Studie visar på ny betydande potential för Doxas teknologi

Den senaste vetenskapliga artikeln* om Ceramir® Crown & Bridge (publicerad i JERD - Journal of Esthetic and Restorative Dentistry) påvisar att Ceramir Crown & Bridge har en exceptionell förmåga att få eventuella microspalter mellan Ceramir och exempelvis en tand, att växa igen.

Denna förmåga är av stor betydelse för funktionen av Doxas dentalcement Ceramir Crown & Bridge, där den ger fördelar som få av dess konkurrenter kan påvisa (se nedan).

Men därtill kommer att denna egenskap hos Doxas teknologi skulle kunna vara betydelsefull för att åstadkomma så kallad remineralisering. Det handlar om att återskapa tandens emalj efter normal förslitning som uppstår genom olika syraattacker, som utarmar tandens naturliga byggstenar, mineralerna. Remineralisering innebär i korthet att man återför dessa mineraler för att bygga upp och skydda tanden, bl.a. mot karies.

De kommersiella användningsområdena för sådana egenskaper är dels konsumentprodukter som tandkräm och dels även professionella produkter som polerpasta. Doxa utvärderar för närvarande potentialen för dessa applikationsområden, bl.a. hos ett av världens största konsumentföretag. Världsmarknaden för dessa produkter är betydande och kan växa i betydelse om förmågan till remineralisering bättre vetenskapligt dokumenteras.

Studien genomfördes med ett antal olika populära och frekvent förekommande dentalcement av olika material och var upplagd så att det fanns en given spalt om 50 mikrommeter mellan valt dentalcement och dentin. Proverna förvarades därefter i en lösning (fosfatbuffrad saltlösning) som simulerade kroppsvätska. De observerades och mättes över tid för att klargöra om det fanns förändringar i den initiala spaltstorleken.

Studien visar att med Ceramir Crown & Bridge hade den initiala spalten om 50 mikrometer vuxit ihop efter 23 dagar, medan de andra cementen hade en oförändrad spaltstorlek. Det gjordes även tester med en större spalt om 300 mikrometer, vilken med Ceramir Crown & Bridge växte igen på 11-13 veckor!

Detta är mycket positivt för Doxa, dels för att det ger ytterligare förstärkning av det kliniska och vetenskapliga underlaget för Ceramir Crown & Bridge, men framför allt för att det skapar möjligheter att utvärdera produkter inom nya applikationsområden som exempelvis remineralisering.

* ("Preliminary Evidence That Bioactive Cements Occlude Artificial Marginal Gaps" by Steven R. Jefferies, MS, DDS, PhD, Alexander E. Fuller, DMD, Daniel W. Boston, DMD)

2015-03-19

Torbjörn Larsson, VD, torbjorn.larsson@doxa.se.

Läs mer om företaget Doxa: www.doxa.se
Läs mer om produkten Ceramir: www.ceramir.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Doxa Pressrelease 2015-03-19.pdf

Kort om Doxa
Doxa är ett uppsalabaserat dentalföretag som utvecklar, tillverkar och kommersialiserar dentala biokeramiska produkter. Ceramir® Crown & Bridge, den första i en rad av planerade dentala biokeramiska produkter från Doxa, är ett avancerat dentalcement som används för permanent cementering av kronor och broar. Doxa är listat på Nasdaq Stockholm First North med G&W Fondkommisson som Certified Adviser.

doxa_press_150319.pdf