Finnlines Oyj Tilinpäätöstiedote tammi-joulukuu 2014 (tilintarkastamaton)

Helsinki, Suomi, 2015-02-24 14:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- FINNLINES OYJ
TILINPÄÄTÖSTIEDOTE TAMMI-JOULUKUU 2014 (tilintarkastamaton) Pörssitiedote 24.2.2015 klo 15.30

TAMMI-JOULUKUU 2014: Tulos ennen veroja (EBT) parani yli 43 miljoonaa euroa

- Liikevaihto oli 532,9 (563,6 ed. vuonna) miljoonaa euroa, vähennystä 5,4 prosenttia

- Liiketulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 115,4 (83,7) miljoonaa euroa, lisäystä 37,9 prosenttia

- Raportointikauden tulos oli 41,7 (6,0) miljoonaa euroa

- Tulos per osake (EPS) oli 0,81 (0,12) euroa

- Korolliset velat alenivat 118,9 miljoonaa euroa ja olivat raportointikauden lopussa 552,5 (671,3) miljoonaa euroa

- Polttoaineen kulutus väheni 7 prosenttia

LOKA-JOULUKUU 2014: Vahva tuloskehitys jatkui viimeisellä neljänneksellä

- Liikevaihto oli 119,1 (130,3 ed. vuonna) miljoonaa euroa, vähennystä 8,6 prosenttia

- Liiketulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 23,9 (20,2) miljoonaa euroa, lisäystä 18,2 prosenttia

- Raportointikauden tulos oli 8,5 (9,9) miljoonaa euroa

- Tulos per osake (EPS) oli 0,17 (0,19) euroa

AVAINLUVUT

MEUR 1-12 2014 1-12 2013 10-12 2014 10-12 2013
Liikevaihto 532,9 563,6 119,1 130,3
Tulos ennen korkoja,
veroja, poistoja ja
arvonalentumisia (EBITDA)
83,7
23,9 20,2
Liiketulos (EBIT) 58,6 18,1 10,5 5,3
% liikevaihdosta 11,0 3,2 8,8 4,1
Raportointikauden tulos 41,7 6,0 8,5 9,9

Tulos per osake (EPS), EUR 0,81 0,12 0,17 0,19
Oma pääoma/osake, EUR 9,78 8,98 9,78 8,98
Omavaraisuusaste, % 41,7 35,7 41,7 35,7
Korolliset velat, MEUR 552,5 671,3 552,5 671,3
Velkaantumisaste (gearing), % 113,0 149,1 113,0 149,1

TOIMITUSJOHTAJA EMANUELE GRIMALDI OSAVUOSIKATSAUKSEN YHTEYDESSÄ:

Finnlines-konsernin raportointikauden tulos 41,7 miljoonaa euroa on tuonut lisäarvoa osakkeenomistajillemme 113,3 prosentin osakkeen hinnan korotuksena

”Finnlines-konserni teki merkittävän tuloskäänteen, joka on luonut vahvaa omistaja-arvoa tilikauden 2014 aikana. Tulos ennen veroja (EBT) parani yli 43 miljoonaa euroa edellisvuodesta. Vuonna 2014 yhtiö keskittyi kehittämään toimintaa ja kannattavuutta. Jatkamme edelleen jokaisen aluksen, linjan ja toiminnon analysointia selvittääksemme mahdollisuudet edelleen parantaa toimintaa ja reagoimme nopeasti mahdollisessa ylikapasiteettitilanteessa tai mikäli muita toimenpiteitä tarvitaan. Olemme myös tähdänneet pääomarakenteen vahvistamiseen. Kustannustehokkuuden aikaansaamiseen tähtäävä muutosohjelma on toteutettu hyvin ja Finnlines-konsernin neljännesvuositulokset ovat mahdollistaneet korollisen velan vähentämisen edelleen. Korollinen velka väheni 119 miljoonaa euroa, vaikka me samanaikaisesti olemme toteuttamassa 65 miljoonan euron investointiohjelmaa. Konsernin omavaraisuusaste nousi 41,7 prosenttiin ja meidän maksuvalmius on vahva; rahavarat yhdessä myönnettyjen, käyttämättömien luottolimiittien kanssa olivat yhteensä 123 miljoonaa euroa tilikauden lopussa. Vuoden 2015 alussa olemme asentamassa pakokaasupesureita sekä uusia potkuri- ja peräsinjärjestelmiä useisiin aluksiin, mikä toisaalta saattaa aiheuttaa satunnaisia häiriöitä palveluihimme. Olemme edelleen vahvistaneet laivastoamme kolmella roro-aluksella jotka pitkällä aikavälillä tarjoavat asiakkaillemme korkealaatuista palvelua ympäristöystävällisillä laivoilla ja mahdollistavat kilpailukykyiset merikuljetuspalvelut asiakkaillemme myöskin tulevaisuudessa.”

