EXINI sluter BSI-avtal med universitetssjukhuset RWTH Aachen

Lund, Sverige, 2015-03-26 11:12 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

EXINI är stolta att kunna knyta till sig prestigefyllda universitetssjukhuset RWTH Aachen som en viktig referenskund för användningen av EXINI boneBSI för beräkning av BSI-värdet (Bone Scan Index) vid kvantifiering av skelettspridd prostatacancer (mCRPC).

Arbetet med referenssjukhus är strategiskt viktigt för spridningen av kunskap och användning av BSI-värdet inom såväl prostatacancersjukvården som vid framtagningen av nya behandlingsmetoder.

"BSI is an interesting imaging biomarker due to its potential to reflect treatment response in mCRPC. We are currently evaluating its clinical merits and limitations. As soon as the BSI has been validated clinically, it is likely to become standard in evaluations of bone-metastatic prostate cancer", säger klinikchef, professor Axel Heidenreich vid avdelningen för urologi vid RWTH Aachen.

”Att kunna räkna Aachen bland EXINIs kunder är en stor fjäder i hatten, eftersom professor Heidenreich är en ledande person i Europa för behandlingsutvecklingen av skelettspridd prostatacancer”, säger Magnus Aurell, VD EXINI Diagnostics AB.

Mer om RWTH Aachen och klinikchef Axel Heidenreich
RWTH Aachen är ett av Tysklands främsta universitetssjukhus med en topprankad urologklinik (Focus 2015) ansedd som en av Europas främsta inom behandling av metastaserande prostatacancer. Klinikchef Heidenreich är ledande inom GWG-CRPC, (German Working Group on Castration Resistant Prostate Cancer) vilken samlar Tysklands främsta kliniker inom området. Han har även suttit som ordförande i EAUs kommitté (European Association of Urology) och där tagit fram gällande riktlinjer för behandling av prostatacancer.

www.ukaachen.de

Mer om Bone Scan Index (BSI)
BSI är en imaging biomarkör som tillhandahåller snabb, säker och kvantifierbar information för bättre diagnosticering och stratifiering samt bättre kontroll av behandlingsrespons och prognostisering vid vård av patienter med skelettmetastaserad prostata- eller bröstcancer.

BSI har också visat sig värdefull vid läkemedelsutveckling, därmed framstår Bone Scan Index lika viktig för det kliniska flödet i sjukvården som vid framställningen av nya behandlingsmetoder och mediciner. EXINI boneBSI är den enda mjukvaran som kan beräkna BSI-värdet för båda dessa ändamål.

www.bonescanindex.org
www.exini.com/software/exini-bone-bsi/

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom att artificiell intelligens tolkar medicinska digitala bilder och ger diagnosförslag. Därmed fungerar systemet som beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom frekventa folksjukdomar såsom cancer, kranskärlssjukdom, demens och Parkinsons sjukdom. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 600 aktieägare. Certified Adviser är Consensus.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

NEWS_Aachen_20150326_SVE_final.pdf