Årsregnskabsmeddelelse og årsrapport 2014

Meddelelse i relation til Nordjyske Banks købstilbud på alle aktier i A/S Nørresundby Bank

Denne regnskabsmeddelelse vedrørende Nordjyske Banks årsrapport for 2014 indeholder en række opdaterede informationer om Nordjyske Bank og udgør meddelelse i medfør af § 11 i bekendtgørelse nr. 562 af 2. juni 2014 om overtagelsestilbud. Aktionærer i A/S Nørresundby Bank opfordres til at læse indholdet af denne meddelelse og det vedlagte årsrapport for 2014 for Nordjyske Bank i sammenhæng med tilbudsdokumentet offentliggjort den 14. januar 2015 (selskabsmeddelelse nr. 04.2015).

Rekordhøj basisindtjening

Nordjyske Bank har i 2014 opnået en rekordhøj basisindtjening på 225 millioner kroner, hvilket bankens ledelse anser som tilfredsstillende. Resultatet er skabt gennem høj aktivitet i banken og på trods af et historisk lavt renteniveau samt skærpet konkurrence.

Basisindtægterne udgør 499 millioner kroner og er på det højeste niveau nogensinde. Driftsudgifter og driftsafskrivninger falder med 4 millioner kroner. Banken har således en positiv udvikling med stigende basisindtægter og faldende driftsudgifter.

Resultat før skat på 109 millioner kroner

Banken har med et resultat før skat på 109 millioner kroner haft en egenkapitalforrentning på 7,9 procent.

Resultatet er påvirket af:

• Stigning i basisindtjening med 10 procent, svarende til 20 mio. kroner.
  • Stigning i aktivitetsniveau og indtægter herved med 23 procent, svarende til 30 mio. kroner.
  • Fald i nettorenteindtægter med 4 procent som følge af lavt renteniveau og stigende konkurrence
  • Fald i omkostninger på 1 procent, svarende til 4 mio. kroner.
  • Kursgevinster på 39 mio. kroner.
  • Nedskrivninger på 139 mio. kroner, som afspejler krisen i dansk erhvervslandbrug med animalsk produktion.
  • Udlån på 5,5 mia. kroner – på niveau med ultimo 2014.
  • Indlån på 7,2 mia. kroner – et mindre fald i forhold til ultimo 2014.
  • Tilfredsstillende kundetilgang i banken, der har tilført over 450 mio. kroner i nye udlån.

Landbrugssektoren

Nordjyske Bank har udlån og garantier til dansk erhvervslandbrug på 17 procent. I dansk erhvervslandbrug er det den animalske produktion, der p.t. er udfordret. Den animalske produktion fordeler sig med 3,6 procent til mælkeproduktion og 6,9 procent til svineavl set i forhold til de samlede udlån og garantier. Banken har reserveret nedskrivninger til disse produktionsgrene på henholdsvis 38 procent og 20 procent.

Finanstilsynet har i slutningen af januar 2015 sendt en redegørelse til banken efter undersøgelse af bankens største udlån til landbrug. Banken vurderer det tilfreds­stillende, at Finanstilsynet ikke finder behov for yderligere nedskrivninger udover bankens nedskrivning pr. 30. september 2014. Endvidere er det positivt, at Finanstilsynet ikke har konstateret yderligere engagementer med nedskrivningsbehov.

Kapitalmæssigt og likviditetsmæssigt solidt grundlag

Nordjyske Bank har en robust solvens, der er baseret på egenkapital, men en solvensprocent og kernekapitalprocent på 19,6 pr. 31. december 2014. Set i forhold til et individuelt solvensbehov, der er opgjort til 12,1 procent, har banken en solvensgrad på 162 procent pr. 31. december 2014.

Likviditetssituation er komfortabel med en stabil egenlikviditet bestående af egenkapital og indlån, der overstiger udlån med 3 milliarder kroner. Dette svarer en funding-ratio på 0,64.

Forventninger til 2015

Uden hensyntagen til eventuel sammenlægning med Nørresundby Bank forventer Nordjyske Bank en basisindtjening før betaling til Indskydergarantifonden, nedskrivninger på udlån og kursregulering af værdipapirer i intervallet 175 - 200 mio. kroner.

Det samlede resultat påvirkes naturligvis af nedskrivninger på udlån og af kurs­udviklingen på bankens beholdning af værdipapirer. Nedskrivningsposten udgør den største usikkerhedsfaktor og afhænger primært af udviklingen i landbrugserhvervet. Nedskrivningerne forventes i 2015 at ligge på et relativt højt niveau.

Nordjyske Bank har siden oktober 2014 informeret om arbejdet med og ønsket om sammenlægning med Nørresundby Bank. Nordjyske Bank har afgivet et købstilbud til alle aktionærer i Nørresundby Bank, der udløber ordinært den 26. februar 2015. Ønsket om sammenlægningen er beskrevet yderligere i årsrapporten for 2014 samt i selskabsmeddelelser herom.

For yderligere kommentarer henvises til bankdirektør Claus Andersen på telefon nr. 9633 5121.

07.2015 Årsrapport 2014.pdf 07.2015 Årsregnskabsmeddelelse pr. 31.12.2014.pdf