FINNLINES OYJ, TILINPÄÄTÖSTIEDOTE TAMMI-JOULUKUU 2014 (tilintarkastamaton)

FINNLINESIN LIIKETOIMINTA

Finnlines on Itämeren suurin varustamo roro- ja ropax-volyymit yhteenlaskettuna (lähde: Baltic Transportation Journal). Yhtiön matkustaja-rahtilaivat tarjoavat palveluja Suomesta Saksaan ja Ahvenanmaan kautta Ruotsiin, Ruotsista Saksaan ja Saksasta Venäjälle. Finnlinesin roro-laivat liikennöivät Itämerellä ja Pohjanmerellä. Yhtiöllä on tytäryhtiöt Saksassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa, jotka toimivat myös myyntikonttoreina. Merikuljetusten lisäksi yhtiö tarjoaa satamapalveluja Helsingin ja Turun satamissa.

KONSERNIRAKENNE

Finnlines Oyj on Suomessa listattu pörssiyhtiö. Raportointikauden lopussa konserniin kuului emoyhtiö ja 24 tytäryhtiötä.

Finnlines on osa italialaista Grimaldi-konsernia, joka on maailmanlaajuinen logistiikkakonserni ja se on erikoistunut autojen, roro-lastin, konttien ja matkustajien merikuljetuksiin. Grimaldi-konserniin kuuluu seitsemän varustamoa, mm. Finnlines, Atlantic Container Line (ACL), Malta Motorways of the Sea (MMS) ja Minoan Lines. Noin 100 alusta käsittävällä laivastollaan konserni tarjoaa merikuljetuspalveluita roro-lastille ja konteille Pohjois-Euroopan, Välimeren, Itämeren, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä. Se tarjoaa myös matkustajaliikenteen palveluita Välimerellä ja Itämerellä. Grimaldi-konserni on 79,96 prosentin (31.12.2014) osuudellaan Finnlines Oyj:n suurin omistaja.

YLEINEN MARKKINAKEHITYS

Liikenneviraston tilastojen mukaan tammi-joulukuussa Suomeen meritse kontti-, rekka- ja perävaunuyksiköissä kuljetetut lastimäärät (tonneissa mitattuna) pysyivät edellisvuoden tasolla, mutta Suomesta ulkomaille meritse em. yksiköissä kuljetetut lastimäärät kasvoivat 3 prosenttia vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Saman jakson aikana yksityinen ja rahtiin liittyvä matkustajaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä supistui 3 prosenttia vuodesta 2013. Suomen ja Saksan välillä vastaava liikenne supistui 10 prosenttia (Liikennevirasto).

FINNLINESIN LIIKENNE

Neljännen vuosineljänneksen aikana Finnlinesilla oli keskimäärin 23 (24 vuonna 2013) alusta omassa liikenteessään.

Lokakuussa Finnlines laajensi Pohjanmeren liikenteen palvelemaa aluetta lisäämällä käyntisatamiin Viron Paldiskin, johon liikennöidään kerran viikossa. Paldiskin satamasta on erittäin hyvät rautatieyhteydet Keski-Aasiaan ja Siperiaan.

