Effnetplattformen AB (publ): Effnetplattformen laddar för nya strukturaffärer genom nyemission

Stockholm, 5 februari 2015 -- Styrelsen för Effnetplattformen AB (publ) ("Effnetplattformen") har, med stöd av bemyndigande från extra bolagsstämma den 13 oktober 2014 beslutat om en nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare om högst 22,9 Mkr.
  • Nyemissionen genomförs i syfte att realisera styrelsens fortsatta ambition att bygga aktieägarvärde genom förvärv av verksamheter eller tillgångar. Något kapitalbehov i den existerande rörelsen föreligger inte.

• Förvärv kan avse såväl helt ny verksamhet där styrelsen och nuvarande bolagsplattform kan tillföra mervärde som komplettering av nuvarande verksamhet i syfte att vidareutveckla och stärka denna.

• Fem (5) befintliga aktier i Effnetplattformen ger rätt att teckna två (2) nya aktier till kursen 11,10 kronor.

• Teckningsperioden löper 16 februari - 2 mars 2015.
Bakgrund och motiv

Effnetplattformen skapades som ett fristående bolag i samband att extra bolagsstämma i Header Compression Sweden Holding AB (publ) ("HCS Holding") beslutade om en affär där HCS Holding förvärvade samtliga aktier i Stendörren Fastigheter AB samtidigt som teknikrörelsen i Effnet AB ("Effnet") delades ut till aktieägarna i HCS Holding. Affären var ett första steg i den tidigare kommunicerade strategin att jämte teknikrörelsen skapa ökat aktieägarvärde baserat på bolagets noteringsplattform, investeringskapacitet och kompetens att notera bolag och att driva noterade bolag. Efter transaktionernas genomförande blev HCS Holdings aktieägare ägare till 100 procent av det nya moderbolaget Effnetplattformen som i sin tur äger Effnet till 100 procent. Därutöver blev HCS Holdings aktieägare ägare till 7 procent av kapitalet i det nya noterade fastighetsbolaget Stendörren Fastigheter AB (publ), som etablerats efter namnbyte på HCS Holding.

Värdeskapandet från denna typ av affärer är betydande för aktieägarna, exempelvis har den som förvärvade en aktie i HCS Holdings emission 2014 på mindre än ett års tid erhållit en värdetillväxt på över 100%, till stor del drivet av den ovan beskrivna strukturaffären men också av en positiv utveckling inom teknikrörelsen.

Effnetplattformen består, precis som HCS Holding gjorde för ett år sedan, av två verksamheter. Kärnverksamheten bedrivs i det helägda dotterbolaget Effnet. Teknikrörelsen har idag starka finanser och genererar ökande försäljning, vinster och kassaflöden. Den operativa risken i verksamheten är mycket låg och det föreligger inte heller något kapitalbehov inom överskådlig framtid. Effnet ska fortsätta på den inslagna vägen med fokus på lönsamhet, organisk tillväxt och produktutveckling inom befintliga eller närliggande produktområden även om dörren hålls öppen för eventuella komplementförvärv för att stärka och vidareutveckla kärnverksamheten.

Utöver kärnverksamheten bedriver Effnetplattformen en verksamhet som erbjuder en attraktiv samarbetspartner för onoterade bolag som söker kapital, notering och kompetens inom områdena att notera bolag och/eller att driva noterade bolag. Bolagets styrelse har ett omvittnat "track record" inom detta område där några exempel är Sagax, Cassandra Oil, Vigmed samt Nexam och nu senast Stendörren Fastigheter. I samtliga dessa bolag har en från början onoterad verksamhet med ett begränsat antal ägare dragit fördel av en kraftigt breddad ägarbas och notering vilket starkt bidragit till värdeökningar både för dem och för våra aktieägare.

Med främsta syfte att stärka denna del av verksamheten och därigenom bli en attraktivare samarbetspartner samt uppnå en bättre förhandlingsposition med större handlingsfrihet har styrelsen i Effnetplattformen, med stöd av extra bolagsstämmans bemyndigande, beslutat om föreliggande offensiva nyemission som kommer att öka möjligheterna att även fortsättningsvis bygga aktieägarvärde genom förvärv av verksamheter eller tillgångar.

