklingen i USA, de olika utmärkelser Crown & Bridge erhållit för dess unika egenskaper och det stöd Doxa får från många ledande Key Opinion Leaders i USA ger en stark bas för att etablera Doxa på nya marknader.

Expansionen kommer att ske kostnadseffektivt. Inga dotterbolag etableras. Satsningen bedöms vara kassapositiv det första året.

2015-01-22

/ Styrelsen

Läs mer på webben: www.doxa.se
Produkten Ceramir: www.ceramir.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Doxa Pressrelease 2015-01-23.pdf

Kort om Doxa
Doxa är ett uppsalabaserat dentalföretag som utvecklar, tillverkar och kommersialiserar dentala biokeramiska produkter. Ceramir® Crown & Bridge, den första i en rad av planerade dentala biokeramiska produkter från Doxa, är ett avancerat dentalcement som används för permanent cementering av kronor och broar. Doxa är listat på Nasdaq OMX First North med G&W Fondkommisson som Certified Adviser.

doxa_press_150123.pdf