Tammi-joulukuun aikana kuljetettiin yhteensä noin 638 (632 vuonna 2013) tuhatta lastiyksikköä, 99 (66) tuhatta henkilöautoa (ei sisällä matkustajien autoja) sekä lisäksi 2 388 (2 248) tuhatta tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä. Lisäksi kuljetettiin noin 561 (556) tuhatta yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.

TALOUDELLINEN TULOS

Tammi-joulukuu 2014

Finnlines-konsernin liikevaihto oli 532,9 (563,6) miljoonaa euroa vuonna 2014, jossa on vähennystä 5,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 517,4 (538,6) miljoonaa euroa ja Satamatoimintojen liikevaihto oli 36,9 (50,1) miljoonaa euroa. Varustamotoiminta ja merikuljetukset -segmentin liikevaihto pieneni alemman polttoainelisän ja laivojen myynnistä johtuvien alentuneiden vuokratuottojen johdosta. Satamatoimintojen liikevaihto pieneni uudelleenjärjestelyjen seurauksena. Segmenttien välinen sisäinen liikevaihto oli 21,3 (25,1) miljoonaa euroa.

Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 115,4 (83,7) miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 37,9 prosenttia.

Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 58,6 (18,1) miljoonaa euroa. Operatiivisen toiminnan tehostaminen polttoaineen kulutuksen pienentymisen ja alusten kapasiteetin käyttöasteen parantumisen sekä kulujen alentaminen useilla eri osa-alueilla vaikutti edelleen positiivisesti konsernin kannattavuuteen.

Nettorahoituskulut alenivat ja olivat -21,9 (-24,8) miljoonaa euroa. Rahoitustuotot olivat 0,5 (0,5) miljoonaa euroa ja rahoituskulut -22,4
(-25,3) miljoonaa euroa. Tulos ennen veroja (EBT) parani 43,4 miljoonaa euroa ja oli 36,6 (-6,7) miljoonaa euroa. Edellä mainittu operatiivisen toiminnan lisääntynyt tehokkuus sekä nettorahoituskulujen aleneminen ja ennen kaikkea ylikapasiteetin purkaminen kolmen aluksen myynnillä vuoden 2013 lopussa sekä kahden aluksen myynnillä vuoden 2014 viimeisen neljänneksen aikana, mikä mahdollisti tonniston paremman optimoinnin johtaen konsernin raportointikauden tuloksen 37,1 miljoonan euron paranemiseen.  Raportointikauden tulos oli 41,7 (6,0) miljoonaa euroa ja tulos osakkeelta (EPS) oli 0,81 (0,12) euroa.

Loka-joulukuu 2014

Finnlines-konsernin liikevaihto oli 119,1 (130,3) miljoonaa euroa vuoden 2014 neljännellä vuosineljänneksellä, jossa on vähennystä 8,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 115,4 (124,8) miljoonaa euroa ja satamatoimintojen liikevaihto oli 8,2 (11,6) miljoonaa euroa. Segmenttien välinen sisäinen liikevaihto oli 4,6 (6,1) miljoonaa euroa. Tulokseen vaikuttaa lastimäärien kausiluontoinen vaihtelu, mistä johtuen määrät ovat tyypillisesti matalammalla tasolla vuoden ensimmäisellä ja viimeisellä neljänneksellä. Myös matkustajamäärät ovat syksy- ja talviaikaan vähäisiä kesäkauteen verrattuna. Neljännellä vuosineljänneksellä yhtiö myi kaksi ropax-alusta, jonka seurauksena liiketoiminnan muut tuotot sisältävät 3,2 (1,8) miljoonan euron myyntivoiton.

Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 23,9 (20,2) miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 18,2 prosenttia.

Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 10,5 (5,3) miljoonaa euroa.

