SpareBank 1 SMN: Får tillatelse til avansert IRB

Får tillatelse til avansert IRB SpareBank 1 SMN har fått tillatelse til bruk av avansert IRB-metode for bedriftsmarkedet.

Finanstilsynet har meddelt SpareBank 1 SMN  at de har gitt banken tillatelse til bruk av avansert IRB-metode for beregning av regulatorisk kapitalkrav for kredittrisiko for bedriftsmarkedet.

Med denne tillatelsen vil SpareBank 1 SMN kunne bruke interne modeller for å beregne nødvendig krav til kapitalbinding. Dette vil medføre at det regulatoriske kapitalkravet blir mer tilpasset den faktiske kredittrisikoen banken har i sin samlede utlånsportefølje. Nettoeffekten vil utgjøre om lag 0,8 prosentpoeng i økt ren kjernekapitaldekning basert på bankens balanse per 31.desember 2014. Økningen tar også hensyn til effekten av økte boliglånsvekter gjeldende fra første kvartal 2015.

En tillatelse til bruk av avansert IRB-metode bekrefter at både bankens interne prosesser og kompetanse for risikostyring er av god og høy kvalitet.

Kontaktpersoner:

Kjell Fordal, konserndirektør for økonomi og finans, tlf 905 41 672