Kommuniké från extra bolagsstämma i Petrogrand AB (publ) den 26 januari 2015

Stockholm, 2015-01-26 16:06 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Tidigare idag hölls en extra bolagsstämma i Petrogrand. Den extra bolagsstämman hade sammankallats av styrelsen i Petrogrand för att aktieägarna skulle ta ställning till ett förslag om en överenskommelse med Shelton Petroleum AB (publ) ("Shelton Petroleum") för upplösande av korsägandet mellan bolagen.

Trots beskedet om att aktieägarna i Shelton Petroleum på extra bolagsstämma tidigare samma morgon hade röstat ned motsvarande förslag om överenskommelse för upplösande av korsägandet beslutade styrelsen i Petrogrand att genomföra den extra bolagsstämman, dock med nödvändiga justeringar av styrelsens förslag:

Stämman i Petrogrand beslutade att bifalla styrelsens förslag om överenskommelse med Shelton Petroleum för upplösande av korsägandet mellan bolagen. Det antecknades att beslutet var villkorat av att extra bolagsstämma i Shelton Petroleum samma dag också godkände överenskommelsen. Det konstaterades att det villkoret inte var uppfyllt.

Mikael Wallgren, styrelseordförande i Petrogrand, kommenterar de extra bolagsstämmornas beslut:

"Styrelsen i Petrogrand beklagar att förslaget på upplösande av korsägandet med Shelton Petroleum inte har kunnat genomföras på det sätt som Petrogrand har hoppats på och arbetat hårt för. Det är angeläget för Petrogrand och dess aktieägare att bolaget kan fortsätta att utveckla och fokusera på verksamheten utan distraktion av de stridigheter som korsägandet med Shelton Petroleum har inneburit under det gångna året. Styrelsen hoppas att bolagen, trots den stora besvikelse som dagens stämmobeslut i Shelton Petroleum innebär, nu kan fortsätta men sina verksamheter på varsitt håll utan för aktieägarna värdeskadliga åtgärder."

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maks Grinfeld, VD, tel. +46-8-5000 78 10
Mikael Wallgren, styrelseordförande, tel. +46-8-5000 78 10
Certified Adviser First North: Mangold Fondkommission AB, tel. +46 8-503 01 550

Aktsamhetsuppmaning:
Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Petrogrand ABs ("Petrogrand") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s.k. "forward looking statements" om Petrogrands framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för Petrogrand förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information.

Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till I) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari Petrogrand har verksamhet, II) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, III) Petrogrands förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", IV) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, V) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUB/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje oljeprospekterings- och oljeproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för Petrogrand komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade.

150126 Kommunike från extra bolagsstämma -.pdf