Nettorahoituskulut olivat -5,1 (-5,9) miljoonaa euroa. Rahoitustuotot olivat 0,1 (0,2) miljoonaa euroa ja rahoituskulut -5,2 (-6,1) miljoonaa euroa. Raportointikauden tulos oli 8,5 (9,9) miljoonaa euroa. Tulos per osake (EPS) laski 0,17 (0,19) euroon.

TASE, RAHOITUS JA RAHAVIRTA

Korollinen velka, ilman rahoitusleasingvelkoja 19,6 (21,1) miljoonaa euroa, aleni merkittävästi 118,9 miljoonalla eurolla ja oli 552,5 (671,3) miljoonaa euroa. Taseesta laskettu omavaraisuusaste parani 41,7 (35,7) prosenttiin ja velkaantumisaste (gearing) aleni 113,0 (149,1) prosenttiin. Alusvuokravastuut laskivat 13,2 miljoonaa euroa 11,4 miljoonaan euroon vuoden 2013 joulukuun loppuun verrattuna.

Konsernin maksuvalmius vahvistui ja kauden lopussa rahavarat yhdessä myönnettyjen, käyttämättömien luottolimiittien kanssa paranivat 57,2 miljoonaa euroa ja olivat yhteensä 123,1 (65,9) miljoonaa euroa.

Liiketoiminnan nettorahavirta parani merkittävästi ja oli 82,1 (48,2) miljoonaa euroa ennen investointeja.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä Finnlines myi kaksi alusta, MS Finnhansan Grimaldi-konsernille ja MS Finnarrowin konsernin ulkopuolelle, yhteishintaan 62,5 miljoonaa euroa.

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat raportointikauden aikana 36,6 (10,1) miljoonaa euroa sisältäen aineettomat ja aineelliset hyödykkeet. Poistot alenivat ja olivat yhteensä 56,8 (65,6) miljoonaa euroa. Investoinnit sisältävät normaaleja käyttöomaisuuden korvausinvestointeja, pakokaasupesuri- ja propulsiojärjestelmien ennakkomaksuja sekä alusten telakointikuluja.

Uudet, entistä tiukemmat ympäristövaatimukset rikkipitoisuusrajojen suhteen astuivat voimaan 1.1.2015 ja tämän johdosta Finnlines tilasi pakokaasupesurijärjestelmät ("pesurit") kuuteen viimeisimpään 2011-2012 rakennettuun roro-alukseensa, neljään 2006-2007 rakennettuun Star-luokan ropax-alukseensa ja neljään 2000-2002 rakennettuun roro-alukseensa. Nämä investoinnit ovat osa vuoden 2014 65 miljoonan euron investointiohjelmaa. Pesureiden asennukset aloitettiin vuoden 2014 lopussa ja niiden on suunniteltu valmistuvan keväällä 2015. Näiden asennuksien ansiosta alukset täyttävät kaikki uudet ympäristövaatimukset. Finnlines tilasi myös propulsiojärjestelmän uudistuksen neljään Star-luokan ropax-alukseensa ja kahteen roro-alukseensa. Nämä muutosprojektit aloitettiin myös vuodenvaihteessa. Uusi järjestelmä parantaa tuntuvasti aluksen suhteellista propulsiohyötysuhdetta ja siten vähentää alusten polttoaineen kulutusta.

HENKILÖSTÖ

Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 701 (1 861) henkilöä, joista maahenkilöstöön kuului 759 (918) henkilöä ja merihenkilöstöön 942 (943) työntekijää. Henkilöstömäärä raportointikauden lopussa oli yhteensä 1 635 (1 806), josta maahenkilöstöä 716 (898) ja merihenkilöstöä 919 (908).

Maahenkilöstön keskimääräisen henkilömäärän lasku johtuu pääsääntöisesti satamatoiminnoissa tapahtuneista irtisanomisista. Finnsteve-yhtiöissä Containersteve Oy Ab:ssa tammikuussa 2014 aloitetut Kotkan satamatoimintoja koskevat yhteistoimintaneuvottelut päättyivät kaikkien Containersteve Oy Ab:n Kotkan toimipisteen 36 työntekijän irtisanomiseen.