Emissionsvillkor

Styrelsen för Effnetplattformen har, med stöd av bemyndigande från extra bolagsstämma den 13 oktober 2014 beslutat om en nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare om högst 22,9 Mkr. Innehavare av befintliga aktier har företrädesrätt att teckna nya aktier i förhållande till det antal aktier de äger på avstämningsdagen den 12 februari 2015. För varje befintlig aktie i Effnetplattformen erhålls två (2) teckningsrätter. Fem (5) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie för 11,10 kronor.

För det fall inte samtliga aktier tecknas med stöd av teckningsrätter kommer tilldelning av aktier att ske inom ramen för emissionens högsta belopp. I första hand ska tilldelning av aktier ske till dem som också tecknat aktier med stöd av teckningsrätter, oavsett om de var aktieägare på avstämningsdagen eller inte. Om tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut ska tilldelning ske pro rata i förhållande till det antal teckningsrätter som utnyttjats för teckning av aktier. I andra hand ska tilldelning av aktier ske till övriga som anmält sig för teckning utan stöd av teckningsrätter. Om tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut ska tilldelning ske pro rata i förhållande till det antal aktier som var och en anmält för teckning.

Efter genomförd nyemission kommer antalet aktier i Effnetplattformen att öka med högst 2 065 838 aktier till högst 7 230 434 aktier.

Teckningsförbindelser

Effnetplattformens huvudägare Hans Runesten, genom sitt helägda bolag Ironbridge AB, och Göran E Larsson, genom sitt helägda bolag Eddainvest Holding AB, har åtagit sig att teckna hela sina andelar i emissionen om sammanlagt 5,2 Mkr, motsvarande cirka 23 procent av det totala emissionsbeloppet.

Tidplan för nyemissionen

Sista handelsdag i aktien med rätt till
deltagande i nyemissionen
10 februari 2015
Första handelsdag i aktien utan rätt till
deltagande i nyemissionen
11 februari 2015
Informationsbroschyr offentliggörs omkring den 12 februari 2015
Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen 12 februari 2015
Handel i teckningsrätter 16 februari - 26  februari 2015
Handel i betalda tecknade aktier (BTA) 16 februari 2015 till dess att emissionen registreras vid Bolagsverket
Teckningstid i nyemissionen 16 februari - 2 mars 2015

Eftersom det totala emissionsbeloppet understiger 2,5 MEUR kommer inte något prospekt att upprättas eller registreras hos Finansinspektionen. Istället kommer en informationsbroschyr att upprättas och tillhandahållas på www.effnetplattformen.se samt på begäran skickas per post till bolagets aktieägare.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Hans Runesten, Styrelseordförande, Effnetplattformen AB (publ), Tel: 070 280 26 26,  hans.runesten@effnet.com, eller besök: www.effnetplattformen.se.

Viktig information

Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Effnetplattformen. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Effnetplattformen kommer endast att ske genom den informationsbroschyr som Bolaget avser att offentliggöra omkring den 12 februari 2015.

Varken teckningsrätterna, de betalade tecknade aktierna eller de nya aktierna kommer att registreras enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.

Om Effnetplattformen AB (publ)

Effnetplattformen AB (publ) handlas på First North, Nasdaq Stockholm (symbol EFFN). Certified Adviser är Remium Nordic AB (www.remium.com). Effnetplattformen AB (publ) är moderbolag i en koncern med verksamhet inom avancerad digital kommunikation. Koncernen har för närvarande dotterbolaget Effnet AB.  För mer information om Effnetplattformen AB, besök www.effnetplattformen.se.

Effnet AB

Effnet AB utvecklar och säljer programvarufamiljen Effnet Header Compression som ökar effektiviteten, hastigheten och tillförlitligheten i IP-trafik i mobila, fasta och satellitbaserade nätverk. För mer information om Effnet AB och om dess produkter för IP Header Compression (IPHC) och Robust Header Compression (ROHC), besök www.effnet.com.