Årsregnskabsmeddelelse 2014

Nasdaq OMX Copenhagen A/S                                       Meddelelse nr.          3/2015

Nicolai Plads 6                                                                  Fondskode     DK  010283597

1007 København K                                                           CVR nr.                  15313714

Den 24. marts 2015

Andersen & Martini A/S har i 2014 haft underskud, men der er foretaget væsentlige tiltag til forbedring af driften, der gør, at underskuddet forventes vendt til et overskud i 2015. Nettoomsætningen er steget, investeringer er foretaget, og et unikt joint-venture med Opel giver ledelsen gode forventninger.

Bestyrelsen for Andersen & Martini A/S har i dag behandlet regnskabet for 2014. Årsrapporten er vedhæftet, men kan også ses på www.am.dk

Andersen & Martini A/S har i 2014 realiseret et resultat efter skat på minus t.kr. 12.498.

Hovedårsagerne til det negative resultat skal findes i:

·         Nedbringelse og nedskrivning af varelagre. Dette har isoleret set haft en engangseffekt på driften på godt kr. 10 mio.

·         Uhensigtsmæssig udvikling på værkstederne, som dog er vendt nu qua organisatoriske ændringer og øget fokus på Lean-processer og ikke mindst ved at koncentrere værkstedsdriften på færre lokationer fremadrettet.

·         Driftspåvirkning som følge af modernisering af flere afdelinger, ændring til single brand og omkostninger til forberedelse af det nye joint venture med Opel, som forventes igangsat i foråret 2015.

·         Overenskomststridig og i øvrigt resultatløs strejke i september.

Selskabet har i regnskabsåret 2014 stiftet det 100% ejede datterselskab, Andersen & Martini Auto A/S, som fremadrettet skal rumme alle aktiviteter for så vidt angår Opel. Dette selskab har ikke haft aktivitet i 2014, og det er planlagt, at Opel Danmark A/S indtræder med en ejerandel på 15% i dette selskab i løbet af foråret 2015 jf. den indgåede aftale om joint venture, som er beskrevet i årsrapporten.

Hovedtallene fremgår nedenfor:

Hoved- og nøgletal

2014   2013   2012   2011   2010
  (t.kr.)   (t.kr.)   (t.kr.)   (t.kr.)   (t.kr.)
Nettoomsætning 699.821   677.185   774.113   822.700   828.270
EBITDA -458   13.676   7.870   14.559   22.128
Resultat før skat og afskrivninger, efter renter -8.189   7.459   797   8.585   17.473
Årets resultat -12.498   1.269   -4.945   1.566   7.838

Balancesum 377.595   386.638   363.619   369.627   301.538
Egenkapital 79.555   92.053   93.746   98.691   97.125
Årets pengestrøm -529   -1.631   1.955   -1.763   785

Drift

Andersen & Martini A/S opnåede i 2014 et resultat af primær drift på t.kr. minus 8.199 mod plus t.kr. 7.596 året før svarende til et fald på t.kr. 15.795.

I regnskabsåret har Andersen & Martini A/S haft et øget salg af såvel nye som brugte biler. Søgningen til selskabets værksteder er steget i forhold til året før, men omsætningen er faldet, i mindre grad påvirket af overenskomststridig strejke. Selskabets totale omsætning er steget fra godt kr. 677 mio. til knap kr. 700 mio. Bruttoresultatet er faldet fra kr. 84,4 mio. til kr. 76,3 mio. Bruttomarginen er faldet fra 12,5% i 2013 til 10,9% i 2014.

Produktionsomkostningerne steg i 2014 med kr. 31 mio., primært som følge af øget volumen, engangspåvirkning af tab ved nedbringelse og nedskrivning af lagerbiler med godt kr. 10 mio. samt afskrivning på leasingbiler.

Øvrige omkostninger er i 2014 steget med knap kr. 8 mio. eller 10 % til knap kr. 85 mio. fra knap kr. 77 mio. i 2013. Hovedårsagen til denne stigning ligger i øgede personaleomkostninger samt omkostninger i relation til forberedelserne til joint venture med Opel.

Resultatet før skat i 2014 blev minus t.kr. 15.930 mod plus t.kr.1.379 i 2013.

Pengestrømme

Andersen & Martini A/S har i regnskabsåret 2014 haft en negativ pengestrøm fra den primære drift før ændring af driftskapital på t.kr. -451. Stigning i lagre og fald i debitorer samt leverandørgæld har netto haft en positiv nettovirkning på pengestrømmen med t.kr. 24.772. Renter netto belaster pengestrømmene med t.kr. 7.701.