Konsernin henkilöstökulut olivat raportointikauden aikana 88,4 (102,6) miljoonaa euroa mukaan lukien sosiaalikulut.

FINNLINESIN OSAKE

Yhtiön rekisteröity osakepääoma 31.12.2014 oli 103 006 282 euroa, joka jakaantui 51 503 141 osakkeeseen. Raportointikauden aikana yhtiön osakkeita vaihdettiin NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä yhteensä 5,1 (2,2) miljoonaa kappaletta. Yhtiön koko osakekannan markkina-arvo 31.12.2014 yli kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna, ja oli 824,1 (386,3) miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos (EPS) oli 0,81 (0,12) euroa. Oma pääoma per osake oli 9,78 (8,98) euroa. Grimaldi-konsernin omistus Finnlinesin osakkeista ja äänivallasta oli raportointikauden lopussa 79,96 prosenttia.

RISKIT JA RISKIEN HALLINTA

Konsernin liiketoiminnan riskit liittyvät markkinoilla olevan tonniston kapasiteettiin, vastapuoliin, tavaroiden vienti- ja tuontinäkymiin ja liiketoimintaympäristön muutoksiin. Ylikapasiteetin riski pienenee toisaalta ikääntyvän tonniston romutusten myötä, ja toisaalta kiristyneiden rikkidirektiivivaatimusten johdosta. Finnlines liikennöi pääasiassa erityisvalvonta-alueilla, jossa päästörajat ovat tiukemmat kuin maailmanlaajuisesti. Raskaan polttoöljyn rikkipitoisuusraja laski 0,10 prosenttiin 1.1.2015 MARPOL-yleissopimuksen mukaisesti. Tämä kasvattaa kustannuksia merikuljetusmarkkinoilla. Mutta ottaen huomioon, että Finnlinesilla on yksi Pohjois-Euroopan nuorimmista ja suurimmista laivastoista ja että yhtiö investoi polttoainejärjestelmän ja energiatehokkuuden kehittämiseen, sillä on erittäin hyvät mahdollisuudet pienentää riskiä merkittävästi. Ulkomaankaupan vaihteluiden vaikutusta pienentää yhtiön toiminnan ulottuminen usealle eri maantieteelliselle alueelle, jolloin jonkun maan hidasta kasvua kompensoi toisen maan talouden nopeampi elpyminen. Finnlines seuraa jatkuvasti asiakkaittensa ja toimittajiensa vakavaraisuutta ja maksukäyttäytymistä. Tällä hetkellä vastapuoliin liittyviä välittömiä riskejä ei ole havaittavissa, mutta yhtiö seuraa vastapuoliensa taloudellista asemaa. Finnlines ylläpitää riittäviä luottolimiittejä maksuvalmiuden varmistamiseksi nykyisessä liiketoimintaympäristössä.

RIITA-ASIAT

24.2.2015 julkaistussa vuoden 2014 tilinpäätöksessä on selostus Finnlinesin vireillä olevista riita-asioista.

HALLINTO- JA OHJAUSJÄRJESTELMÄ

Finnlines soveltaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia. Hallinto- ja ohjausjärjestelmä on luettavissa yhtiön internet-sivuilla: www.finnlines.com.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Finnlines Oyj allekirjoitti ostosopimuksen kahdesta roro-aluksesta tammikuussa 2015. Alukset tulevat Finnlinesin linjaliikenteeseen vuoden 2015 lopulla. Lisäksi tammikuussa 2015 Finnlines osti MS Finnmerchantin (ex MS Dorset, ex MS Longstone), joka 19.1.2015 alkaen toimii Finnlinesin Rostockin ja Hangon välisessä liikenteessä. Hankitut roro-alukset täydentävät Finnlinesin asiakkaille tarjoamaa linjaliikennepalvelua ja vahvistavat Finnlinesin laivaston kilpailukykyä.

