Herantis Pharman silmätippojen vaiheen 1 potilastutkimuksen tulokset julkaistu

Herantis Pharma Oyj
Yhtiötiedote 26.1.2015 kello 10:00

Herantis Pharma Oyj:n vaiheen 1 kliinisen silmätippatutkimuksen tulokset on julkaistu tieteellisessä Acta Ophthalmologica -lehdessä. Vertaisarvioidun artikkelin johtopäätös on, että cis-UCA-silmätippa on turvallinen ja hyvin siedetty terveille aikuisille, annosteluna silmään kolmesti vuorokaudessa kahden viikon ajan.

"Lääkeaihion turvallisuus on yksi sen tärkeimmistä ominaisuuksista, ja on aina palkitsevaa nähdä että se vahvistetaan kansainvälisessä vertaisarvioidussa julkaisussa", toteaa Burkhard Blank, Herantiksen lääketieteellinen johtaja. "Erityisen hienoa on, kun se tapahtuu käynnistettyämme juuri saman lääkeaihion vaiheen 2 kliinisen tutkimuksen."

"Arvostamme Itä-Suomen yliopiston silmäsairauksiin liittyvää asiantuntemusta ja tutkimuksen korkeaa tasoa", lisää Henri Huttunen, Herantiksen tieteellinen johtaja. "Koko cis-UCA:n kehitysohjelma on hyvä esimerkki siitä mitä voidaan saavuttaa yliopiston ja teollisuuden hyvällä yhteistyöllä, mikä on yksi Herantiksen strategian kulmakivistä."

Julkaistun artikkelin otsikko on "A randomized phase I clinical study of cis-urocanic acid eye drops in healthy adult subjects." Artikkeli on luettavissa sähköisenä ennakkojulkaisuna lehden verkkosivustolla, tunnisteella doi: 10.1111/aos.12651.

Lisätietoja:

Herantis Pharma Oyj, Pekka Simula, toimitusjohtaja, puh. +358 40 7300 445
Yhtiön verkkosivusto: www.herantis.com
Hyväksytty neuvonantaja: UB Capital Oy, puh. +358 9 2538 0225

Kuivasilmäisyys

Kuivasilmäisyys (Keratoconjunctivitis sicca) on yleisin ärsytyksen aiheuttaja silmissä. Sen tyypillisiä oireita ovat esimerkiksi silmän kuivuus, polttava tunne, kipu, punoitus ja tunne roskasta silmässä. Vakava tai pitkittynyt kuivasilmäisyys saattaa vaurioittaa silmän pintaa ja heikentää näkökykyä. Kuivasilmäisyyden arvellaan yleistyvän väestön ikääntyessä, ja tietokoneiden ja mobiililaitteiden käytön lisääntyessä.

Cis-UCA-silmätipat

Cis-UCA-silmätippavalmiste on tuoteaihio, jota kehitetään kuivasilmäisyyden hoitoon. Valmisteen vaikuttava aine, cis-urokaanihappo, on iholla luontaisesti esiintyvä, tulehdusta hillitsevä yhdiste.

Cis-UCA-silmätippojen tehoa on aiemmin tutkittu kuivasilmäisyyden eläinmallissa. Tämä tutkimus osoitti, että 1-prosenttinen cis-UCA-silmätippavalmiste vähensi sarveiskalvon vauriota verrattuna lumevalmisteeseen, ja vaikutus oli tehokkaampi kuin Restasis-valmisteella, joka on ainoa Yhdysvalloissa hyväksytty reseptilääke kuivasilmäisyyden hoitoon.

Lääkekehitys

Lääkekehitys on pitkäjänteistä toimintaa, joka jakautuu prekliiniseen vaiheeseen ja ihmisissä tehtäviin kliinisiin tutkimuksiin. Kliiniset tutkimukset tehdään normaalisti kolmessa vaiheessa. Lääkeaihion turvallisuutta selvitetään vaiheen 1 tutkimuksissa. Vaiheen 2 tutkimuksissa selvitetään lääkeaihion optimaalista annostelua ja tehoa tietyn sairauden hoidossa. Lopulta vaiheen 3 tutkimuksissa pyritään osoittamaan lääkeaihion toimivuus tyypillisesti sadoissa tai tuhansissa potilaissa, jotta lääkkeelle voidaan hakea myyntilupaa. Lääkekehityshanke kaikkine vaiheineen kestää tyypillisesti 10-15 vuotta tutkimusten aloittamisesta myyntiluvan myöntämiseen.

Herantis Pharma Oyj

Herantis Pharma Oyj on lääkekehitysyhtiö, joka on erikoistunut tuomaan varhaisen kehitysvaiheen tutkimustuloksia kliinisiin lääketutkimuksiin pyrkien kehittämään niistä uusia lääkkeitä. Yhtiö keskittyy erityisesti sairauksiin, joihin ei tunneta hoitoja tai tunnetut hoidot eivät ole riittävän hyviä. Tällaisia sairauksia ovat esimerkiksi kuivasilmäisyys, Parkinsonin tauti sekä sekundäärinen lymfaturvotus. Herantiksen osakkeet ovat listattuna NASDAQ OMX Helsinki Oy:n First North -listalla.