Herantis Pharma perustaa kansainvälisesti ansioituneen tieteellisen komitean - professori Jonathan Knowles puheenjohtajaksi

Herantis Pharma Oyj
Yhtiötiedote 18.3.2015 kello 10:00

Herantis Pharma Oyj perustaa kansainvälisesti arvostetuista lääketieteen ammattilaisista koostuvan tieteellisen komitean. Komitea tai sen osa kokoontuu jatkossa säännöllisesti, tai sen jäsenet tarjoavat asiantuntemustaan muulla tavoin Herantiksen lääkekehitystyön tueksi. Tieteellisen komitean puheenjohtajaksi on nimitetty professori Jonathan Knowles.

"Suomalainen lääketieteellinen tutkimus on monella alueella erittäin korkeatasoista", toteaa professori Knowles. "On tärkeää että tämän innovatiivisen huippututkimuksen tuloksia pyritään jalostamaan potilaita hyödyntäviksi lääkkeiksi. Toivon että Herantiksen tieteellinen komitea voi omalta osaltaan tehostaa tiedeyhteisön ja teollisuuden yhteistyötä potilaiden hyödyksi kaikkialla maailmassa."

Professori Knowles on toiminut Herantiksen hallituksen jäsenenä vuodesta 2009. Tätä ennen Knowles on ollut Rochen tutkimusjohtaja ja johtoryhmän jäsen vuosina, Genentechin hallituksen jäsen, IMI:n (EU:n Innovative Medicines Initiative) ensimmäinen hallituksen puheenjohtaja ja sittemmin vieraileva FIMM:n FiDiPro-professori Helsingin Yliopistossa, vieraileva professori Oxfordin yliopistossa sekä emeritusprofessori EPFL:ssä (École Polytechnique Fédérale de Lausanne). Hän sai Scrip's Lifetime Achievement -palkinnon vuonna 2010 pitkästä, personalisoidulle lääketieteelle omistautuneesta urastaan.

Herantiksen tieteelliseen komiteaan on nimetty lisäksi neljä muuta jäsentä:

Akatemiaprofessori Kari Alitalo, Helsingin yliopiston translationaalisen syöpäbiologian huippuyksikön johtaja. Professori Alitalo on maailman arvostetuimpia syövän kasvutekijöiden tutkijoita ja mm. Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian jäsen. Hän on saanut lukuisia kansainvälisiä tiedepalkintoja kuten InBev-Baillet Latour International Health Prizen sekä Hollannin Kuninkaallisen tiedeakatemian myöntämän Heinekenin lääketieteen palkinnon.

Professori Seppo Kaakkola, lääketieteen ja kirurgian tohtori, joka on tehnyt merkittävän uran Parkinsonin taudin tutkimuksessa, lääkekehityksessä ja vapaaehtoistyössä potilasyhdistyksissä. Professori Kaakkola toimii Helsingin yliopistollisen keskussairaalan neurologian osaston ylilääkärinä.

Professori Mart Saarma, pitkäaikainen Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutin johtaja ja arvostetuimpia hermokasvutekijöiden tutkijoita maailmassa. Saarma on saanut useita arvostettuja tiedepalkintoja kuten tanskalaisen Lundbeck-säätiön  Nordic Science Prizen. Professori Saarma on mm. EMBO:n ja Viron Tiedeakatemian jäsen ja hänet on nimitetty Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) varapuheenjohtajaksi vuodesta 2015 lähtien.

Tohtori Alan Whone, liikehäiriöihin kuten Parkinsonin tautiin erikoistunut vanhempi tutkija Bristolin yliopistossa ja Bristolin Frenchayn sairaalan konsultoiva neurologi. Tohtori Whonen nykyisiin tutkimusprojekteihin kuuluu mm. aivojen syvien osien sähköstimulaation sekä hermokasvutekijöiden kliininen tutkimus Parkinsonin taudin hoidossa.

Herantiksen tieteelliseen komiteaan kutsutaan jatkossa sekä pysyviä että vaihtuvia jäseniä yhtiön kehitysprojektien tarpeiden mukaan.

Lisätietoja:

Herantis Pharma Oyj, Pekka Simula, toimitusjohtaja, puh. +358 40 7300 445
Yhtiön verkkosivusto: www.herantis.com
Hyväksytty neuvonantaja: UB Capital Oy, puh. +358 9 2538 0225

Herantis Pharma lyhyesti

Herantis Pharma Oyj on lääkekehitysyhtiö, joka on erikoistunut tuomaan varhaisen kehitysvaiheen tutkimustuloksia kliinisiin lääketutkimuksiin pyrkien kehittämään niistä uusia lääkkeitä. Yhtiö keskittyy erityisesti sairauksiin, joihin ei tunneta hoitoja tai tunnetut hoidot eivät ole riittävän hyviä. Tällaisia sairauksia ovat esimerkiksi kuivasilmäisyys, Parkinsonin tauti sekä sekundäärinen lymfaturvotus. Herantiksen osakkeet ovat listattuna Nasdaq Helsinki Oy:n First North -listalla.