Lokakuussa Finnlines Oyj tiedotti, että se on osallistunut puolalaisen Polferries-varustamon yksityistämisneuvottelumenettelyyn. Tammikuussa 2015 Puolan valtiovarainministeriö ilmoitti, että Finnlines Oyj on yksi kolmesta hyväksytystä tarjouksen tekijästä yksityistämishankkeen viimeisessä vaiheessa.

NÄKYMÄT JA LIIKETOIMINTAYMPÄRISTÖ

Meneillään oleva investointiohjelma vaikuttaa toiminnan sujuvuuteen tilikauden 2015 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana, koska asennamme neljätoista pakokaasupesuria ja kuusi propulsiojärjestelmää. Finnlines-konsernin tuloksen ennen veroja odotetaan kuitenkin olevan parempi vuonna 2015 viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna useiden toimenpiteiden seurauksena: yhtiö on kyennyt vähentämään ylikapasiteettia, uusi Rostock-Hanko-linja on täydessä toiminnassa äskettäin hankitun MS Finnmerchantin liikennöimänä, polttoaineenkulutusta on edelleen vähennetty alusten energiansäästötoimenpiteiden ja teknologisten parannusten johdosta ja tehokas laivastosuunnittelu sekä jokaisen toiminnon virtaviivaistaminen tuovat kustannussäästöjä.

OSINGONJAKOEHDOTUS

Emoyhtiö Finnlines Oyj:n tulos oli 4,2 miljoonaa euroa tilikaudelta 2014. Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että 31.12.2014 päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa Finnlinesin aluksille vuoden 2015 aikana toteutettavan laajan pakokaasupesuri-investointiohjelman johdosta.

YHTIÖKOKOUS 2015

Finnlines Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään tiistaina 14.4.2015 klo 13.00 Havis Business Centerissä, Unioninkatu 22, 00130 Helsinki.

Vuoden 2015 ensimmäinen osavuosikatsaus ajalta 1.1.-31.3.2015 julkaistaan keskiviikkona 13.5.2015.

Finnlines Oyj

Emanuele Grimaldi

LIITTEET

- Raportointi- ja laskentaperiaatteet
- Konsernin laaja tuloslaskelma, IFRS
- Konsernitase, IFRS
- Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista, IFRS
- Konsernin rahavirtalaskelma, IFRS (lyhennetty)
- Liikevaihto ja tulos segmenteittäin
- Aineelliset hyödykkeet
- Ehdolliset velat sekä annetut sitoumukset
- Liikevaihto ja tulos neljänneksittäin
- Osakkeet, osakekannan markkina-arvo ja kaupankäynti osakkeilla
- Tunnuslukujen laskentakaavat
- Lähipiiritapahtumat

NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

Tämä osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

RAPORTOINTI- JA LASKENTAPERIAATTEET

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset-standardin mukaisesti. Finnlines-konserni on vuoden 2014 alusta ottanut käyttöönsä seuraavat uudet standardit, tulkinnat ja muutokset: IFRS 10, IFRS 11, IFRS 12, IFRS 27 (päivitetty), IAS 28 (päivitetty), IAS 32 (muutettu), IAS 36 (muutettu), IAS 39 (muutettu) ja IFRIC 21 (lakisääteiset maksut). Näillä ei ollut merkittävää vaikutusta konsernin tilinpäätökseen.

Finnlines Oyj liittyi tammikuussa 2013 tonnistoverotuksen piiriin. Tonnistoverotuksessa varustamotoiminta siirtyi elinkeinoverotuksesta tonnistoveropohjaiseen verotukseen.

Muilta osin on noudatettu samoja laatimisperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin edellisessä vuositilinpäätöksessä.

Kaikki numerot on pyöristetty, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta.

