Oplysninger forud for offentliggørelse af årsrapport for 2014

I forbindelse med bankens periodemeddelelse pr. 30. september 2014 opjusterede ledelsen forventningerne til bankens primære indtjening for 2014 til 250-265 mio. kr., og ledelsen forventede en lavere nedskrivningsprocent end de seneste par år.

Ledelsen forventer nu, at den primære indtjening for 2014 bliver 277 mio. kr., mens banken for 2014 alene forventer en marginalt lavere nedskrivningsprocent end de seneste par år.

Udsigterne for landbrugserhvervet i 2015 er bekymrende, som følge af store prisfald på svinekød og mælk, og der hersker endvidere usikkerhed om varigheden af den igangværende krise i landbrugserhvervet, der er kraftig påvirket af handelskrisen mellem EU og Rusland, samt Kinas importstop vedrørende mælkeprodukter.

I forlængelse af Finanstilsynets brev til pengeinstitutterne i december 2014, hvor Finanstilsynet blandt andet giver eksempler på såkaldte ”tidlige hændelser”, har banken revurderet bankens landbrugsengagementer.

Der var inden årets udgang foretaget individuelle nedskrivninger på de af bankens kunder, der efter reglerne er i OIV. Men banken har nu foretaget en skærpet stresstest af bankens øvrige landbrugskunder under hensyntagen til ”tidlige hændelser”. Dette betyder, at banken forøger de gruppevise nedskrivninger for landbrugsengagementerne med 37 mio. kr. ultimo 2014.

Bankens samlede tab og nedskrivninger for 2014 forventes at udgøre 260 mio. kr., og banken forventer et overskud før skat på 75 mio. kr. for 2014.

Jutlander Bank offentliggør efter planen årsrapporten for 2014 den 16. februar 2015, hvor ledelsen vil redegøre nærmere for årets resultat samt forventninger til fremtiden.

Henvendelser vedrørende denne meddelelse kan ske til undertegnede på tlf. +45 96 57 58 00.

Jutlander Bank A/S

Per Sønderup