Den samlede pengestrøm fra driftsaktiviteten var positiv i 2014 med t.kr. 16.620, primært som følge af en betydelig reduktion i beholdning af lagerbiler. Investeringer udgjorde t.kr. 23.875 og kan primært henføres til etablering af privatleasing aktivitet samt ombygning af forretninger. Pengestrømme fra finansieringsaktivitet udgjorde positivt t.kr. 6.726 og vedrører finansiering af privatleasing aktiviteten samt reduktionen i lagerbiler herunder demo/udlejningsbiler.

Investeringer

Andersen & Martini A/S har i december 2014 underskrevet en aftale om indgåelse af et joint venture med Opel med henblik på at udskille Opel fra de øvrige forretningsområder hos Andersen & Martini A/S for at skabe mere fokus på det enkelte brand.

Forud for ovenstående har Andersen & Martini A/S dannet datterselskabet Andersen & Martini Auto A/S, som fremadrettet skal forestå salg og servicering af Opel, idet det nuværende datterselskab, Andersen & Martini Biler A/S skal forestå forhandling og servicering af koncernens øvrige brands.

Selskabets ejendom i Lyngby

Ejendommen i Lyngby er som omtalt ovenfor solgt på betingelse af, at den omhandlende lokalplan godkendes, hvilket ikke skete i 2014. Ledelsen forventer, at dette vil ske i 2015 og forventer, at ejendommen fraflyttes inden udgangen af 2015. Nettoindtægten ved salget af denne ejendom forventes at ligge i niveauet kr. 60-70 mio. før skat, men der er fortsat usikkerhed om denne indtægt kommer i 2015 eller 2016.

I forbindelse med opgraderingen af de to ejendomme i hhv. Gladsaxe og Søborg, så de i løbet af foråret 2015 vil fremstå som eksklusive hhv. Kia og Opel forretninger, er det aftalt med hhv. Kia og Opel, at aktiviteterne i Lyngby flyttes til hhv. Gladsaxe for Kias vedkommende og Søborg for Opels vedkommende. Det forventes, at kunderne vil flytte med til disse mere attraktive forretninger, som ligger kun 5 km eller 10 minutters kørsel fra Lyngby. Denne disposition forventes fremadrettet – udover provenuet ved salget af selve ejendommen - at forbedre driften med omkring kr. 7 mio. p.a. som følge af reducerede omkostninger, idet omsætningen forventes holdt på samme niveau.

Årets resultat

Andersen & Martini A/S har i 2014 nedbragt koncernens lagre med kr. 57 mio. En stor del af denne nedbringelse omhandler tidligere demo- og udlejningsbiler, som isoleret set er solgt med et tab på godt kr. 10 mio. Samlet set er koncernens indtægter på brugte biler faldet med kr. 12 mio. fra 2013 til 2014. Samtidig har de organisatoriske udfordringer på værkstederne været en væsentlig årsag til nedgangen i indtjeningen på værkstederne. Ombygningerne til singlebrand forretninger har ligeledes forstyrret driften, og omkostninger til rådgivere og forberedelser i øvrigt omkring joint venture samarbejde med Opel har ligeledes påvirket årets resultat. Andersen & Martini A/S realiserede i 2014 et resultat før skat på minus t.kr. 15.930 mod plus t.kr. 1.379 i 2013. Efter skat blev resultatet minus t.kr. 12.498 mod plus t.kr.1.269 året før. Resultatet er utilfredsstillende, og ledelsen arbejder jf. ovenstående løbende på driftsmæssige forbedringer.

Det realiserede resultat for regnskabsåret 2014 er således negativt med ca. kr. 2 mio. i forhold til forventet resultat, udmeldt i fondsbørsmeddelelse nr. 2/2015. Afvigelsen kan henføres til yderligere nedskrivning på lagerbiler.

Begivenheder efter regnskabsårets afslutning

Der er ved regnskabsårets afslutning ikke indtruffet begivenheder, som væsentligt vil kunne påvirke selskabets finansielle stilling.

Fremtiden

Aktivitetsniveauet i de første måneder af 2015 har for Andersen & Martini A/S samlet set ligget lidt over niveauet for samme periode i fjor og forventes øget resten af året som følge af introduktion af nye modeller og effekten af single-brand strategien samt, at Andersen & Martini er eneste Opel forhandler i København. På den baggrund og med baggrund i den ovenfor omtalte indsats på omkostnings- og produktivitetssiden forventes for året 2015 et positivt resultat i størrelsesordenen kr. 2-5 mio. før effekt af salget af ejendommen i Lyngby.

Andersen & Martini A/S

Peter Hansen

Adm. direktør

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Peter Hansen på telefon 3693 1000