Osavuosikatsauksen laatiminen IFRS:n mukaan edellyttää johdon arvioiden ja oletusten käyttämistä ja harkintaa laskentaperiaatteiden soveltamisessa, mikä vaikuttaa taseen varojen ja velkojen määriin, ehdollisten varojen ja velkojen raportointiin sekä tuottojen ja kulujen määriin. Vaikka arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen parhaaseen näkemykseen, on mahdollista, että toteumat poikkeavat tilinpäätöksessä käytetyistä arvoista. Keskeisiin oletuksiin liittyvät epävarmuustekijät ovat samat kuin konsernitilinpäätöksessä 31.12.2013 sovelletut.

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA, IFRS

1 000 euroa 10-12
1-12 2014 1-12 2013
Liikevaihto 119 077 130 284 532 889 563 587
Liiketoiminnan muut tuotot 3 719 2 693 6 776 5 329
Materiaalit ja palvelut -42 150 -51 670 -191 445 -229 690
Henkilöstökulut -21 268 -24 158 -88 418 -102 584
Poistot ja
-13 459 -14 915 -56 843 -65 583
Liiketoiminnan muut kulut -35 469 -36 921 -144 396 -152 983
Liiketoiminnan kulut
-112 345 -127 662 -481 102 -550 840
Liiketulos (EBIT) 10 451 5 314 58 563 18 075
Rahoitustuotot 141 178 483 526
Rahoituskulut -5 231 -6 126 -22 412 -25 335
Tulos ennen veroja (EBT) 5 361 -633 36 634 -6 734
Tuloverot 3 169 10 513 5 079 12 744
Raportointikauden tulos 8 530 9 880 41 713 6 011

Muut laajan tuloksen erät:
Erät jotka saatetaan

Osakkeiden keskimääräinen
lukumäärä:

Laimentamaton / laimennettu 51 503 141 51 503 141 51 503 141 49 782 370

Suurin osa laajan tulokseen kirjatuista eristä kuuluvat tonnistoverojärjestelmän piiriin.

* Verosaamiset on kirjattu työsuhde-etuuksien uudelleen arvostuksista, koska Finnlines Deutschland GmbH poistui tonnistoverojärjestelmästä tammikuun 2014 lopussa ja siirtyi normaaliin tuloverotukseen 1.2.2014.

KONSERNITASE, IFRS

1 000 euroa 31.12.2014 31.12.2013
VARAT
Pitkäaikaiset varat
Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet 983 183 1 084 389
Liikearvo 105 644 105 644
Muut aineettomat hyödykkeet 5 500 5 836
Muut rahoitusvarat 4 576 4 580
Saamiset 838 43
Laskennalliset verosaamiset 5 353 1 370
  1 105 092 1 201 861
Lyhytaikaiset varat
Vaihto-omaisuus 5 926 8 832
Myyntisaamiset ja muut saamiset 76 480 85 251
Verotettavaan tuloon perustava verosaaminen 1 1
Rahavarat 2 680 2 508
  85 086 96 592

Myytävänä olevat pitkäaikaiset omaisuuserät 20 297
Varat yhteensä 1 210 475 1 298 453

OMA PÄÄOMA
Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma 103 006 103 006

Maksullinen osakeanti 0 28 365
Lainojen nostot 169 604 263 772
Lyhytaikaisten korollisten rahoitus-
velkojen nettolisäys (+) / nettovähennys (-)
7 953 -14 198
Lainojen takaisinmaksut -298 974 -449 914
Määräysvallattomien omistajien
osuuksien hankinta
0 -102
Myönnetyt lainat -900
Myönnettyjen lainojen takaisinmaksut 395 429
Maksetut osingot -42
Rahoituksen nettorahavirta -121 964 -171 647

Rahavarojen muutos 173 -13 772
Rahavarat raportointikauden alussa 2 508 16 282
Valuuttakurssien muutosten vaikutus -1 -2
Rahavarat kauden lopussa 2 680 2 508

* Maksetut verot sisältävät Finnlines Deutschland GmbH:n verovarauksiin sisältyneen 3,6 miljoonan euron maksun.

LIIKEVAIHTO JA TULOS SEGMENTEITTÄIN

1 132 16 499 10 510   28 142
Kirjanpitoarvo
72 52 196 893 057 11 930 25 928 983 183

* Finnlines-konserni neuvottelee yhden aluksen myynnistä, jonka kirjanpitoarvo on 5,2 miljoonaa euroa. Satamatoiminnot neuvottelee satamakäyttöomaisuuden (rakennukset, koneet ja kalusto) myynnistä, jotka ovat kirjanpitoarvoltaan noin 15,1 miljoonaa euroa. Omaisuuserien kirjanpitoarvoon ei ole tehty alaskirjauksia.

** Sisältävät pääosin pakokaasupesurijärjestelmien ennakkomaksuja.

AINEELLISET HYÖDYKKEET 2013

Edellä mainittujen lainojen
vakuutena olevat laivakiinnitykset
1 035 000 1 121 000

Muut omasta puolesta annetut vakuudet
Yrityskiinnitykset 0 606

Muut vastuusitoumukset * 35 453 2 375

Tytäryhtiöiden puolesta annetut sitoumukset 0 6 000

Kiinteistöinvestointien
arvonlisäveron tarkistusvastuut
5 322 6 756

* Sisältää vuoden 2014 pakokaasupesuri- ja potkurijärjestelmien hankkimiseen liittyviä sitoumuksia 33,8 miljoonaa euroa.

LIIKEVAIHTO JA TULOS NELJÄNNEKSITTÄIN

(laimentamaton/
laimennettu) *
0,01 -0,23 0,29 0,02 0,35 0,12 0,17 0,19

* Osakekohtaiset tunnusluvut on oikaistu osakeantikertoimella.

OSAKKEET, OSAKEKANNAN MARKKINA-ARVO JA KAUPANKÄYNTI OSAKKEILLA

31.12.2014 31.12.2013
Osakkeiden kokonaismäärä 51 503 141 51 503 141
Osakekannan markkina-arvo,
miljoonaa euroa
824,1 386,3

1-12 2014 1-12 2013
Vaihdettujen osakkeiden määrä,
miljoonaa kappaletta
5,1 2,2

1-12 2014
  Ylin Alin Keskiarvo Päätöskurssi
Osakkeen
hinta
17,00 7,14 10,45 16,00

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Tulos per osake (EPS), euroa :

Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva tulos
-------------------------------------------------------------

Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden painotettu keskiarvo

Oma pääoma per osake, euroa :

Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva oma pääoma
---------------------------------------------------
Osakkeiden laimentamaton lukumäärä kauden lopussa

Velkaantumisaste (gearing), %:

Korolliset velat – rahavarat
----------------------------- X 100
Oma pääoma yhteensä

Omavaraisuusaste, %:

Oma pääoma yhteensä
------------------------------------ X 100
Taseen loppusumma - saadut ennakot

Kirjatut tuloverot perustuvat vuoden arvioituun keskimääräiseen tuloveroasteeseen, jonka odotetaan toteutuvan koko tilikaudella. Finnlines Oyj:n varustamotoiminta siirtyi tonnistopohjaiseen verotukseen tammikuussa 2013.

Finnlines Deutschland GmbH poistui Saksan tonnistoverojärjestelmästä tammikuun 2014 lopussa ja siirtyi normaaliin tuloverotukseen 1.2.2014.

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Finnlines Oyj myi lokakuussa 2014 MS Finnhansa nimisen ropax-aluksen Grimaldi-konsernille 30 miljoonalla eurolla. Kaupasta syntyi myyntivoittoa Finnlinesille 1,1 miljoonaa euroa.

Lisäksi lokakuussa 2014 päättyi MS Euroferry Brindisin (ex MS Finnarrow) ulosrahtaus Grimaldi-konsernille, kun Finnlines Oyj:n tytäryhtiö allekirjoitti 32,5 miljoonan euron myyntisopimuksen ulkopuolisen tahon kanssa.

Muutoin katsauskauden aikana ei ollut merkittäviä lähipiiritapahtumia.

Finnlines Q42014 Fin.pdf